Hej!

Är i färd med att planera restaurering och bostadsanpassning av vårt i år 100-åriga brygghus. Huset är ca 60m2 bottenyta, 1,5 plan, putsad tegel in- och utvändigt. Någon har för kanske 50 år sedan gjutit ett golv, som än idag är sprickfritt. Vi kommer behöva bila en kulvert för VA genon någon meter av golvet. Planen är göra så lite åverkan som möjligt på huset, men göra det vinterbonat genom att tillverka innerfönster och dörrar, samt eventuellt sätta upp ett varv tunna Leca-block invändigt för isoleringens skull.

Frågan är nu vad vi skall göra med golvet? Plattan är ju troligen oisolerad. Är detta ett problem? Vi skall inte ha golvvärme, ej heller tätskikt på bottenplan. Lite markkyla överlever vi, då det kommer användas som gästhus och värmas med kamin och underhållsvärmas med el-element. Vilka är riskerna med att behålla en oisolerad platta, givet att vi inte har organiskt material i kontakt med denna?

Tacksam för synpunkter!
 
Jag sitter lite i samma syn. Jag har tänkt att köra vattenglas på. Har man inget organiskt skall det inte vara något problem som jag har hört. Den tidigare ägaren hade mängder med organiska saker på golvet också i många år utan några större problem. Men det beror säkert på hur stor fuktgenomslaget är.

Är det torrt idag?
 
Vattenglas, alltså som beståndsdelen i silikatfärg? Som ytbehandling av golvet? Vårt golv verkar inte ha något större fuktgenomslag, men det är svårt att kolla nu när det är så pass kallt. Min farhåga är att fuktgenomslaget ökar om vi börjar hålla huset uppvärmt vintertid, men har man ett diffusionsöppet golv borde den fuktvandringen inte utgöra något problem. Vi kommer anlägga kök, toalett och dusch på bottenvåningen, men tänkte ha duschkabin för att slippa ha tätskikt. Golvet kommer förses med golvbrunn, och vid ev läcka kommer vattnet kunna dräneras ut därigenom. I och med att vi inte skall ha något organiskt i kontakt med golvet borde lite fuktvandring vara ok, att jämföra med den åverkan man gör på huset genom att bila upp golvet och riskera sättningar i huset. Givetvis är det ju en kostnadsfråga också, att göra om hela bottenplattan är ju både tids- och kostnadskrävande.
 
Hej
Det kommer att funka.
Finns 10 000 tals plattor som är oisolerade utan problem.
Problemen kommer om man försöker sig på att isolera ovanpå plattan.
Fredrik
 
Bra, då sparade jag en slant där. Tack!
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Det kommer att funka.
Finns 10 000 tals plattor som är oisolerade utan problem.
Problemen kommer om man försöker sig på att isolera ovanpå plattan.
Fredrik
Vad säger du om vattenglas då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.