Måste dela med mig av riktigt häftiga länkar! Regionmuseet i Kristianstad har fått överta ett torp från 1800-talet med till stora delar intakt och bevarat gårdssnickeri. Museet har gett möbelsnickare Vildegren i uppdrag att tillverka en rekonustruktion av en av de stolar som tillverkats på gården, med samma typ av verktyg och med användning av exakt de mallar som den ursprunglige snickaren använde sig av. Resultatet är en mycket intressant rapport och en väldigt skön film. Förutom att få se handverktyg in action får vi också ta del av Vildegrens tankar kring hur den ursprunglige snickaren har arbetat och resonerat - mycket läs/sevärt!

http://www.regionmuseet.se/rapporter...2/2012-011.pdf

http://youtu.be/e3Y_J4wVr6o

Som bonus kan jag berättar att jag vet att snickaren hänger här på byggahus ibland....(nej, det är inte jag)
 
  • Gilla
katos och 15 till
  • Laddar…
Mycket intressant!
 
Håller med. Har bara hoppat fram genom filmen på datorn, det känns som att den skall avnjutas bekvämt i soffan framför tv:n.
 
Sympatisk, intressant och välgjord.

En äkta feel-good video!
 
Verkligen intressant och lärorikt!
Jag tipsade en kompis om den. Han svarade så här:
"Cool film!

Thanks for the link.

(And your buckle is on the way. Thanks for the reminder.)
-----
Christopher Schwarz"
/B
 
  • Gilla
katos och 3 till
  • Laddar…
Mycket välgjord film, och väldigt intressant att se. Är själv möbelsnickare i botten men bara med moderna verktyg och metoder.
 
Genom att titta på likes i tråden så kan jag kanske luska ut vem som är på filmen... :wow:
I alla fall ännu en gång, mycket inspirerande film!
 
B
Perfekt avkoppling i soffan med en kopp kaffe denna dimmiga söndagmorgon.

Blev dock lite "besviken" då jag fick uppfattningen att Sven skulle hålla till på gården och snickra stolen med de verktyg som låg där. Liksom börja med att skärpa upp stämjärnen m.m. Hade dock kanske varit lite overkill och göra filmen i den verkstan.

Kom på mig själv med att jag inte läst pdf-filen, skummade igenom den mellan dessa stycken och där förklaras tanken med att jobba med egna verktyg.

Imponerade och är lite nyfiken på hur lång tid som lades på tillverkningen av stolen...
 
Ett synnerligen intressant stund att slösa bort den där extra timman vi fick sedan igår. :D
 
Blir alltid imponerad över duktiga yrkesmänniskor....och över detta tålamod....:)
 
P
Fantastiskt spännande att se. Bra produktion och fint hantverk.
 
Helt klart bra tips, tack! Både filmen och rapporten var intressanta.

En tanke, hade Vildegren (grymt namn på en snickare) sån tur att tapparna hade samma bredd som hans
stämjärn, eller blev tappar och tapphål anpassade efter verkygsbredden?
 
Roligt med all positiv respons! Just det järnet är 3/8 dels tum enligt gammal svensk tum (där en aln är 593,8 mm, delat med 24 ger en tum på 24,74 mm). Jag har inte tillgång till stolen just nu, men jag minns det som att jag var nöjd med att jag råkade ha det järnet. Rekonstruktionen och en av originalstolarna står uppställda på Tranes Handelskompagni (www.tranes.se) i Gislöv nere på Österlen, tillsammans med en kortversion av filmen.
 
  • Gilla
snuttekudden och 3 till
  • Laddar…
Superfilm! Sven, en fråga från en nyfiken; Du pluggar sitsen ner mot sargen, hur funkar det med fuktrörelser i sitsen? Jag är helt självlärd snickare, har alltid hört och läst att det är no-no att spänna in en massiv skiva utan att ge utrymme för rörelser i breddled. Kollar men på orginalstolen så ser det ut som sitsen är gjord av 2 plankor med lite glipa emellan, eller har sitsen spruckit i 2 delar under århundradena (?)
 
Hej Ola, ja det är ju helt riktigt. Sitsen är ursprungligen limmad, men har torkat ihop och släppt i limfogen. Det är väldigt vanligt att man gjorde så här och troligen har de flesta stolar som är gjorda med den här tekniken släppt i limfogen också. Speciellt när dessa möbler kommer in i moderna hem så är det kört. Vi har ju det mycket torrt inomhus idag, speciellt vintertid. Rimligen så bör rekonstruktionen också öppna sig på samma sätt förr eller senare, även om det virket säkert var mycket torrare än hans. Jag har ju också använt hudlim så det kommer att släppa i fogen och drar inte med sig träet. Det blir i alla fall lättare att renovera om man vill göra det.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.