Hej!
Jag och min sambo blev torpägare nu i somras och har sedan dess läst mycket här på forumet, nu har det blivit dags för min första tråd. Hoppas ni har lite överseende med mig då jag än så länge är ganska så okunnig vad gäller byggnadsvård och med allt vad det innebär.

Kort bakgrundshistoria om vårt beslut om att öppna upp till nock i halva huset, jag är ganska lång, takhöjden var ganska låg både på undervåningen och vinden så ja, det blev som det blev.

DSC_0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen nu är som ni säkert förstår att färdigställa det här, det jag behöver råd och tips om är vad jag ska göra med springan, det är någon form av lera/bruk där nu. Bjälklaget var tidigare fyllt med spån.
Vad anser ni är bäst att göra för att sedan kunna lappa över med gipsskivor?

Ber om ursäkt i förväg om det är något uppenbart jag behöver informera om för att ni ska kunna hjälpa till :surprised:
 
Tror inte det är en byggnadsvårdare du behöver...
 
haavard skrev:
Tror inte det är en byggnadsvårdare du behöver...
Tack för ditt svar, även om jag känner av en gnutta sarkasm i ditt svar!
Du får hemskt gärna utveckla!
 
Det är nog inte värt att krångla till det i onödan, jag antar att det är spåret ovanför fönstret vi pratar om.

såga till några lämpliga vertikala kortlingar, kanske måste figursågas för att ytan ska bli vertikal.
sedan fyll tomrummet med naturlig isolering Linull kanske och sedan spika igen med gips/råspånt/spånskiva.

Jag hade nog satt vinkeljärn på varje sida om stocken också, kanske inte nödvändigt men jag gillar lite järn.

mvh
ATW
 
ArneTW skrev:
Det är nog inte värt att krångla till det i onödan, jag antar att det är spåret ovanför fönstret vi pratar om.

såga till några lämpliga vertikala kortlingar, kanske måste figursågas för att ytan ska bli vertikal.
sedan fyll tomrummet med naturlig isolering Linull kanske och sedan spika igen med gips/råspånt/spånskiva.

Jag hade nog satt vinkeljärn på varje sida om stocken också, kanske inte nödvändigt men jag gillar lite järn.

mvh
ATW
Tackar å det ödmjukaste för ett svar som i mina öron låter precis som det jag sökte.
 
hoppah skrev:
Tack för ditt svar, även om jag känner av en gnutta sarkasm i ditt svar!
Du får hemskt gärna utveckla!
Du har nog lite rätt.
En byggnadsvårdare gråter när han får se det där för det är ganska nära motsatsen av byggnadsvård du håller på med.Men om det är fel vet inte jag för jag har inte sett ursprunget.
 
haavard skrev:
Du har nog lite rätt.
En byggnadsvårdare gråter när han får se det där för det är ganska nära motsatsen av byggnadsvård du håller på med.Men om det är fel vet inte jag för jag har inte sett ursprunget.
Jag var beredd på att få svar likt dina, kanske är värt någon poäng...
Hursomhaver så försöker jag se det som att jag vandaliserade mitt fina torp, med flit, för ett bra syfte. För att sedan i byggvårdens namn göra det så bra som möjligt med "det som finns kvar". :rolleyes:

Så om ingen säger emot ArneTW så tar jag och litar på hans ord!
 
Är det gips på väggarna för övrigt? Om så är fallet samt att väggen ovanför och under det gamla innertaket linjerar låter det bra att göra som Arne föreslår.

Jag tror inte att Haavard nekar dig rätten att göra som du vill med ditt hus, men jag måste ge honom rätt i att det du gör har inte med byggnadsvård att göra, och därmed är det fel forumdel för frågan.
 
Avemo skrev:
Är det gips på väggarna för övrigt? Om så är fallet samt att väggen ovanför och under det gamla innertaket linjerar låter det bra att göra som Arne föreslår.

