Hörde precis av en kollega som också ska bygga där, att de precis har asfalterat infart till tomterna enligt denna karta http://www.lulea.se/download/18.5933b14813eeba8f7962b66/1370846415485/Stor+illustration.pdf

Jag tycker att det är helt galet att man som tomtägare (eller blivande ägare) inte haft något att säga till om detta. Jag har en hörntomt och har inga planer på att vrida huset och ha infarten som det visas på illustrationen och därmed få baksidan mot sydost istället för sydväst. Samt att tomten lutar mot sydväst så blir det konstigt att vrida huset enligt illustrationen.
 
Lottisz skrev:
Ja det blir nog många busiga barn på de nya gatorna :) Vi har en kille på sex år och en tjej på tre. Vi hoppas verkligen att kommunen kommer att satsa på en gångväg över till Björx så grabben kan lätt ta sig till och från skolan. Ett info möte låter intressant, klart vi ska gå på det :)
Tills dess så har du ju gratis skolskjuts i och med att det är längre än 2 km till skolan.
 
Johan01 skrev:
Hörde precis av en kollega som också ska bygga där, att de precis har asfalterat infart till tomterna enligt denna karta [länk]

Jag tycker att det är helt galet att man som tomtägare (eller blivande ägare) inte haft något att säga till om detta. Jag har en hörntomt och har inga planer på att vrida huset och ha infarten som det visas på illustrationen och därmed få baksidan mot sydost istället för sydväst. Samt att tomten lutar mot sydväst så blir det konstigt att vrida huset enligt illustrationen.
Menar du att dom skulle ha asfalterat infart på själva tomten? Jag var och kollade på min hörntomt igår och det fanns då inga spår av något sådant.
Frugan har varit i kontakt med kommunen vid 2 olika tillfällen och båda gångerna fått info att man som husägare själv väljer vart man vill ha sin infart.
 
A-R-A skrev:
Menar du att dom skulle ha asfalterat infart på själva tomten? Jag var och kollade på min hörntomt igår och det fanns då inga spår av något sådant.
Frugan har varit i kontakt med kommunen vid 2 olika tillfällen och båda gångerna fått info att man som husägare själv väljer vart man vill ha sin infart.
Har själv varit ut och kollat på tomterna idag. Det lät värre än vad det var. Det de har asfalterat är i anslutning med va-ledningarna ca 1.5x1.5 m på kommunens mark. De har ju lagt grus på sidan om den asfalterade vägen runt hela kvarteren och det är en bit av denna där de har asfalterat. Antar att tanken är att det ska asfalteras resten sen nån gång.

Är det förresten någon som har tomt på den övre slingan - den gatan som är avspärrad. Den gatan ska tydligen inte fixas till förrän till våren pga. VA-dragning. Så har man tomt där så har man inte åtkomst till den trots att kontraktet säger tillträde från oktober.
 
Vi har en på övre slingan, för oss kommer ändå inget hända på tomten förräns till våren så det ska förhoppningsvis gå bra.
 
Var förbi området idag och såg att en tomt var klädd i halm. Är nyfiken, är det någon i detta forum som planerat börja bygga nu under vintern?
 
Här kommer lite bilder över området (och vår tomt) så ni inte glömmer bort hur det ser ut nu när snön har kommit :)

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt med bilder, är det öppnat på området nu så man kan åka in med bilen?
Kan det vara tomt 1:157 ni har eller är jag ute cyklar? Vi har 1:171
 
Jepp vi har 1:157.

Nedre och mellerste gatan är öppen för biltrafik, vet dock inte hur det kommer vara med snöröjning så ni kanske får passa på att åka dit ;)

Övre gatan är fortfarande avstängde pga VA-dragning till radhusen om jag förstått det rätt.

Ska bli intressant med infomöte snart!
 
Blir trevligt med info möte :)

Har ni andra funderat nå på uppvärmning? Känner inte att närvärme erbjudandet är så lockande. Kanske får bli en frånluftsvärmepump från Nibe....
 
Håller med, tycker inte närvärmen känns så lockande.
Har kikat på nibe 750, men en av husbyggarna som vi är i kontakt med tyckte inte att den skulle vara tillräcklig till huset vi räknar på nu, de ska ta fram ett förslag med bergvärme.
 
Har också kikat på bergvärme, dock skulle det bli ca 75000.- dyrare för borrningen mm. plus ett ftx aggregat för 35000.-
 
Ja det blir ju lite dyrare i installationskostnad!
 
Vi är inte heller intresserade av närvärme, det blir bergvärme för vår del. Har inte riktigt förstått hur närvärme fungerar.

Är det någon som fått igenom bygglovet ännu?
 
Det blir en Nibe 750 för oss. Tror inte det kommer bli någon närvärme överhuvudtaget på området, det skulle ju krävas att minst 70% av etapp 1 och 2 skulle ansluta sig till det för att det skulle bli något - och det känns väl inte troligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.