katten12 skrev:
Nu har jag knappt tittat på deklarationerna utan mest bara godkänt dem då jag typ inte haft en inkomst mer än ett sommarjobb:p Men var kan man fylla i om typ egen inkomst som en vinst?:x
Du ändrar helt enkelt uppgiften om inkomst. Plussar på de extra inkomster du haft, i detta fall en vinst på dem summa som redan är ifylld.
 
Lite intressant är det också hur vinstutdelande företaget redovisar sitt lagersaldo. Är det sådant som man rapporterar som stölder/svinn och sedan ojar sig över i statistiken?
 
Om man söker på "tävling" hos skatteverket får man lite (marginellt) bättre info. Tävlingsvinst med ett värde understigande 0, 03 basbelopp (1300 kr) är skattefritt.
Sen får man inte glömma att det ska betalas arbetsgivaravgifter också. Om inte byggahus gör det, får vinnaren göra det. Och då blir vinsten ännu mindre. Tror att man får betala typ 7200 för torktumlaren ...
Tv4 har sen nåt år tillbaks börjat betala arbetsgivaravgifterna i sina tävlingar (pengarna på bordet, upp till miljonen, postkodmiljonären, tittartävlingar i byggprogrammen mm). Som student ska man dessutom komma ihåg att storleken på studiemedlet kan påverkas och att man kan bli återbetalningsskyldig. ..
Lotterivinster är däremot skattefria för vinnaren, så vinner man en miljon i ett guldkuvert så kan man spendera hela slanten.
 
sunqan skrev:
Sen får man inte glömma att det ska betalas arbetsgivaravgifter också. Om inte byggahus gör det, får vinnaren göra det.
Var hittar du information om det?
 
sunqan skrev:
Om man söker på "tävling" hos skatteverket får man lite (marginellt) bättre info. Tävlingsvinst med ett värde understigande 0, 03 basbelopp (1300 kr) är skattefritt.
Sen får man inte glömma att det ska betalas arbetsgivaravgifter också. Om inte byggahus gör det, får vinnaren göra det. Och då blir vinsten ännu mindre. Tror att man får betala typ 7200 för torktumlaren ...
Tv4 har sen nåt år tillbaks börjat betala arbetsgivaravgifterna i sina tävlingar (pengarna på bordet, upp till miljonen, postkodmiljonären, tittartävlingar i byggprogrammen mm). Som student ska man dessutom komma ihåg att storleken på studiemedlet kan påverkas och att man kan bli återbetalningsskyldig. ..
Lotterivinster är däremot skattefria för vinnaren, så vinner man en miljon i ett guldkuvert så kan man spendera hela slanten.
Som student har man rätt att tjäna 75 tusen innan skatt innan studiemedel påverkas så man får ta hem en riktigt fet vinst innan det händer ;)
 
Mikael_L
katten12 skrev:
Som student har man rätt att tjäna 75 tusen innan skatt innan studiemedel påverkas så man får ta hem en riktigt fet vinst innan det händer ;)
Eller bli tvungen att tacka nej till ett bra sommarjobb. :)
 
Jag jobbade mycket när jag pluggade. Det som händer är att man får mindre och mindre studiemedel ju högre inkomst man har, men man tjänar alltid på att jobba.
 
Jag jobbade också mycket när jag pluggade.Om jag kommer ihåg rätt så fick jag på marginalen behålla knappt 20% av min lön att köpa öl för. Kändes rätt trist då, men så här i efterhand var det värt det. Jobba 50% samtidigt som man avverkar en civ. ing. på Chalmers på utsatt tid ser bra ut i CV:t och 100 000:- mindre studielån är inte helt fel det heller.
 
injonil skrev:
Jag jobbade mycket när jag pluggade. Det som händer är att man får mindre och mindre studiemedel ju högre inkomst man har, men man tjänar alltid på att jobba.
Gäller bara att vara aktiv och ändra studiemedlet själv. Många jobbar på och får sedan en ordentlig smäll när de blir granskade och ska återbetala det.
 
