Hej, vi har precis byggt ut vårt hus med två sovrum, ny entre och hall och ett badrum.
Nu när vi bott in oss ett tag så har en lukt dykt upp i dotterns rum. Det är svårt att beskriva den. Jag undrar om det kan komma från skåpet där centralen till golvvärmen är. Det skåpet sitter nämligen m dörren ut i det rummet. Någon annan som har varit med om samma sak? Vad kan man göra åt det?
 
Det är ju omöjligt att säga utan mer information... Hur är det byggt, grund, väggar, etc.?
Ålder, dränerat?

Vad är det för lukt, fukt, mögel?
Sur, frän, söt?

Först måste ni hitta källan till lukten. Näsan vänjer sig rätt fort med lukter så gå ut och andas ett tag 10-15 minuter minst. Håll sedan andan och gå in och försök lokalisera varifrån lukten kommer (=är starkare). När det inte märks mer eller börjar kännas "överallt" så gå ut och "andas ut" igen...
 
Grunden är gjuten platta, väggarna är ja nybyggda. Träpanel utanpå.
Allt är nybyggt nu i år.
Svårt att precisera lukten. Gräs eller järn, typ.
När vi har haft dörren stängd och kommer in i rummet så luktar det starkt. Och då lokaliserar jag lukten till skåpet där alla kopplingar till golvvärmen sitter.
 
Byggaren kan inte heller förstå vad lukten kan bero på. Ingen som upplevt liknande lukt från skåp för golvvärmen?
Det är därifrån det luktar för när jag öppnar skåpet blir lukten värre.
 
K
Är det elektrisk golvvärme? Det är väl inte ovanligt att elkomponenter luktar när de är nya. Men luktar det väldigt starkt bör ni kanske kolla så att det inte är något som är underdimensionerat och därmed blir varmt!
 
Det är inget som blir varmt utan det är inifrån skåpet det luktar. NU när jag har satt in en tätlist i skåpdörren så luktar det lite mindre. Väldigt knepigt. Vi ska försöka få hit rörmokaren så han får se vad det kan bero på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.