Det där med att kolla i tid har ju iofs 2 sidor.

En hantverkares ultimata vapen i en förhandling om kostnader för tillägg, eller vad som skall göras om är ju att helt sonika lägga av och åka till nästa kund om du börjar bli en alltför klagande (medveten) kund.

Om man istället väntar med anmärkningar till en slutbesiktning, så jobbar hantverkaren förhoppningsvis klart, och får då vid besiktningen ett antal punkter att åtgärda. Med hård tidplan (2 månader). I det läget gör det inte lika mycket om man blir av med hantverkaren, hans vapen är borta. Det gäller ju också att hålla inne med lite mer än vad besiktningsmannen rekomenderar. Så länge man kan dokumentera via ex. en offert från annan att det kostar si eller så mycket att åtgärda så håller man inte för mycket. Besiktningsmannens rekomendation är inte bindande.

Ovanstående resonemang gäller givetvis bara för smärre fel, får man in en ordentlig klåpare så gäller det väl att få ut honom ur huset så fort som möjligt.
 
ga22:Hej!
Är ingen hanverkare. Jobbar iallafall inte som sådan.
Kanske har jag fel, kanske har jag en lite skev bild av verkligheten.
Kanske kan man inte sortera bort rötäggen till hantverkare,efter lite läsning börjar jag tvivla.
Jag har ioförsig alltid haft en misstänksam hållning till hanverkare, men efter ett tag har jag haft turen att hitta toppenkillar till mina jobb, tyvärr inser man ju att det har varit tur..
Självsanering har jag alltid trott på, men det är ju till föga tröst för er som kommit i deras väg, ngt mer måste till.
Kanske skulle det finns certifikat som ngn oberoende utfärdar till hanverkare och deras anställda, detta certifikat skulle fungera som ett bevis på yrkesskicklighet och att man tvingas följa vissa regler. Naturligtvis ska det inte vara ngt tvång att certifiera sig,men då kanske man går miste om nogräknade kunder.
Ngn med ngt annat förslag?
 
certifiering kan vara bra - men se på elektrikerna som har behörighetsvapnet -
skyhöga priser och man får vänta, vänta.................................................
Rekommendationer kan man inte heller lita på - det har jag sett på nära håll -
(byggare från Tollarp) som rekommenderades av en bror till beställaren -
FY F-N!!!
Jag vidhåller kolla vad de gjort tidigare - hur - hur lång tid - vilken kostnad.
Kolla offerten - är detta vad du vill ha - lita på ditt omdömme - hantverkarens
"detta går lika bra /är tillräckligt" SKALL ifrågasättas.
 
hempularen skrev:
Det där med att kolla i tid har ju iofs 2 sidor.

En hantverkares ultimata vapen i en förhandling om kostnader för tillägg, eller vad som skall göras om är ju att helt sonika lägga av och åka till nästa kund om du börjar bli en alltför klagande (medveten) kund.

Om man istället väntar med anmärkningar till en slutbesiktning, så jobbar hantverkaren förhoppningsvis klart, och får då vid besiktningen ett antal punkter att åtgärda. Med hård tidplan (2 månader). I det läget gör det inte lika mycket om man blir av med hantverkaren, hans vapen är borta. Det gäller ju också att hålla inne med lite mer än vad besiktningsmannen rekomenderar. Så länge man kan dokumentera via ex. en offert från annan att det kostar si eller så mycket att åtgärda så håller man inte för mycket. Besiktningsmannens rekomendation är inte bindande.

Ovanstående resonemang gäller givetvis bara för smärre fel, får man in en ordentlig klåpare så gäller det väl att få ut honom ur  huset så fort som möjligt.

TACK!! Detta är precis vad vi i dagsläget försöker åstadkomma: att få dem ur huset! Alla i min omgivning tjatar om att "de (hantverkarna) måste komma nu o fixa".... De förstår, fortfarande, inte att vi inte vill ha dit dom!
Av någn märklig anledning har folk väldigt svårt att ta till sig hur illa det faktist kan vara; dessa människor kan inte utföra de jobb som de utger sig för att bemästra, något vi anser bevisat då rättade fel fortfarande är fel. Varför i all världen ska de få komma över tröskeln igen? :-?

