Jag har fått in tre olika offerter på mitt tak men otroligt vilken skillnad det är mellan dom. En ligger på 65 000 kr den andra på 87500 kr ocharrow-10x10.png tredje på 107 000 kr. Känns ju rätt att ta den första men ändå fel det är ju misstänksamt mycket lägre vad gör jag? :confused:











 
Innehåller offerterna samma saker? Ska till exempel all plåt bytas på taket har dom räknar med samma material ingen som räknar med billigaste skiten. Har du referenser på firmorna?
 
Den förstnämnda offerten har inte hängrännor med. Annars så ska allt vara med på alla tre. Arbetstiden diffar väldigt hos dom så jag e lite orolig att dom kanske inte har vanan men det kan ju vara så att den dyraste har ett överpris med ?
 
Det kan vara så att hantverkarna helt enkelt vill ha olika mycket betalt. När jag tog in offerter på takjobb så skiljde det omkring 25% mellan den billiga (som var hantverkare grannarna rekommenderade) och den dyra (som XL bygg rekommenderade). Då var det dessutom mer isolering och dyrare plåt i det billigare alternativet.
Båda mina alternativ var uppskattningar av en slutsumma för löpande arbete och material.
 
Vi bytte tak i somras, la ny papp, ny bär & ströläkt, betongpannor (Bender Palema Candor), avloppsvent, nya hängrännor & stuprör, nya vindskivor & plåtar, bärläktsteg till två skorstenar, två stegkrokar, två plattformar, nockräcke.
Total takarea är ca 150 m2.
Totalkostnaden för allt material blev ca 45-50 000kr. Tog in två offerter på det mesta av materialet, det skilde över 5000kr, till den lokala bygghandelns fördel.
Hos den lokala bygghandeln så lämnade dom pris på delad pall, det gick åt 5,5 pall plus 8 fem-pack (1360 pannor), hos den andra bygghandlaren så offererade dom sex hela pallar (1440 pannor).
Jag och farsan gjorde jobbet själva, det tog ca 10 dagar,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.