hoppah skrev:
Jag kan inte tvinga någon att hjälpa mig om de inte vill, men än mindre behöver jag lustigkurrar med gliringar, då hade ett PM med texten "Du är en idiot som inte kan något om byggnadsvård" varit bättre!
Den som väljer att posta i ett forum måste nästan räkna med gliringar. För mig är det just det som gör ett forum till ett forum. Den som vill ha ett rent fackmannamässigt svar kontaktar en konsult.
 
ArneTW skrev:
sen när det gäller det estetiska är det bara att välja nåt man gillar, jag skulle nog inte haft nåt emot en kant/stock som bryter av den plana väggen.


/ATW


ps byggnadsvårdarna är ett speciellt släkte. ds
Hade precis tänkt mig något liknande! Får jag inte till något stockliknande runt om så blir det någon form av kant som skiljer av tak/vägg.


Hehe jotack, mycket ska man höra innan öronen trillar av


klonk skrev:
Var det typ 1,80 i takhöjd? Det är kanske inte så bevarande att ta bort det, men jag tror att få människor i sverige idag hade stått ut med ett boende de inte kunde gå raklånga i. Jag har inget tips, ville bara säga att jag förstår dig.

På den inredda vinden kunde jag gå i mitten utav rummet, vilket gör hela vinden ganska så värdelös för mig egentligen, funkar bra till förvaring men inte mycket mer. På nedervåningen var det nog ändå ca 2m ganska precist i takhöjd så där kunde jag röra mig (förutom dörrposterna), men ack så klaustrofobiskt. Tack! :)


arkTecko skrev:
Jag tycker verkligen att det är synd att det finns så många byggnadsvårdare som bidrar till att förstöra sveriges kultur- och byggnadsarv med den typ av attityd som visas ovan (även om jag ofta har respekt för Haavards kunskaper och inlägg här i andra samanhang). Jag tycker du gör helt rätt som lägger frågan här, och det känns bra att du fått svar som verkar vettiga, antagligen med en bättre grundkunskap om förutsättningarna än du fått om du lagt frågan någon annan stans. Lycka till!

Ja, i värsta fall leder det nog till att fler ger fan i att försöka lära sig och lejer bort allting istället.
Tack, skönt att det finns flera som förstår mig iallafall!


Avemo skrev:
Mitt inlägg lät möjligen hårdare än vad som var min avsikt. Jag menade verkligen inte att jämställa ditt rivna innertak med att bränna ner huset. Jag har själv använt både gips, glasfiberisolering och spånskiva i ett 100-årigt hus samt slagit ut väggen till en kattvind. Det flesta har hus till att använda och inte till museum. Då är det oundvikligt med avsteg från det som var original.


Byggnadsvård är knappast något absolut begrepp, men att riva det gamla innertaket och sedan fundera på vilken isolering som är mest historisk att ha bakom gipsskivan lät som en lustig prioritering för mig.

Vill inte på något sätt trampa dig på fötterna här men du känns ganska motsägelsefull, eller så missförstår vi bara varandra.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att jag har prioriterat att ha en isolering som är historisk korrekt, jag ville bara ha hjälp med att isolera på bästa möjliga sätt då jag kan zip om detta själv, samt har läst att vissa metoder kan direkt skada huset.


haavard skrev:
Den som väljer att posta i ett forum måste nästan räkna med gliringar. För mig är det just det som gör ett forum till ett forum. Den som vill ha ett rent fackmannamässigt svar kontaktar en konsult.

Jag var som jag skrev tidigare helt och hållet med på din gliring, men i vissa andra fall när man gör båda delarna, svarar på frågan och får det att verka som att man vill hjälpa till, samtidigt som man pikar, då blir det väldigt förvirrat i en stackars snickaramatör's skalle. DÅ tycker jag att man kan göra antingen eller!
 
Ni har gjort om huset till något som dess tidigare invånare inte ens skulle känna igen. Den känsla som huset förmedlade är borta. Byggnadsvård handlar även om respekt för det som varit.

Varför köpte ni huset om ni visste att ni var tvungna att göra så drastiska ändringar? Hade det inte varit bättre att köpa ett annat?
 
  • Gilla
oliva och 2 till
  • Laddar…
Måste faktiskt... Förstår inte... VA?

Ursäkta men, vad menar du?

