Mikael_L
Är det andra som är besviken på denna?

Vi har tidigare köpt några +365 men blivit lite less på att teflonet far hädan efter en tid (JA, jag steker ofta i lite för hög temp för teflonet ... :confused:)
I övrigt har jag varit väldigt nöjd med denna panna.

Så då slog jag till på en dyrare "Trovärdig" som ska ha en bättre beläggning.

Men direkt vid första användningen så insåg jag att de var något fel på den. Den hade dålig värmeöverföring. Tidigare stekte vi pannkakor på strax under 10 på vredet, med denna panna så blev pannkakorna bleka även på maxläget 12.

Jag identifierade problemet som att botten var alltför kupad.
Det märktes också vid pannkaksgräddning, då smeten rann ut i en cirkel runt ett "hål" i mitten, och det var svårt att få täckning i mitten, -mycket vickande innan det var klart.

Jag provade att ta den till IKEA, och i vanlig IKEA-ordning så var det absolut inget problem att byta eller få pengarna tillbaka. Men om IKEA hade något generellt problem med just denna panna fanns det ingen vetskap om.
Jag tog faktiskt ett annat exemplar av Trovärdig och hoppades att det var bara just den första det var något fel på.
Men icke.

Nu sket vi i det och har försökt använda denna panna ändå.

Men nu börjar det vara dags att köpa ny panna igen.

Om det nu var ett visst parti av trovärdig-pannor som var felaktiga så borde det finnas andra här på forumet som inte alls känner igen sig i det jag skriver om.


Jag tar också gärna emot tips om andra bra (bättre) pannor.
 
I sann byggahus-forum-anda måste jag ifrågasätta varför du äter så mycket pannkakor?! Det är inte nyttig mat och man blir dåsig och trött!
 
Skämt åsido är jag också missnöjd med en stekpanna som inte är helt plan på undersidan. Den var dock billigare än Ikea Trovärdig så lite mer håller jag med om att man kan förvänta sig!
 
Mikael_L
Hehe.

Ja det är för mycket pannkaka, jag är störtless det numera. För mig skulle lämplig frekvens vara var tredje månad.
För barnen verkar lämplig frekvens vara 2 ggr/dag. :eek:
Vi har enats om att det blir max en gång / vecka. :)

Men teflonstekpannor sabbar jag alltså när jag bryner/steker köttbitar på hög värme.

Och på pannkaksstekningen så märkte jag rätt bra hur den var /beter sig.
 
Steker du kött i samma panna som pannkakor? Det är ju som att skruva och borra med samma verktyg! Man måste ha pannkakspannor med extra låg kant och minst två stycken. Tror jag köper mina på Åhléns.
 
Pannkakor steker man i gjutjärnslägg....
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Jag har andra problem med trovärdig (vi har induktion), den köptes just för att vi lätt körde slut på beläggningen på de billigare pannorna (och ingen av våra gamla funkade på induktion).

Tyvärr har den, trots att ingen av oss använt metallföremål i den, fått jack och repor i beläggningen.
 
Det är inte fel på stekpannan det är bara fel namn "Trovärdig"eh den skall heta Skräp, som så många andra stekpannor som inte håller för det dom är avsedda till, just steka. Vilket man oftast gör på hög temperatur det får billiga teflonbelagda aluminiumpannor med botten av tunt lager järn att krokna.
 
Mikael_L
cecar33 skrev:
Det är inte fel på stekpannan det är bara fel namn "Trovärdig"eh den skall heta Skräp, som så många andra stekpannor som inte håller för det dom är avsedda till, just steka. Vilket man oftast gör på hög temperatur det får billiga teflonbelagda aluminiumpannor med botten av tunt lager järn att krokna.
Finns det teflonbelagda pannor som duger då?
Exempel ..?


ps Har du själv haft en trovärdig, eller drog du den bara över samma kam ? ;)
 
Korvgubbe
Själv har jag slängt ut alla teflonpannor, ser ingen anledning att använda dem alls. Fundera ett varv över det där med att beläggningen går sönder och "försvinner". Var tar den vägen? Jo den hamnar på tallriken med pannkakorna och hur nyttigt är det att trycka i sig den skiten? Tillverkningsprocessen är ju väldigt smutsig och giftig, så slutresultatet lär inte vara något vitaminpiller heller.

Nu steks allt i gjutjärns- och kopparpannor utan problem. Den äldsta, och faktiskt bästa, gjutjärnspannan jag har tillhörde min fars farmor, så kostnaden per år blir inte ens i närheten av skräppannorna som behöver bytas ut vart tredje år.
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
Jag gillar keramisk beläggning. Fast vill du ha bra stekyta så är det väl gjutjärn som gäller, jag vill ha mina pannkakor bleka.
 
Mikael_L skrev:
Finns det teflonbelagda pannor som duger då?
Exempel ..?


ps Har du själv haft en trovärdig, eller drog du den bara över samma kam ? ;)

Har prövat dom flesta och samtliga från IKEA men det är skräp med teflonbeläggning i stekpannor. Men nu blir det till att beställa en OBH Nordica ECO för att testa. Gjutjärnspannor är väl annars det som är bäst men även lite för tunga.
 
Hur kan man steka kött i något annat än gjutjärn? Köttpannan ska vara *varm*.

Blir det någon maillardreaktion alls i temperaturer som teflonpannan tål?
 
Har också OBH Nordicas som länkas till och tycker den är mycket bra till pannkakor. Övrig stekning sker i gjutjärnspanna från Skeppshult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.