Men det är det det är.... användningen varierar ju självklart och är inte konstant just på denna nivå. Poänget är ju att man kan inte gå ut i från att bastu används max 1 gång /vecka och då sitter man en halvtimme och läser tidning i bastun. T.ex i en stor familj men många tonåringar (som inte vill bada tilsammans med någon annan, så kan badandet dra ut på tiden då det bastas i 2-3 grupper/omgångar.

Enig med dig om att just rum i rum i källare käns som en trygg løsning.

MVH
Sakke
 
Jag byggde rum i rum med distanser till källarväggen, och ståltråd så inte isoleringen ligger emot. Sedan byggmax bastuplast, spikregel och sist krautas bastupanel.
Lavar i asp, tylö dörr i glas. Harvia vega bc60.

En extra fuktgenerator (en helt annan historia...) inbyggd i aggregatet som ger perfekta 55c/50fukt när jag börjar bada och sedan stiger under de tre omgångar jag brukar bada.

Men jag är sugen på ett snyggare aggregat med mer sten. Var på www.havsvidden.com i augusti ich där hade dom fina grejer....
 
Sakke, bilder på bygget?
 
NOKIA Lumia 800_000411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NOKIA Lumia 800_000410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mangen5
  • Laddar…
Väldigt fint!
 
Top Notch! Bra jobbat!

Värmeasp i lavarna eller? (Svårt å se...)
 
Nja, har inte lagt speciellt med arbete på den här, det är hemma hos farsan, och blev renoverad av hantverkare 1,5år sedan. Men det är bastun som jag snackade om, varit i bruk i 30 år med granpanel och lavar i Abachi iom att badet var nödvändigt att renoveras så ble bastun också gjort om. Väggarna är byggt integrerat i isolerad innervägg med bastufolie på insidan, luftspalt och panel. det blev öppnad och allt såg helt friskt ut.

Nu är lavarna av 28x120 värmebehandlat asp och väggarna 15x140 "giant red cedar" eller "jättethuja" som det kallas på svenska. ugn från Narvi, 2/3 av vägg mot bad glasvägg + glasdörr.

Ska precis bygga min egen bastu i källaren med start nu för jul, skall posta bilder av det också.

MVH
Sakke
 
Snyggt.

Vart glaset dyrt?

Har en kompis som ska bygga i källarn å ja sa åt han att han måst ha glas åt ena hållet så han ser relaxen...

Och glasdörr naturligtvis...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.