Hej!

Det finns många trådar om snöslungor, men jag skulle vilja ha era åsikter om två specifika maskiner. Jag har i det närmaste bestämt mig för en kinamaskin istället för en begagnad "märkesslunga", så vi kan hålla diskussionen borta från kinamaskin vs. inte kinamaskin.

Vilken av dessa skulle ni välja och varför?
http://www.clasohlson.com/se/Tvåstegs-snöslunga-Cotech-4,8-kW/31-4777
http://www.jula.se/snoslunga-358cm-660mm-721231

Den från Clas Ohlson får jag för 5 600:- och den från Jula får jag för 5 095:-, så priset är någorlunda lika.

Det brukar ju rekommenderas att om man ska köpa en kinamaskin så ska man välja den från Clas Ohlson då de har bra reservdelshållning.

Enligt personalen på Jula så lagerhålls dock samtliga reservdelar till deras slungor på huvudlagret också. Brytpinnar och remmar brukar de ha i lager i butik. Han sa också att de har kvar reservdelshållning på alla slungor de har sålt, så det verkar inte vara ett problem om man ska lita på hans information.

Spontant verkar det vara mer för pengarna på julaslungan, men jag vet inte riktigt vilken som är det bästa valet ändå?
 
För mig var motorn avgörande, kolla vilken det är innan köp. I mitt fall var det Loncin.
 
Göran.W
Det ser ut att vara en Loncin motor på den från klas i sjön.
Har inga bra erfarenheter från Meec
Hur deras slunger är vet jag inte men jag tok vägrar köpa Meec efter jag nästan miste synen när en rent ny mutterknackare nästan föll i bitar och fläkten i den splittrades.
Där var massor med lösa skruvar efter mindre än 5 minuters användning.
Inget jag köpt från Meec har ens hållit garantin ut.
 
Har kollat upp lite olika slungor, och Bauhaus har precis fått in årets modeller. Kan bara konstatera att AL-KO 620 E II och Alpine AL 56 är precis samma maskin, bortsett från bredden på snöintag, 62 resp 56 cm. I övrigt är det i detalj samma maskin. De är oxå exakt identiska med Biltemas ST 6502 samt Stigas Snow cube.

Motorn är den samma på alla, det är Loncin LC170F som i Stigavärlden heter GGP SM 70.
Misstänker att även Toro använder Loncin på sin Power max HD serie, då de bara anger att motorn är "Toro premium fyrtakts OHV". När det är briggs så anges det.

Prisbild
ST6502 5999:-
Alpina (Ej elstart) 6995:-
AL-KO 7995:-
Stiga 7995:- (Kampanj 6995:)
 
Tack för era svar! Nu blev det lite oväntat så att jag slipper köpa slunga i år ändå!
Jag får låna svärfars MTD M66 istället. =) Man kan ju hoppas på att jag får köpa av honom den sedan när säsongen är slut. ;)
 
Lånar tråden lite, är också ute efter en snöslunga, mina ytor är 15x15m parkering även infarten=snövallen mot vägen är då 15m + lite gångar samt att jag gärna hade använt slungan till att röja altanen med.

Är sugen på Julas maskiner men är osäker på kvalitèn (är nya modeller för i år och de ser hyffsat gedigna ut)
Vill ha en så liten maskin som möjligt då jag har tre steg att baxa upp maskinen till altanen att avverka.

Klarar jag mig med denna:
http://www.jula.se/snoslunga-163cm-535mm-721230

Eller skall man gå på mellanvarianten:
http://www.jula.se/snoslunga-358cm-660mm-721231

Julas kampanj sträcker sig till 10/11-2013.
 
Redigerat:
Utmärkt snöslunge-tråd för oss som bor i trakter där mer än decimeterdjup snö faller kanske tre gånger om året och som har små villatomter snarare än gårdar att skotta.

Jag har även läst de två trådarna för de som verkar ha större problem att lösa, men jag delar TS förutsättningar och har dessutom ingen plats att förvara ett monster i. Men jag förstår att reservdelar är viktigt och att detta gäller framförallt motorn.

Granngården har ett väldigt bra pris på "Snow Patrol" - 5000 kr

http://www.stiga.se/products/stiga_se/snoslungor/stiga-original/snow-patrol.html

och den är inte i deras konsumentsegment utan i det segment som de kallar originalsegment. Någon som vet om denna också ska klassas som oreparerbar kinamodell eller om den håller bättre kvalitet på denna punkt? Motorn är av modell GGP - alltså Loncin om jag fattar tråden rätt.

Vad gäller produkter i största allmänhet tycker jag att Granngården är hyfsad.
 
Redigerat:
Göran.W
Bor man i södra delarna där det sällan kommer några mängder snö spelar det väl ingen större roll vad det är för motor för dom få gångtimmarna den går klarar vilken skit motor som helst i massor med år.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Jag tycker man funderar vilken storlek/kraft man kan behöva på sin slunga och sen köper man en storlek större/kraftigare.

Har grannar med 2-stegsslungor på 5-7 hästar som har problem med plogvallen vi får, jag funderade då att en 8-hästare kanske duger och köpte mig en 10-hästare.
 
  • Gilla
Beatrice H
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Bor man i södra delarna där det sällan kommer några mängder snö spelar det väl ingen större roll vad det är för motor för dom få gångtimmarna den går klarar vilken skit motor som helst i massor med år.
Ja, det är ungefär så jag resonerar. Men även 5000:- är en ganska stor insats så om olyckan skulle vara framme redan i början så vore det bra om det fanns reservdelar. I valet mellan en Kines med reservdelar och en Kines utan reservdelar skulle jag välja den förra.

Pen

PS: Kollade upp GGP. Ett Italiensk företag med tillverkning i Europa, Öst och Kina. Tillverkar trädgårdsprodukter och säljer under bland annat varumärket Stiga! Svenska "Stiga" är för övrigt en del av GGP koncernen och inget självständigt företag.

PS2: Jag har en Kinesisk bil som heter Volvo V70. Den har den i särklass bästa reservdelshållningen i Sverige både vad gäller original och pirat. Så det finns även Kineser med bra reservdelshållning :)
 
Och då går vi över till nästa fråga då.: Vem är det då som äger GGP?? ;) haha

Var inte så längesedan jag träffade och hade lite möte med GGP:s högsta hövding, Georg Metz. En jäkligt slipad herre om man säger så. Snacka om kontroll och pondus. Man har genom åren träffat en del VD.ar, chefer osv, men han var i en klass för sig...
 
Göran.W
jojjeblom skrev:
Jag tycker man funderar vilken storlek/kraft man kan behöva på sin slunga och sen köper man en storlek större/kraftigare.

Har grannar med 2-stegsslungor på 5-7 hästar som har problem med plogvallen vi får, jag funderade då att en 8-hästare kanske duger och köpte mig en 10-hästare.
Jag har bara 7hk eller nåt sånt på min slunga och jag upplever inga problem med snö vallarna mer än att däcken tappar greppet och då hjälper inte större motor.
Snö kedjor med piggar är nog bättre investering än större motor tror jag.
 
Snövallar i Skåne, det skulle jag vilja se, är det såna vi använder piasavakvasten till då?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Göran.W
Det händer även här i söder det blir snö även om det inte är ofta det kommer några större mängder.
 
  • Snötäckt trädgård och hus med hund som går i djup snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det var en gammal bild! vi har aldrig mindre än aå där, oavsett vinter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.