Renoverar vardagsrummet.

Huset är arkitektritat och alla våningsplan är filigranplattor, alltså betongplattor som bär och ovanpå det ett betonglager med golvvärme i. sammanlagd tjocklek ungefär 35 cm. Detta är sannolikt gjort för att huset har ganska stora spann mellan bärande delar.

Vardagsrummet är c:a 6x11 meter och problemet är att det är mycket stegljud där. Innan låg det heltäckningsmatta och det var hyfsat men inte bra. Nu är det helt tomt både på väggar och golv, bara betong och naturligtvis är stegljuden nu mycket påtagliga samt att man anar viss vibration i golvet när man går. Ljudet förstärks såklart nu när rummet är tomt.

Vi tänker lägga ett underlimmat parkettgolv. Jag är bara lite rädd att problemen med stegljud kommer att vara lika illa med ett parkettgolv som det är med ren betong. Eftersom parketten kommer att vara limmad så blir den ju ett med betongen och då blir det inte så stor skillnad, eller?

Här i Tyskland så är den allmänna rekommendationen att man limmar parkett på betongen när det finns golvvärme, då värmeförlusten är för stor om man bara lägger flytande. Hur är teorierna i Sverige?
Limmas det golv på betong överhuvudtaget?
Är det verkligen frågan om någon större värmeförlust om man lägger flytande?

Min Fråga är om det finns 1, ett lim som verkar stegdämpande eller 2, om man ska lägga flytande och ha en stegdämpande matta under?

Vad är för/nackdelarna med lim vs. flyt?
 
T
Aldrig hört talas om man underlimmar parkett, då har det ju inte en chans att röra sig och kommer troligtvis att spricka.

Varför skulle det vara sämre värmeförlust och golvet är flytande? Låter väldigt konstigt......

Istället för lumppapp kan man ju lägga den vanliga foamen som är ljuddämpande till viss del.
 
Ja, här i Tyskland är det utan tvekan vanligast att underlimma. Nu är det inte massiv parkett utan två eller tre lagers (i mitt fall två). Massiva trägolv använder man i princip inte på golvvärme här.

Egentligen är jag inte så mycket för att limma det, känns så definitivt på något sätt, men å andra sidan så borde det kännas lite stabilare när det väl ligger.

Om det nu inte var för det här med ljudet.

Nu är jag svensk och litar mer på svensk kunskap än tysk, de har så många konstiga ideer, så därför skulle jag gärna vilja ha lite svenska åsikter om det här.
 
Förvisso en god ide men mitt problem är att jag vill minska ljudet i själva rummet, inte i det under.

Grundorsaken misstänker jag är storleken på rummet och att det inte är några bärande väggar under. alltså att det är 11x6 meter betongplatta som fortplantar vibrationerna.
 
Jo men de där minskar ljudet i rummet. Om man knackar på golvet låter det rätt mycket, men med det där under blir det rätt stumt lågt ljud bara.
 
man limmar ofta golv i offentliga miljöer, i bostadsmiljö är det nog inte så vanligt
Jag skulle också säga stegljudsdämpning, annars är det nog bara att hänga upp mycket textil på väggarna
 
@ Oltrix
Det du beskriver är en kombination av flera faktorer, stegljud, trumljud parkettresonans. Underlagsfoam hjälper tyvärr inte mot något av dem i någon större utsträckning. Eftersom bjälklaget redan är gjutet skulle jag låta flyta parketten ovanpå en en decibelmatta
http://www.aprobo.com/sv/decibel/decibel-2
 
Hm, Ja jag börjar tveka på det här med att underlimma. Har slängt iväg en fråga till golvläggaren, ska se vad han säger om saken. Som sagt jag misstänker att han kommer att vidhålla att underlimmat är bäst helt enkelt för att det är så de gör här nere...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.