Jag har en murstock i källaren, det mesta i lecablock, men den centrala delen av tegel. Som synes på bilden är det två "anslutningar" som går in till rökkanalen.

Jag förstår att jag kan sätta en "standard" kamin dvs på utsidan med anslutning till något av "hålen", men kan man sätta in en kassett eller vad det nu heter så man får det mer integrerat?
Jag har lite ont om plats runtom och tittar jag på conturas kaminer så står det 1m till brännbart material och det klarar jag inte om det står utanför.

Några ideer på vad man skulle kunna göra?

IMG_1128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte vilken Contura du har tittat på men kan du ha tagit fel på mm och cm? Jag har själv en Contura 510 och den har ett minsta avstånd till brännbart på 100 mm, dvs 10 cm! Alltså ganska lite...
 
Oj, det vore pinsamt. Fast jag tror det är 10cm "bakom" kaminen men 1m framför luckan. (och det är framför som är mitt problem).
 
Så här står det :
kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket jag tolkade som 1m framför kaminen.
 
Ja, det stämmer nog som du säger att det är en meter framför som gäller. Insåg nog inte riktigt att det var tajt åt det hållet hos dig. Antar att det är för att den strålar allt framåt och att det kan hoppa gnistor när man öppnar. 10 cm gäller enbart bakåt och åt sidorna.
 
Japp, det måste nog vara för när man öppnar. Och det är ju lite logiskt. Har man mindre plats så får man ju kanske inte så bra luftcirkulation heller....

Men, kan man "spränga in" en kassett i murstocken på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.