Certifiering är väl ingen dum idé? Ett "kvitto"/ betyg el dyl, NÅGOT. Det finns oerhört många yrkesgrupper som inte får utföra jobb utan bevisad kunskap i o förståelse för det berörda ämnet. Eller får titulera sig utan att ha klarat nödvändig kunskapskontroll för den delen.
 
Det är ganska få yrkesgrupper som har certifieringskrav på sig i laglig mening. Kommer igentligen bara på Läkare, sjuksjöterskor och advokater. Jo KA på byggen, men det kan man få dispens för, och i någon mening även elektriker. men vad gäller elektrikern så finns det ju aldrig någon garanti för att den som faktiskt är ute och kopplar i ditt hus är certifierad, det räcker om hans chefs chefs chef är certifierad. Civilingenjör får man bara kalla sig om man har rätt utbildning, men det finns i princip inget jobb som bara civilingenjörer får utföra.

Igentligen kan man säga att det fanns ju det förr i tiden när det gällde hantverkare, då hade man ju systemet med gesäller som blev mästare osv. Det var ju visserligen en form av egenkontroll. Den mästare som släppte igenom en lärling som inte klarade jobbet, drog ju ned sitt eget namn.

Risken med ett sådant system är ju att med ett utvecklat skråtänkande så får man dels en brist på nytänkande, dels en bristande konkurrens.
 
"Det är ganska få yrkesgrupper som har certifieringskrav på sig i laglig mening."

OK, kanske yrkesskadad, jobbar bland finansiella rådgivare...
::)
 
Är själv hantverkare och tycker synd om er som ska försöka sålla ut någon av oss som är seriös. Jag är rädd att vi med yrkesstolthet inte är i majoritet. Skråväsende i någon form skulle kanske inte vara så illa. Det finns en del "kollegor" som jag gärna skulle vilja se förklara sig för skråmästaren.
 
Och inom vilken bransch är du verksam? Och vilken geografisk region?
 
martintimell skrev:
Varför inte hänga ut företagen!!! Så länge man presenterar fakta kan det väl inte spela nån roll eller??
har ni inte fattat att det är bla det INTERNET är till för.

KONSUMENTMAKT

Häng ut dom som är skurkar, de företag som känner till att INTERNET finns med alla forum mm brukar faktiskt göra rätt för sig.

Det är var mans medborgeliga skyldighet att hänga ut företag(inte privatpersoner) som försatt en i en dålig situation!
 
Hänga ut och hänga ut. Jag tycker att det räcker med att presentera fakta.

Det kanske är att svära i kyrkan men det är inte alltid det helt är hantverkarens fel att saker och ting går snett eller bär iväg i tid.

Presentera gärna fakta!
 
ClaJe skrev:
Mellanskåne, Eslöv närmare bestämt. Vill/vågar inte skriva hans namn här men om någon privat vill veta så går det för sig.

Jag skulle gärna vilja veta vem det är, eftersom jag bor i Mellanskåne och är på gång och letar byggare inför min husrenovering. Tyvärr kan jag inte skicka nåt PM till dig och be om det eftersom jag inte gjort tillräckligt många inlägg här på forumet. Hoppas du kan skicka ett PM till mig istället.
 
Kolla här det finns fler som processar sen 4 1/2 år.
Företaget heter "Europahus"
www.hemskahus.se
 
aka skrev:
har ni inte fattat att det är bla det INTERNET är till för.
  KONSUMENTMAKT
Häng ut dom som är skurkar, de företag som känner till att INTERNET finns med alla forum mm brukar faktiskt göra rätt för sig.
Det är var mans medborgeliga skyldighet att hänga ut företag(inte privatpersoner) som försatt en i en dålig situation!
På  sätt o vis skäms jag för att jag aldrig har skrivit vilka företag det handlar om för vår del (husleverantör + byggföretag), men på något sätt känner jag att oavsett hur vår historia slutar vill jag gå ur den med värdighet. Jag vill dock påpeka att jag alltid har skickat meddeanden till dem som frågat om just dessa företag på forumet, för jag vill i a f inte känna att jag inte gör det jag kan. Har även talat i telefon med en okänd människa på andra sidan landet i en timme (som redan börjat bygga) för att informera om vad de kan göra för att förebygga o vilka specifika krav de bör ställa.

