Enkla vägen till detta är att beställa virke från en bastutillverkare, men det låter dyrare än att beställa från en brädgård.

Vad är det som karaktäriserar den behandling som bastuvirke/lav måste ha? Hur är det behandlat för att motstå fukt? Antar att det inte är tryckimpregnerat?

Vårt mål är att köpa virke som vi sedan ska betsa till en färg som vi vill ha. Görbart?
 
Till lavar brukar man använda asp eller liknande trädslag som inte blir så varma att sitta på.
Men jag har hört om folk som byggt med vanlig furu också och det fungerar det med, lite varmare antar jag att det blir
och man vill nog ha kvistfritt för att undvika det mesta av kådan.

Annars brukar det inte vara nån speciell behandling av virket, en del använder paraffin för att göra det lite lättare att hålla rent.
Man vill minimera mängden skumma kemikalier då utrymmet värms upp och det kan börja osa.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Till lavar brukar man använda asp eller liknande trädslag som inte blir så varma att sitta på.
Men jag har hört om folk som byggt med vanlig furu också och det fungerar det med, lite varmare antar jag att det blir
och man vill nog ha kvistfritt för att undvika det mesta av kådan.

Annars brukar det inte vara nån speciell behandling av virket, en del använder paraffin för att göra det lite lättare att hålla rent.
Man vill minimera mängden skumma kemikalier då utrymmet värms upp och det kan börja osa.

/ATW
Så man använder alltså inget impat virke? Utan torrt och fint virke?
 
S
aldrig impat virke i bastu
 
Bastupanel (gran) i väggar och tak, asp i lavar. Det är en bra kompromiss mellan pris och kvalité. Inte för att granpanel är dålig kvalitet men en viss kådning blir det, men inte så det stör mig. Vill man ha kvistfritt och kådfritt så kan man ta asp överallt men då blir det betydligt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.