Tycker du att det är trist med tvättkorgar där smutstvätten ligger synlig?

tvattstuga_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tvattstuga_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde ett tvättskåp av IKEA-grejor för att dölja tvätten och få ett väl tilltaget utrymme för smutstvätt:

1) Köp från IKEA: en skåpstomme med ben, 2 lådor och en skåpdörr
2) Montera ihop skåpet, sätt listerna för den ena lådan högst upp i skåpet och för den andra längst ner
3) Klicka ihop lådramarna, sätt botten i den undre lådan, men inte i den övre
3) Skruva fast skåpdörren på lådorna i stället för lådfronterna (mät noga)
4) Ställ 3 masonit-skivor som väggar innanför lådramarna och fäst dom i lådramarna (t ex med lite rostfri najtråd)

Klart!

Vi har haft vår inbyggda tvättkorg i 5 år nu och den har fungerat perfekt. Snyggt och gott om plats, och aldrig smutskläder på golvet eller överfulla tvättkorgar. (När jag satte ihop tvättskåpet - för 5 år sedan - hette skåpstommarna "Rationell". Jag antar att det fungerar lika bra med de nya, "Metod"(?). Jag kommer ihåg att jag tyckte det var konstigt att IKEA inte tänkt på det här själva. Men det kanske dom har nu. Någon som vet?)

Må gott!
/ulf
 
  • Gilla
Ossie D och 6 till
  • Laddar…
Men det blir ju osorterat, kör du allt i samma maskin eller sorterar du lådan varje gång du laddar en maskin?
Verkar ju vara smartare att ha 4-5 olika korgar för sorterad smutstvätt.
 
  • Gilla
Ellen LJ
  • Laddar…
Vilket bra tips!
Tack så mycket! 👍
 
Ja, vi sorterar när vi plockar in i maskin. Utrymmet är väl tilltaget så det lätt att att göra så. (Det känns f ö inte riktigt som om man "sorterar", utan mera som man bara plockar.) Man skulle förstås kunna tänka sig att stoppa i en avdelare (masonitskiva eller likn) men det löser bara en del av problemet antar jag.

/ulf
 
Nimajneb skrev:
Men det blir ju osorterat, kör du allt i samma maskin eller sorterar du lådan varje gång du laddar en maskin?
Verkar ju vara smartare att ha 4-5 olika korgar för sorterad smutstvätt.
VA!!! Ska man sortera tvätten innan man tvättar?
måste fråga tvätterskan om det stämmer. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Leonardt och 2 till
  • Laddar…
Det blir väl mest lite underkläder, sockar, skjortor och brallor i lådan.
Alltså lätt att plocka ur det som passar i dagens småtvätt :)

Är det större grejor, som lakans- och handduksbyten, lägger man väl det rätt in i maskinen?
 
Gör som jag: Köp bara mörka kläder som tål 40 grader så kan man skita i att sortera tvätten.
 
Nyfniken skrev:
Gör som jag: Köp bara mörka kläder som tål 40 grader så kan man skita i att sortera tvätten.
Bra idé!

Du kanske nästan inte behöver tvätta alls då.
"Skiten" syns ju inte :surprised:
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Gör som jag: Köp bara mörka kläder som tål 40 grader så kan man skita i att sortera tvätten.
Är du ensam i hushållet?
Jag får inte köpa kläder åt min bättre hälft. Så det sket sig på ren veto-rätt. :)




(Fast jag kan väl erkänna att hon själv köper till minst 90% mörka kläder märkta 40°C .. ;))
 
Korvgubbe
Eller så gör man såhär:

- Sortera ut all vittvätt.
- Sortera ut en ny röd strumpa.
- Släng i allt i tvättmaskinen och dra igång på så hög värme som möjligt.

Sen behöver (läs får) man aldrig tvätta mer!
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Konstruktionen gillar jag skarpt, du kanske skulle tipsa Ikea. Själv hade jag valt 4st 40skåp istället då vi är många i familjen-> mycket tvätt i olika varianter och att stå o rota i samma smutslåda inför varje tvätt känns inte helt OK.
 
Även om iden verkar bra så undrar jag hur snuskig blir inte den lådan. Kör själv med ett 60 cm skåp med 3 st rullutdrag och det blir en hel del skit på golvet i skåpet, men man behöver inte sortera smutstvätten fler gånger. Nu för tiden är vi bara två i huset så det fungerar perfekt med ett skåp. Som redan nämnts så tvättas sängkläder när dom byts utan mellanlagring, gäller i viss mån även handdukar.
 
Nyfniken skrev:
Gör som jag: Köp bara mörka kläder som tål 40 grader så kan man skita i att sortera tvätten.
Lakan, handdukar samt underkläder bör tvättas i 60 grader så det skiter sig där iaf.
 
Vi har gjort nästan lika.
Två stycken 60cm breda skåp med vardera två lådor.
Vilket ger 4st fack att sortera till före tvättdags.
Dock ingen sarg ännu.

HTH stomme, innebär BLUM-beslag? Finns det färdig sarg att köpa? Som man hänger på staget och ner mot befintlig (låga) kant.
 
Har man plats så finns denna på IKEA...
Lillången tvättskåp.....

lillangen-tvattskap__0134485_PE290711_S4.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.