ska riva en bärande vägg, som är 9 meter lång med en belare i mitten. så spännvidden blir då 4,5 meter mellan pelaren å väggen jag har en hea 160 balk är den tillräcklig balken kommer att bära upp golvbjälklaget på ovanvåningen.

tips
 
Du har gett oss för lite information för att kunna räkna på detta.
En ritning/skiss hade vart en bra början.

Jag har själv en HEA 160 som bär upp mitt mellanbjälklag, så det kan mycket väl funka i ditt fall också, men det behövs som sagt mer info för att kunna fastställa det.
 
OpiMaza
Ta kontakt med en Konstruktör som kommer och hjälper dig.
Jag skulle aldrig fråga på ett forum om hur kraftig en bärande balk skulle vara när det gäller dom spännvidderna.
Allt för mycket som kan gå fel.
 
Som sagt det där måste du ha proffshjälp till. Om inte annat så är det där en anmälningspliktig åtgärd (ingrepp i bärande konstruktion). Kommunen bör kräva en konstruktionsritning med beräkningar.

Då ingår inte bara att dimensionera balken, utan även infästning av balken, pelarens knäckningsdimensionering, och att underlaget, grunden/källaren tål punktbelastningen från balkens upplagspunkter.

Bara som ett exempel: Om du har 5m från balken till yttervägg, åt båda håll. Och ingenting som belastar på övervåningen, inga innerväggar däruppe, ingen belastning från yttertaket som kan föras ned till balken.

Då kommer belastningen på pelaren att bli ca 5 ton. Vilket är en ganska hög belastning.

Då räknar jag varje 4,5m sträcka om en egen yta. En sektion av balken hanterar då en yta på 45 kvm. Golv (i bostäder) skall kunna belastas med 200kg per kvm + egenvikten av bjälklaget, antar ca 20 kg. Det ger att hela ytan "väger" 11 000 kg. Hälften av det tas upp av ytterväggarna, hälften av balken i mitten. Varje upplagspunkt på balken tar upp hälften av det, dvs 2750kg. Stolpen får ta emot lika mycket från den angränsande sektionen, så stolpen får "dubbel last", 5,5 ton. Detta är då bara en överslagsberäkning, för att påvisa behov av en konstruktör.

Om det sedan finns någon belastning på mellanbjälklaget från innerväggar, och ev. last från yttertaket som förs ned så kan man lätt komma upp i dubbla lasten och mer.
 
  • Gilla
E171 och 1 till
  • Laddar…
ja en konstruktör kan ju vara bra. Är inte så långt gånget än om jag säger så.

Anledningen till att jag vill göra det är att mellanbjälklaget idag bärs upp av timmer stockar som ligger i murstocken. dessa stockar vill jag ta bort och ersätta med balken. Då torpargrunden har satt sig efter 100+ år medans murstocken har stått stadig har de resulterat i för mycket lutning på ovanvåningen, är inte charmigt längre. Dessa timmerstockar ligger i timmerstommens ytterväggar där placeras även balken. pelaren kommer att stå på en gjuten platta..


en viss tyngd ifrån takkonstruktionen kommer att bäras upp av detta också. takstolarna vilar mot ytter väggarna samt en lång timmer stock som sträcker sig ifrån yttervägg till ytter vägg.

Skickar med lite skisser.

Och självklart är jag medveten om att det inte är några exakta svar jag får vill bara få en liten anning om den hea 160 balk kan räcka eller om det är helt åt skogen

bottenvåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Namnlös2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan även lägga in en till pelare under balken för att minska spännvidden så den blir ca 3. 5 meter på längsta stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.