"Ni har gjort om huset till något som dess tidigare invånare inte ens skulle känna igen."
Ja, dom bor ju inte där längre?

"Den känsla som huset förmedlade är borta."
Ja, År 1906 är också borta, det levnadssättet är också borta, huset som du verkar prata om är också borta (sedan länge av tidigare ägaren).

"Byggnadsvård handlar även om respekt för det som varit."
Om det här är så viktigt för dig, vad gör du på en dator? (Löjligt jag vet, men så ditt påstående känns för mig)


Anledningen till att vi köpte huset har jag väl absolut ingen skyldighet att behöva förklara, än mindre för dig?
Köpa annat, Jo, men igen. Vem f*n köper ett hus utan att röra det för att leva enligt någon annans standard, känsla och förväntningar?


Sorry för mitt humör men det här är bara för mycket, ärligt talat...
 
  • Gilla
ChristofferL93 och 4 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnts så borde tråden varit under byggteknik eller liknande...

Jag blir alltid lite stressad av att se byggnadsvårdare gå igång på diverse renoveringar...

Och ja ibland kanske en del dumt görs och fina byggnader blir "förstörda" men valet är ofta inte
sönderrenovering - orginalrenovering utan oftare renovering - rivning och då gillar jag renovering hellre än rivning.

Många gör ett fantastiskt jobb med att återställa hus, men syftet med ett hus är att bo och leva och finns det inga unika bevarandevärda egenskaper så tycker jag man får renovera och bygga om bäst man vill, och är man intresserad av ny kunskap/information och hjälp är det väl bra så.

Allt var inte bättre förr och det är inte alltid eftersträvansvärt heller.

/ATW
 
Ja du Arne, du verkar vara en fantastisk klok man! Jag tycker att det är rätt frustrerande, därav mitt humör som säkert syntes tydligt i mitt tidigare inlägg.

Det kanske är på sin plats med en ursäkt ändå, jag har som jag skrev i trådstarten, absolut ingen aning om vad det är som gäller inom byggnadsvård. Förlåt ni riktiga byggnadsvårdare, jag förstår att det här ämnet är väldigt viktigt för er, att ni troligtvis lagt ner enormt många timmar av era liv för att leva den livsstilen och samla på er den kunskapen.

Synd att det blir sådan tråkig stämning bara, oavsett om vi tjatar byggnadsvård eller hur många katter man bör ha så är det iallafall i min värld upp till var och en att välja själv.
 
Herre gud, TS har rivit ett mellanbjälklag i ett gammalt torp! Vill ni bli upprörda, gnäll över att sossarna rev centrala delarna av kunglig huvudstaden på 60 -70 talet. Statyer, fresker, kakelugnar, Stukaturer ETC från 1600-talet och framåt försvann för alltid.
 
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
ArneTW skrev:
Som tidigare nämnts så borde tråden varit under byggteknik eller liknande...

Tycker du verkligen det? Har man ett gammalt hus byggt enligt gamla principer så är det i varje fall min bestämda åsikt att man ska konsultera människor som har kunskaper på den typen av konstruktioner. Dessa hittar man lättast i byggnadsvårdssammanhang så klart, och vi kan väl alla hålla med om att det ofta finns bristfälliga kunskaper hos dem som bara är vana vid nybyggen och moderna hus?

Sen tycker jag att det är roligt och beundrarnsvärt när någon anstränger sig för att göra minsta möjliga skada på gamla hus även vid omfattande renoveringar. Det är ju inget nypåhitt att ändra i hus för att anpassa dem till dagens behov, det har man gjort i alla tider.

Det finns ett stort värde i att bevara gammal arkitektur som den är med, men är det det ända som tillåts kallas byggnadsvård (eller ännu värre det enda som byggnadsvårdare bevärdigar sig att ge råd om), då kommer det gå fort utför för kulturarvet, som sagt.
 
Ok, jag kan ha fel och tråden hade kanske potential att få allra bäst svar här.

Men också störst risk för dålig stämning...

/ATW
 
Kom att tänka på denna tråden nu när torpet är sålt och nya ägarna (som mot alla odds enligt inläggen här var väldigt nöjda), de skulle även slå på stort och bygga ut.

77da2-1adcf-2cdd8-6a526-32547-f6293-3bc6e-06e8d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

232ff-19137-5b98a-d2700-44790-d17e9-0bf6f-78652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Timmo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.