Nu hotar de med att stämma oss (ansökan insänd till tingsrätt, förhandlingar pågår), och om de nu gör det kommer jag givetvis inforermera alla som har ögon och/eller öron om vilka människor som inte kan bygga hus, inte drar sig för att förstöra ditt liv o avslutningsvis stämmer dig för att du är obekväm...
 
aka skrev:
har ni inte fattat att det är bla det INTERNET är till för.

  KONSUMENTMAKT

Häng ut dom som är skurkar, de företag som känner till att INTERNET finns med alla forum mm brukar faktiskt göra rätt för sig.

Det är var mans medborgeliga skyldighet att hänga ut företag(inte privatpersoner) som försatt en i en dålig situation!
Jag har tydligt och klart i flera trådar talat om vilket företag som byggt ut mitt hus med en klantighet som inte liknar något. Just nu är dock vår förhandling med klantskallarna inne i ett känsligt skede, förhandling pågår mellan deras juridiska ombud och vår advokat, så just nu måste jag ligga lågt för att inte störa förhanlingen men när den är klar då j-vlar ska jag hämnas......
Tiny håller tummarna för att allt ordnar sig!
 
"Jag har tydligt och klart i flera trådar talat om vilket företag som byggt ut mitt hus med en klantighet som inte liknar något. Just nu är dock vår förhandling med klantskallarna inne i ett känsligt skede, förhandling pågår mellan deras juridiska ombud och vår advokat, så just nu måste jag ligga lågt för att inte störa förhanlingen men när den är klar då j-vlar ska jag hämnas......  
Tiny håller tummarna för att allt ordnar sig!"

Tack CO, men jag måste tyvärr informera om att vi är rökta... De har hävt avtalet och efterkonstruerat (det kan vi bevisa) egenkontroller. Vi står idag med följande alternativ:
* Slutbetala huset utan åtgärd för att bli av med dem. (Det återstår jobb till ett värde av 300 000 - 500 00 (?) kr.)
* Släppa in dem för åtgärder, och sålunda låta dem fortsätta vandalisera vår egendom, trots att det är bortom allt bevisat att de inte kan bygga hus. Förutsatt att vi kan komma överens om vad som skall göras o hur... Sen blir vi antagligen stämda i a f eftersom det finns fel som ej går att åtgärda o jag vägrar betala fullpris för ett hus som inte ser ut som det vi har beställt.
* Ta en stämning, m a o själva färdigställa huset, flytta in, med stora utgifter både omedelbart (bygga!) o långsiktigt (jurister...) som följd. Det enda vi kan vinna då är de pengar vi håller inne eftersom Han (Djävulens avkomma...) då säger tack o amen o lägger företaget i konkurs.

Om du får informationen att du, tills i övermorgon, ska besluta vilket av dina två ben du vill kapa - för nu råkade det, hoppsan, bli så - hur svårt är det inte helt plötsligt att välja mellan höger o vänster fot?? Du är ju halt o lytt i vilket fall som helst!! >:(

Men såhär kan företag göra, helt lagligt. I Sverige. År 2006. Har helt plötsligt insett att vi i vissa avseenden lever i ett U-land. (Han skickade inkasso på oss för en faktura som är tvistig sedan månader tillbaka!)

Eftersom vi trots allt har en ensidig, tandlös, märklig sorts dialog med Den Onde, vill inte vår advokat att jag vänder mig till media i dagsläget. Men det kommer. Denne man har lyckats göra många i min omivning, som annars är högst civiliserade personer, hämndlystna till en gräns som t o m skrämmer mig lite.... Själv sitter jag bara o ser hur pengar, tid, drömmar och allt jag har JOBBAT SÅ HÅRT FÖR bara rinner genom fingrarna... :'(
/Tiny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.