Köpte en fjärrstyrning för uttagen på Jula från deras eget märke Anslut. Köpte till en programmerbar fjärrkontroll för att kunna styra ett gäng fönsterbelysningar utan att behöva ha 4 olika timers och kunna slå av och på dom enkelt.
Dock fungerar deras system lite sisådär. Det händer ganska ofta att brytaren i uttaget inte reagerar fastän avståndet är max 2 m med fri sikt till fjärren.

Någon som testat både Nexa och anslut och vet om Nexas prylar är bättre?
Kostar ju lite mer men fungerar det så är det värt det.

Att man aldrig lär sig att man oftast får vad man betalar för :x
 
Hej ! Jag använder Nexa till det mesta i hela huset belysning inne o ute motorvärmare ja precis allt som är lämpligt att använda dessa trådlösa applikationer till och det fungerar klockrent alltid.
 
OK. Hur är räckvidden på styrningen. Både om det är fritt och genom väggar?
 
Vad skiljer egentligen de olika modellerna åt?
På Jula säljs en fjärrbrytare som heter EYCR2300 Extra samt ett trepack som heter PB-3
På Kjell finns ett trepack som heter PE-3 komplett

Nexas hemsida ger ju inte mycket info om skillnader mellan de olika modellerna.
På hemsidan står max belastning för glödljus, halogen och LED men vad räknar man lågenergilampor till?
Några problem att köra det på Nexas prylar.
 
Här finns det mesta http://nexa.sidvisning.se/faq_guide/ men det finns även en som heter CMR-101 ( inte 100 ) den är inte nämnd någon annanstans och skall fungera till LED jag har en, men den är inte inkopplad ännu, jag har bara hittat den på Clas Olsson.
 
Har idag kopplat CMR- 101an kan varmt rekommendera den, jag har provat den till ej dimbar Led fungerar mycket bra den skall driva julbelysning utomhus.
Tillverkaren spec.

Glöd o halogenlampor 230V 20-200W
Elektroniska trafos 12V 20-200W
Dimbara lågenergilampor 230V 3-24W
Dimbara 230V lysdiodlampor 3-24W
 
Vi kör genomgående Nexa, både inbygda brytare och väggvårtor. Det händer vid enstaka tillfälle att en väggströmställare inte släcker alla brytare, men intressant nog händer det aldrig om jag bryter med Tellstick (styrt från LinuxMCE). Jag testade också Anslut, men de ligger och samlar damm, inte samma kvalité som Nexa.
 
Även om jag ofta annars snålar så tror jag att jag har bestämt mig för att inte röra Anslut utan hålla mig helt och hållet till Nexa.
 
Jag har bara kört med nexa i ett år nu och är mycket besviken på kvaliten och räckvidden på grejerna.
Om det är systemet i sig eller nexa kan jag inte uttala mig om, men det duger inte.
 
Anslut-prylar håller genomgående låg kvalitét. Är kvalitet på något sätt viktigt så bör man undvika anslut.
 
Jula verkar nyligen ha tagit bort fjärrprylarna med varumärket Anslut och säljer numera Proove. Både Nexabrytare och Anslut har fungerar för mig (med enstaka missar) men två gånger har jag råkat ut för att just Anslut-brytare har blivit "dåliga" och inte velat slå ifrån.
 
D
Jag har överlag dålig erfarenhet av Nexa-prylarna. Dålig räckvidd och dålig hållbarhet/kvalitet, tillverkaren godkänner inte användning med lågenergilampor eller annan induktiv last. Har en dos-dimmer som fungerade bra i början men nu har räckvidden försämrats så den reagerar inte på sändare som finns på andra sidan rummet. Har en utomhus PIR-sensor som har blivit en lång följetång. Bytt ut den två gånger, nu senast till en nyare modell, men de har alltid slutat fungera efter ett kort tag och grannarna ringer och säger att belysningen står på dygnet runt. Har en dos-brytare där jag har en sändare monterad direkt framför dosan. Avstånd alltså typ max 5 cm och trots det händer det att mottagaren inte reagerar när man trycker på sändaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.