Hej Jag vill utfärda en varning för Elvisionen Sverige AB

byggstarten blev till att börja med försenad med två veckor, därefter jobbade de väldigt långsamt och nästan ingenting hände. jag vart inte hemma och kunde inte kontrollera under hela bygget om dom var där över huvud taget. när sedan fakturan kom så står de att:

nr1, de har vart där 8 timmar om dagen (vilket är högst otroligt)

nr2, så tar de lite mer än dubbelt så mycke betalt för allt förbrukningsmaterial (kabel, kopplingsdosor etc) som de kostar i vanliga handeln.

nr3, så har de fakturerat ungefär dubbelt så mycke förbrukningsmaterial som det egentligen har gått åt.

när jag ifrågasatte hur åtgången av material så fick jag inget svar fören jag bestämde mig för att bestrida fakturan, Då gick de snabbt att med en dryg ton förklara att man bara kan bestrida det man tycker är orimligt och att man ska mäta upp och betala de som använts. Vilket verkar stämma med svensk lagstiftning, så jag antar att han (Tommy - tommy@elvisionen.se) har vart med om detta förr..

riktiga skojare. håll er borta!
 
Men i kontraktet du skrivit borde allt stå som ni kommit överens om att göra.
 
vi skrev inget kontrakt och jag kunde heller inte få någon offert för att "det var omöjligt att säga hur lång tid det skulle ta".

Och visst, jag håller med om att man ska upprätta kontrakt, men även om vi hade skrivit ett kontrakt, hade det rättfärdigat att han dubblar förbrukningsmaterialet på fakturan?

han är säkert en bra elektriker, kunskapen är det säkert inget fel på. men att reagera med "Du får kontrollmäta kabellängder och betala det som finns på plats och bestrida det som du anser oskäligt" - när man bestrider en faktura? hur hade det istället vart med en reaktion i stil med "oj! här har det nog blivit något fel. vi kommer ut och räknar om materialåtgången och fakturerar dig om vi ser att det inte stämmer"
 
Men har du inte fått någon offert på vad det ska kosta blir det ju lite knepigt att bestrida fakturan...? Hur kan det vara omöjligt att säga hur lång tid det skulle ta, är det komplicerat bygge du har?

Bad du om några referenser innan du valde Elvisionen?
 
Jag bestrider inte arbetstimmarna, inte heller kvalitén på utfört arbete, jag bestrider att han har skickat en faktura på bland annat dubbelt så mycke kabel som faktiskt har gått åt. I och med att kabeln är utanpåliggande, så de är väldigt lätt att kontrollmäta.

tycker själv inte att de är ett så avancerat jobb. utanpåliggande kabel till två uttag, inkoppling av lite köksutrustning i centralen, uppsättning av belysningsskenor..

bostadsrättsföreningen har använt elvisionen, de sa att de var nöjda. bad inte om fler referenser än så.
 
Redigerat:
Att en elfirma lägger på 100% på priset är iofs i mina ögon oskäligt men väldigt vanligt.
Man hör ofta ännu högre påslag.
Då du ej har fått någon prisuppgift innan så är du rökt på den punkten.

Timmarna bestrider du inte skriver du så den punkten är avklarad.

Du skriver att det är utanpåliggande så det bör ju vara lätt att räkna hur mycket som gått åt.
Mät inte i cm nu utan tänk på att normalt spill osv också ska debiteras dig.

Betala in arbetskostnaden - ev rotavdrag samt materialet och bestrid resten.

Det är viktigt att du betalar in otvistigt belopp i tid!
 
Mikael_L
Hmmm Det låter som lite allmänt smutskastande på ett företagsnamn.

Det är mycket svårt för oss läsare att bedöma rimligheten i det du skriver utan att ha nästan någon konkret information ...

T.ex.
Hur många timmar har dom debiterat och vad har dom utfört under dessa timmar?


Materialåtgången är det som är lättast att bedöma, och lättast att bestrida med god chans till att få rätt.
Men när elektriker, snickare och plåtslagare har blivit klara har det givetvis alltid gått åt mer material än vad som sen sitter uppe. Spillet kan väl röra sig i området 10% och ändå uppåt 50% vid vissa speciella jobb.

Att elfirman har tagit dubbelt betalt jämfört med internetbutiker och Biltema m.fl är ju alltid tråkigt. Men som lite tröst så kan jag ju säga att många firmor är helt skamlösa och debiterar helt utan att blinka 3 ggr, 5 ggr och t.o.m 8 ggr så högt pris.
Just detta är en tråkig bit, och "vi" har diskuterat det oerhört mycket här på forumet.
De flesta är nog med på att en del påslag måste firman faktiskt få göra, bl.a. för hanteringskostnader och arbetstid som går åt för detta.
Men hur mycket, kommer ju alltid upp som diskussionsämne.

