Hej Alla,

Funderar över min försäkring som skall förnyas hos IF för ytterligare ett år. Är jättenöjd med IF, har bara haft 1 skada (stöld av IPAD) under 8 år och allt har flutit på bra. Men jag tycker att mina försäkringar är orimligt dyra? Kan någon här jämföra med sina egna och se om det är jag som anser att det är minst 3500:- för dyrt... totalkostnaden med rabatt är 7 298:- /år

FÖRSÄKRINGSTID: 21 november 2013- 21 november 2014
PERSONER: 2 över 18 år, 2 under 18 år
BYGGNAD 1 : Villa med boyta 191 kvm, en våning med inredd vind.
Bad-/Duschrum 2 st
Diskmaskiner 1 st
Separata WC 0 st
Tvättmaskiner 1 st
BYGGNAD 2 : Garage med byggnadsyta 46 kvm




STOR VILLA - villabyggnadsförsäkring med begränsat
åldersavdrag, Otur (allrisk), storskadeskydd,
hussvamp, utökat skydd vid läckage genom tak
och fasad samt för ytskikt/tätskikt i våtrum, mm.

FULLVÄRDE 1 500 kr* 5 034kr


- Garage FULLVÄRDE 1 500 kr* 154 kr


STOR HEM - hemförsäkring med utökat reseskydd
(bl a avbeställningsskydd), Otur (allrisk), nyvärde
elektronik, höjt bortaskydd mm.
890 000 kr 1 500 kr 3 935kr


PRIS 9 123kr
DIN IF PLUS-RABATT - 1 825kr

PRIS 7 298kr

//Anders
 
Var i landet bor du?
 
Hässleholm/Skåne,
 
Ungefär vad vi betalar för samma försäkring i Stockholm.
Fredrik
 
Låter dyrt, vi betalar ca 3800 kr per år för ungefär motsvarande strax utanför Kristianstad.
 
Tycker också det låter dyrt. Jag betalar ca 3500:- för ett lite mindre hus i södra Skåne så jag gissar du borde ligga runt 4000:-.
 
Fick precis offert på ca 4000:- för motsvarande försäkring fullvärde+allrisk, villa/hem, något mindre hus ca 145+90 m^2. I Motala, Östergötland.
 
Man ska inte stirra sig blind på priset. Kolla på vad som ingår.
Jag lusläste villkoren sist vi satte om försäkringen.
De enda som ersatte ytskikten var IF. Åldersavdragen var lägst hos IF och Moderna med väldigt stora skillnader mot de andra bolagen.
Har man som vi 2 våningar med parkettgolv och stammarna är till åren komna vill man få ytskickten ersatta med lågt åldersavdrag
Strulfriheten är något som också bör värderas.
Jag minns grannen som fick en skada och hade Trygg-Hansa.
Ingen rolig historia med slöa och slarviga hantverkare som man inte kan byta ut för att det är f-bolaget som är beställare och krångel i största allmänhet.
Folkskam krånglade nått djävulskt vid en trafikskada. Dålig service och då strök jag dom direkt från listan.
.
I If´s stora försäkring ingår betydligt mer än i de andra bolagens.
Om jag inte minns fel var det bara IF och Moderna som gick att jämföra rakt av.
Jämför äpplen och äpplen vilket inte är helt lätt :-S
Fredrik
 
Det finns bara ett sätt att veta vad som är rimligt och inte: jämför med andra bolag! Det är först då du vet om det är rimligt eller inte. Du kan inte jämföra din försäkring med någon som bor i Stockholm, Norrköping eller Motala, eftersom skillnaderna kan vara stora beroende på var man bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.