Frugan och jag köpte en tomt 2009 som vi nu planerar att börja bygga på. Igår var vi där med nybyggnadskartan från kommunen i handen, för att se hur vi ska placera huset. Min fru gjorde då upptäckten att tomtgränsen ser ut att skilja sig i verkligheten från kartan med ca 1-2 m.

Tidigare ägare hade både vår tomt och den intilliggande fastigheten i sin ägo och vissa förrådsbodar står på tomgränsen. När ägaren avled sålde dödsboet fastigheterna varförsig och vi gissar att det är mäklaren som stakat ut gränsen (med bla en gammal skidstav!).

Nu när vi ska bygga känns det angeläget om att vi vet exakt var gränsen är med tanke på regler för altan och komplementsbyggnaders avstånd från tomtgräns. Hur får vi enklast och billigast reda på exakt var tomtgränsen går?
 
Prata med kommunens mätavdelning, de brukar ha en tjänst som heter gränsutvisning och som kan kosta er ett par tusenlappar.
 
peternicklas
Leta efter markrör som visar var tomtgänsen är. Det står markerat på din karta hur de ser ut eller vad de är gjorda av.
 
Är dte inte bara att rita in allt på nynyggnadskartan, när du sedna skall börja bygga så vill kommunen troligen göra utsättningen, då kan du ev. passa på och beställa att de sätter ut eller lokaliserar gränsrera också.

Eller är tomtens topografi sådan att du behöver ha koll exakt läge innan du begär bygglovet?
 
hempularen skrev:
Är dte inte bara att rita in allt på nynyggnadskartan, när du sedna skall börja bygga så vill kommunen troligen göra utsättningen, då kan du ev. passa på och beställa att de sätter ut eller lokaliserar gränsrera också.

Eller är tomtens topografi sådan att du behöver ha koll exakt läge innan du begär bygglovet?
Jag har inte rätt erfarenhet, men detta låter vettigt för mig. Hos oss vill iaf en från kommunen göra utsättningen. Då lär man ju få det exakt då.
 
Utsättningen för byggnader görs väl numera med hjälp av koordinater och därmed finns inget samband mellan utsättning av byggnad och fastighetsgräns. Fastighetsmarkering skall vara gjord av Lantmäteriet i samband med avstyckning etc. Den får inte avlägsnas, utan om det så skett så skall ny utsättning göras av Lantmäteriet och bekostas av fastighetsägaren eller den som avlägsnade den tidigare utsättningen.
 
Ser att inlägget är en månad gammalt men svarar ändå då jag har lite praktiska tips och trix som även kan hjälpa framtida läsare.

De juridiskt gällande gränserna framgår av förrättningskartan.

Den hittar du genom att logga i på lantmäteriets hemsida via e-tjänsten "min fastighet". Där hittar du mycket information om din fastighet, till exempel förrättningskartan, eventuella detaljplaner, servitut, inteckningar taxeringsvärde mm.

När du har förrättningskartan kan du se vilken typ av gränser din fastighet har. Rm och rg är vanligt, dvs rör i mark och rör i betonggjutning.

Om du letat men inte kan hitta gränsmarkeringarna kan du kontakta lantmäteriet och ansöka om gränsutvisning. Då kommer en lantmätare och letar efter gränsmarkeringarna med hjälp av bland annat gps, metalldetektor och spade. Kan inte heller lantmäteriet finna gränsmarkeringarna så är de troligtvis försvunna på något vis. Tex asfaltering och vägutbyggnad eller byggnation av murar kan leda till att gränsrör försvinner.

Då kan man ansöka hos lantmäteriet om gränsutmärkning, dvs återutsättning av befintliga gränsmarkeringar med hjälp av koordinaterna och informationen på förrättningskartan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.