Om nu TS installerar en kvarn och kommunen av någon anledning kommer på honom. Vad är det värsta som kan hända?
 
Det beror på vad som står i avtalet ABVA. I Extremfallet så kan man bli av med sin VA-anslutning. Det är nog inte så troligt, snarare en uppmaning om att ta bort kvarnen.
 
O
Det är ganska troligt att Va verket anser att deras anläggning inte klarar av avfalls kvarnar. Att bygga om hela VA anläggningen för att det ska vara möjligt att använda kvarn känns totalt uteslutet.
kommunen har lika principen att tänka på om det gäller VA verket låter jag vara osagt.

Så mitt tips är skippa kvarnen. Det är alldeles för brant backe
 
Att bara installera en kvarn utan någon kontakt med V/A-bolaget ser jag som ett sämre alternativ. Då jag inte vill att det ska komma fram så innebär det att jag måste smyga med kvarnen och tänka innan jag pratar, vilket inte är min grej :). Sedan kan det bli problem om man säljer huset är jag rädd. Skulle det komma fram till Falu Energi och Vatten så tror jag också att man blir anmodad att ta bort kvarnen, men i absolut värsta fall så skulle de kunna få för sig att kvarnen har orsakat något problem och att de kräver mig på en massa pengar för att statuera exempel.

Att driva det hela politiskt är också problematiskt, jag har i dagsläget svårt att komma på några argument att använda som talar i termer av det allmänna bästa. En avfallskvarn är ju knappast bättre för miljön än ett fungerande system av kompostinsamling. Det verkliga argumentet, att jag vill ha en bekvämare vardag och vill slippa ha en stinkande påse under diskbänken, är knappast politiskt gångbart.
 
Hemmakatten
Och ditt sista argument är knappast något som vare sig kommunen eller skattebetalande invånare kommer att hålla med om. Mitt råd är att lägga ner och skaffa en varmkompost.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Här har du en skattebetalande (falu)kommuninvånare som också vill ha möjlighet att få kvarn istf den bruna tunnan.
Så helt ensam är han inte i önskan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.