Underpris är nog enbart dumt... blir det granskning och skattverket har något att anmärka på det så blir det dyrt och en klumpsumma.

Du har inte funderat på att ta bra betalt ifrån din firma? Istället för att betala 50% i skatt enligt ditt första inlägg så blir inkomsten av hyra kapitalbeskattad. Hyr du ut till din firma så kan du dessvärre inte göra schablonavdrag, kolla på:

http://www.skatteverket.se/privat/s...eskattasdet.5.18e1b10334ebe8bc8000118317.html

Återkoppla gärna när du varit i kontakt med din rådgivare/revisor
 
dextrocell skrev:
Underpris är nog enbart dumt... blir det granskning och skattverket har något att anmärka på det så blir det dyrt och en klumpsumma.

Du har inte funderat på att ta bra betalt ifrån din firma? Istället för att betala 50% i skatt enligt ditt första inlägg så blir inkomsten av hyra kapitalbeskattad. Hyr du ut till din firma så kan du dessvärre inte göra schablonavdrag, kolla på:

[länk]

Återkoppla gärna när du varit i kontakt med din rådgivare/revisor

Vad menar du med att jag ska ta bra betalt från firman? menar du när jag hyr ut huset till firman så ska jag ta en hög hyra istället?
 
Jag är absolut ingen expert inom området. Men det jag menar är att istället för att göra uttag i den enskilda firman och åka på statliga inkomstskatten så håller du ner lönen något och när du hyr ut villan till företaget så tar du i något i överkant. Vinsten beskattas annorlunda blir inkomst av kapital 30%
 
Kom på mig själv det är överskottet som beskattas och således skall hållas ner genom hyreskostnaden
 
hm bra ide där, ska kolla med revisorn sen ang detta också...

Några fler ideer?

Hur blir det med om jag hyr ut huset till firman, får jag köpa möbler och inredningsprylar (soffa,bestick,mattor,tavlor osv) till huset via firman och få tillbaka momsen osv?
 
Generellt brukar det vara bättre att äga fastigheten privat.

Om du behöver låna för att finansiera så betalar företag generellt högre räntor än privatpersoner. Du kan istället låna privat med fastigheten som säkerhet och sedan låna ut pengar ditt företag och tjäna ett par %-enheter på kuppen. Du får ju skatteavdrag på lånet privat dessutom
 
Hur blir det med om jag hyr ut huset till firman, får jag köpa möbler och inredningsprylar (soffa,bestick,mattor,tavlor osv) till huset via firman och få tillbaka momsen osv?
 
Nu hänger jag inte riktigt med. Du har en enskild firma och då går det knappast att dela upp privat och firma. Du bör byta företagsform, för att få några fördelar att köpa ett hus på företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.