Tvättstugan står på tur att renoveras efter drygt 30 års tjänst. Vi har ett torkskåp som används till att hänga tvätt på tork utan att sätta på värme. Frun vill behålla torkskåpet medan jag vill "modernisera" med att installera en torktumlare.
Jag är tacksam för synpunkter om tumlare vs torkskåp. Hur har ni som bytt från skåp till tumlare upplevt bytet? Har ni ångrat er, eller ångrar ni att ni inte bytte tidigare?

/Kent
 
Kan säga att det säljs väldigt lite torkskåp i förhållande till torktumlare idag, men det betyder iof inte att det är bättre med en torktumlare. skulle säga att torktumlaren oftas är smidigare snabbare och ger ett mjukt resultat på tvätten, dock så drar tvätten ihop sig mer i en torktumlare på för och nackdelar.

i ert fall drar en torktumlare mer ström, även om man använde sig av en A-klassad/värmepumpstumlare, i annat fall skulle jag säga att torktumlaren drar mindre ström än ett torkskåp, även om det idag både finns sensorstyrda och värmepumpsvarianter på torkskåp (den sistanämnda är över dubbelt så dyr som en motsvarande tumlare)

personligen kör jag torktumlare till allt och tycker det är skönt.

/R
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
Har varken torktumlare eller torkskåp idag, utan hänger det i tvättstugan som är varm nog för att det ska torka över en natt.
Men i förra bostaden hade jag både tumlade och skåp. Tumlaren använde jag bara till handdukar inget annat så jag hare valt att behålla torkskåpet helt klart.
 
  • Gilla
Tvingad
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag hade satsat på en torktumlare för sånt man vill ha mjukt och fort och en avfuktare för resten.
 
Vi har ett torkskåp som vi bara hänger i precis som er. Tycker det är bra med torkskåp på hösten om man har barn så man kan slänga in blöta ytterkläder där. Men vi har tänkt komplettera vår tvättmaskin med en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Då kan vi köra två maskiner samtidigt. En med det som vi ändå vill hänga och en med det som ska torktumlas och slippa byta maskin för tumlingen. Enligt vad jag läst så finns det bra kombinationsmaskiner nu, tidigare har det varit att de varken tvättar eller torkar särskilt bra.
 
Tricket med torktumlare är ju just att man inte behöver hänga upp något. Man babra kastar in alltpå en gång och sedan är det klart 1,5h senare. Väldigt effektivt.
 
Torkskåp drar betydligt mer ström. Fördel att man kan torka kläder som inte är rena, leriga overaller och liknande.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
byggankan skrev:
Vi har ett torkskåp som vi bara hänger i precis som er. Tycker det är bra med torkskåp på hösten om man har barn så man kan slänga in blöta ytterkläder där. Men vi har tänkt komplettera vår tvättmaskin med en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Då kan vi köra två maskiner samtidigt. En med det som vi ändå vill hänga och en med det som ska torktumlas och slippa byta maskin för tumlingen. Enligt vad jag läst så finns det bra kombinationsmaskiner nu, tidigare har det varit att de varken tvättar eller torkar särskilt bra.
En grej att tänka på med kombimaskinerna är att dem tar rätt lång tid på sig för torkning, och har ofta inte samma torkkapacitet som tvättkapacitet, dvs i kg.
 
mlkjhr skrev:
Torkskåp drar betydligt mer ström. Fördel att man kan torka kläder som inte är rena, leriga overaller och liknande.
Än en tumlare? Är det verkligen sant?
 
Gissar att energiförbrukningen har med hur mycket vatten det är i kläderna som ska torkas med resp teknik....
Går kanske att räkna på med hjälp av en våg och en energimätare....

Själv hänger jag det som går att hänga i en garderob med frånluft...resten i torktumlaren....
 
Jag förstår inte poängen med ett torkskåp som man inte sätter på strömmen på. Då kan man ju lika gärna ha vanliga tvättupphängningssystem på väggen.

Jag väljer torktumlare alla dagar i veckan. Sådant som skall hängtorkas har jag en tvättställning till.
 
  • Gilla
Sangris
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Än en tumlare? Är det verkligen sant?
Nuförtiden är det kondenstumlare som gäller och dom blåser ju inte ut en massa uppvärmd luft i naturen som ett torkskåp gör. Torkskåp ska ju anslutas till ventilation ut, visserligen med dragavbrott men det går ut mycket energi i uteluften.
 
mariatherese skrev:
Jag förstår inte poängen med ett torkskåp som man inte sätter på strömmen på. Då kan man ju lika gärna ha vanliga tvättupphängningssystem på väggen.

Jag väljer torktumlare alla dagar i veckan. Sådant som skall hängtorkas har jag en tvättställning till.
Det tar ju mindre plats att ha ett torkskåp än ett torkskåp plus torkställning. Om man ändå har ett torkskåp som man använder för overaller och ytterkläder i tvättstugan så kan man ju lika gärna använda det till att hänga tvätt i också.

Sedan så har vi sänkbar hängställning i taket för lakan och andra större saker.
 
Torktumlare för all ren tvätt, fintvätt man inte vill tumla hängs på galgar eller tvättställning. Blöta ytterkläder, skor osv. torkas vid vedspisen, drar ingen el och funkar klockrent! :)
 
Vad roligt att diskussionen kommit igång......
Vi har för liten tvättstuga för att hänga tvätt i den. En del tvätt hängs på galgar i trappan till övervåningen. Där sitter numera också en luft-lufty-värmepump som blåser torrt tvätten ganska så fort.
I torkskåpet hänger vi underkläder, sockar, handdukar och annat smått o gott och det torkar över natten utan att värmen är på. Torkskåp är ju omvittnat riktiga energibovar och tvätten blir hård om man torkar med värme i dom.
Vad jag eftersträvar i den framtida renoveringen är att få mera bänkyta om jag i stället för torkskåp installerar tumlare och jag får mjuka underkläder och handdukar, men jag kommer ju att få en större elräkning eftersom jag idag inte torkar med el i skåpet.
Om ni föreställer er i min situation, väljer ni då skåp eller tumlare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.