Hur mycket har du fått fakturerat för material? Och hur mycket är det i jämförelse med arbetskostnaden?
 
smutskastning och smutskastning, jag vill varna folk som planerar att anlita bolaget så att de själva inte råkar ut för samma sak.

vad de fakturerar för engångsmaterialet är mitt fel att jag inte frågade innan. jag har ingenting att göra med hur mycke de tar betalt för materialet. men lite störande är de ju att få betala 1890:- för 20 meter kabel, där jag kan köpa exakt samma kabel, 50 meter, för 1325:-

Självklart är det svårt att förklara här hur mycket jobb de har fått gjort på de 24,5 timmarna de fakturerat. och i och med att det är en slags gråzon, så bestrider jag heller inte de.

men att t.ex fakturera 10 st kopplingsdosor när det sitter 5 st uppsatta, 90 meter kabel när det är ca 40 uppsatt, 400 plugg, de är ca 150 använt, förpackningar med klammer som inte ens är använt, etc stör mig och där av tråden i forumet.

Det är inga enorma summor pengar i dethär som upprör mig, det är känslan (som jag bygger på bemötandet jag fick när jag påpekade detta) av att de saltat fakturan helt avsiktligt.
 
hejåhå skrev:
smutskastning och smutskastning, jag vill varna folk som planerar att anlita bolaget så att de själva inte råkar ut för samma sak.

vad de fakturerar för engångsmaterialet är mitt fel att jag inte frågade innan. jag har ingenting att göra med hur mycke de tar betalt för materialet. men lite störande är de ju att få betala 1890:- för 20 meter kabel, där jag kan köpa exakt samma kabel, 50 meter, för 1325:-

Självklart är det svårt att förklara här hur mycket jobb de har fått gjort på de 24,5 timmarna de fakturerat. och i och med att det är en slags gråzon, så bestrider jag heller inte de.

men att t.ex fakturera 10 st kopplingsdosor när det sitter 5 st uppsatta, 90 meter kabel när det är ca 40 uppsatt, 400 plugg, de är ca 150 använt, förpackningar med klammer som inte ens är använt, etc stör mig och där av tråden i forumet.

Det är inga enorma summor pengar i dethär som upprör mig, det är känslan (som jag bygger på bemötandet jag fick när jag påpekade detta) av att de saltat fakturan helt avsiktligt.
Håller med om att om det sitter 5 dosor så ska du betala för 5. Sitter det 40 meter kabel uppe så kanske du får betala uppemot 50 meter beroende på spill.

Nu har jag ingen aning om priser på kabel men du mpste jämföra med samma kabel, inte liknande från biltema eller så men det kanske du inte gjort heller. Som sagt. Vet ej priser på kabel.

Har själv varit med om att kunden har ifrågasatt priset på trallskruv jag debiterat, jag använde bandad rostfri skruv då den håller bättre och det går fortare med bandad. Han kollade på byggmax trallskruv av mycket tvivelaktig kvalitet.
 
Jag har kollat exakt samma kabel. exakt samma artikelnummer.. - som jag sa, jag har inte att göra med hur mycke de tar betalt för materialet, de är bara störigt att de tagit 94:- /meter för en kabel när den går att köpa för 27:- /meter. 3.5 ggr mer..

denna kabel, hela posten på fakturan, är dessutom påhittad.
 
Hej hjeåhå

1 kolla denna ang pris: http://www.byggahus.se/ekonomi/122031-vad-ar-skaligt-paslag-pa-materialet
2 Endast uppmätt material + viss spillfaktor skall faktureras
3 Timmar, kan vara bra att kolla KKL hur det får regleras, jag kan ej hur detta sköts map privatpersonavtal men avtal mellan juridiska personer då accepteras ej oskälig tid, Går tiden att uppskatta på något sätt, då skall fakturerad tid motsvara mätt/uppskattad tid. Skall entreprenör göra gällande mer tid krävs hinder/avikelsenotering som beskriver varför tiden ökar.
 
Mikael_L
hejåhå skrev:
Självklart är det svårt att förklara här hur mycket jobb de har fått gjort på de 24,5 timmarna de fakturerat. och i och med att det är en slags gråzon, så bestrider jag heller inte de.
Du skrev tidigare
hejåhå skrev:
tycker själv inte att de är ett så avancerat jobb. utanpåliggande kabel till två uttag, inkoppling av lite köksutrustning i centralen, uppsättning av belysningsskenor.
Ja på 24 timmar, 3 mandagar ska det ju hinnas med en hel del.
Det låter som ganska lite utfört på den tiden. Men återigen så vet vi inte riktigt hur mycket som vart gjort, på den luddiga beskrivning vi får.

Men om det som utförts borde hunnits med på t.ex. en dag så borde du ju även bestrida detta, såsom orimligt.
 
Sist men inte minst:
betala inget innan regelmässig provning har utförts i omfattning enligt elsäkrerhetsverkets föreskrifter ges genom svensk standard. Jordfel, isolationsprovning etc. Någon duktig elektriker kanske kan fylla på om så krävs.

Anledningen till att man måste anlita behörit person för elarbeten är att installationer bedöms utgöra risk pga brand och direkta personskador.
Då skall också behörig elektriker överlämna verifiering att arbetena är utförda som föreskrivit.

Detta är verifikat på att anläggningen är provad och då "säker".
 
inkoppling av lite köksutrustning i centralen
Detta kräver (tror jag) provning av utlösningsvilkor, dvs att utrustningen lirar mot central och ej grillar personer iställt för mat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.