cecar33 skrev:
Lite intressant är det också hur vinstutdelande företaget redovisar sitt lagersaldo. Är det sådant som man rapporterar som stölder/svinn och sedan ojar sig över i statistiken?
Det kan ju knappast vara ett problem.
Och redovisas naturligtvis inte som stölder eller liknande.
Det är på svenska bara frågan om en negativ antalsjustering.
Samsung t.ex. omsätter ju tusentals enheter, och antalen stämmer nog knappast ned till sista decimalen.
Sedan är det upp till revisorn att bedöma om det kan ligga något fuffens bakom avvikelserna.
Den troligaste förklaringen, om man vill "fiffla" med siffrorna, är "transportskada" eller "lagerskada".

Så att någon vinstskatt skulle krävas ut av SKV ser jag som högst osannolikt.

Någon som vunnit något i dessa "tävlingar" som blivit avkrävd någon skatt? Någon gång?
Och jag räknar naturligtvis inte med årets, som rent teoretiskt inte dyker upp i deklarationen förrän i vår.

Eller är dessa tävlingar nya för i år :x
 
b8q skrev:
Hur är det med de "tävlingar" som har motprestation, som de verktyg som har recenserats av vinnarna? Sådana tävlingar tycker jag själv är bra, då kan även de som inte vann få nytta och nöje av resultatet.
De utlottningarna har jag aldrig uppfattat som en tävling.
Bygga Hus anger urvalskriterier för testare, och lottar sedan ut verktygen i en grupp som uppfyller kriterierna.

Det känns mer som att "testarna" ställer upp obetalt med att prova produkten och lämna ett utlåtande.
Och gör samtidigt, obetalt, reklam för produkterna.
Verktyget får man behålla, för det är ju nu begagnat och har lågt marknadsvärde. Inga garantier t.ex.

Men visst, det är alltid svårt med gränsdragningar.
Vad är tävling, vad är lotteri, vad är "testpanel" osv.
 
Några lotterier är det inte eftersom dessa är reglerade av staten! Den typen av lotteri får ej tillstånd.
 
KnockOnWood skrev:
Så att någon vinstskatt skulle krävas ut av SKV ser jag som högst osannolikt.
Självklar kräver skatteverket inkomstskatt av den som vinner en sådan här tävling, eller menar du på allvar att de skulle se mellan fingrarna? Jag vet inte vem det är som är skyldig att redovisa uppgifterna; Samsung eller Byggahus, men du verkar tro att det myglas?
 
injonil skrev:
Självklar kräver skatteverket inkomstskatt av den som vinner en sådan här tävling, eller menar du på allvar att de skulle se mellan fingrarna? Jag vet inte vem det är som är skyldig att redovisa uppgifterna; Samsung eller Byggahus, men du verkar tro att det myglas?
Både att "se genom fingrarna" och "mygla". tycker jag är fel ordval i detta sammanhang.

Jag menar att jag inte finner det osannolikt att det inte skickas kontrolluppgifter om detta till SKV.
Och SKV får nog bättre utdelning på sina ansträngningar genom att jaga skattefusk på annat håll.
Har du sett något som tyder på motsatsen?

Jag ställde ju just den frågan, men vi har inte sett något svar än.
 
Dags att BH medlemmar förenar sig och i en massiv folkstorm börjar påverka våra folkvalda enligt följande:

1. Tävlingar där verktyg ligger i potten ska vara skattefria, avdragsgilla och ge ROT-avdrag för vinnaren.

2. Tävlingar som har en motprestation i form av en fjantig ramsa eller rim skall marginalbeskattas, momsas, arbetsgivaravgifter skall läggas på, reklamskatt, tull, ränta och förseningsavgifter skall läggas på vinnaren. Detta är ju ganska självklart då de facto vinnaren har utfört ett betalt reklamuppdrag åt företaget som delar ut vinsten.

När (inte om) detta förslag genomföres kommer intresset för BH tävlingarna att öka markant hos hard-core BH medlemmarna.

:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.