Jag tror inte att Haavard nekar dig rätten att göra som du vill med ditt hus, men jag måste ge honom rätt i att det du gör har inte med byggnadsvård att göra, och därmed är det fel forumdel för frågan.
Att väggen ovan och under gamla innertaket linjerar, är det enbart ur ett estetiskt perspektiv det spelar någon roll?
Alla andra väggar är beklädda med gips.

Om det inte har med byggnadsvård att göra så menar du då att jag fritt kan använda vilken typ av isolering jag vill samt plast?
 
Det var ur ett estetiskt perspektiv jag menade. Det är ju en ganska smal remsa med vägg ovanför bjälkarna. Om den inte linjerar med den undre väggen borde det inte vara så mycket jobb med att ta bort den övre gipsen och låta samma gips gå oskarvad från den undre väggen upp till taket. Det blir en skarv mindre att spackla och du slipper steget.

Jag menar att det är ditt hus så det är fritt fram för dig att använda vilken isolering du vill samt plast om du så önskar. Dock kallar jag det inte byggnadsvård att bygga om interiören till något som inte liknar hur det kan ha sett ut som nytt.
 
Redigerat:
Ok då är jag med på vad du menar!

Förlåt mig men den här andra delen har jag lite svårare att förstå. Jag vet mycket väl att det är mitt hus och att det är upp till mig om det så ska rivas eller inte, klottras eller kletas snor på väggarna.
Vi ville ta bort innertaket och plocka fram balkarna, väl medvetna om att det inte är idealiskt ur ett byggvårdsperspektiv, vi vill ändå vårda huset på bästa sätt men med tanke på svaren från dig och haavard så låter det ungefär som att jag redan har bränt ner huset?

Utifrån dom förutsättningar som nu finns måste det väl ändå finnas bra, samt dåliga sätt att gå vidare på? (det bevisar Arnes svar).

Jag kan inte tvinga någon att hjälpa mig om de inte vill, men än mindre behöver jag lustigkurrar med gliringar, då hade ett PM med texten "Du är en idiot som inte kan något om byggnadsvård" varit bättre!
 
Kanske skulle frågan varit inpetad under byggteknik istället.

dock är vi här nu... När det gäller materialvalet så bör man vara konsekvent, är det plast bakom den övriga väggen bör
man försöka göra denna skarv tät också.

sen när det gäller det estetiska är det bara att välja nåt man gillar, jag skulle nog inte haft nåt emot en kant/stock som bryter av den plana väggen.

/ATW

ps byggnadsvårdarna är ett speciellt släkte. ;) ds
 
Var det typ 1,80 i takhöjd? Det är kanske inte så bevarande att ta bort det, men jag tror att få människor i sverige idag hade stått ut med ett boende de inte kunde gå raklånga i. Jag har inget tips, ville bara säga att jag förstår dig. :)
 
Jag tycker verkligen att det är synd att det finns så många byggnadsvårdare som bidrar till att förstöra sveriges kultur- och byggnadsarv med den typ av attityd som visas ovan (även om jag ofta har respekt för Haavards kunskaper och inlägg här i andra samanhang). Jag tycker du gör helt rätt som lägger frågan här, och det känns bra att du fått svar som verkar vettiga, antagligen med en bättre grundkunskap om förutsättningarna än du fått om du lagt frågan någon annan stans. Lycka till!
 
Mitt inlägg lät möjligen hårdare än vad som var min avsikt. Jag menade verkligen inte att jämställa ditt rivna innertak med att bränna ner huset. Jag har själv använt både gips, glasfiberisolering och spånskiva i ett 100-årigt hus samt slagit ut väggen till en kattvind. Det flesta har hus till att använda och inte till museum. Då är det oundvikligt med avsteg från det som var original.

Byggnadsvård är knappast något absolut begrepp, men att riva det gamla innertaket och sedan fundera på vilken isolering som är mest historisk att ha bakom gipsskivan lät som en lustig prioritering för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.