Hej,

Jag håller på att renovera en gammal vägg hemma. Den har varit putsad tidigare, men nu är den naken och består bara av kraftiga träbalkar.

Balkarna är mycket ojämna så jag har limmat upp två paralella avjämningsreglar. Jag vill putsa väggen och sedan montera en träskiva samt gips framför.

Väggen är för ojämn för att montera träskivan direkt, därför tänkte jag att det bästa är att jämna av den med puts eller liknande först.

Frågor:

* Är putsning den bästa lösningen?
* Vilken typ av puts skall man använda?
* Behöver jag sätta upp ett putsnät först?

Tack på förhand!
Mvh
/Anders
 
Jag hade satt upp spikreglar och vägt in dom istället och satt skivan i dom.
Men vill du gärna putsa så måste du ha nät, grunda med B-bruk sen putsa med C.
 
S
du vill putsa och sedan sätta träskiva och gips på detta??
tycker du sätter reglar å sedan träskiva och gips
 
Hej,

Jag får förtydliga lite :)

Normalt sett hade jag ju givetvis reglat upp som vanligt, men det går inte i det här fallet...

Jag är beroende av ett visst avstånd. De paralella "reglarna" är 1.5 cm tjocka och kan inte vara tjockare. De är precis lagom avstånd (+träskiva+gipsskiva) till väggen på andra sidan.

Mellan dessa "reglar" går bakomliggande träbalkar som plockepinn. Det skilljer mellan 5 cm och 0.5 cm från den tänkta "putslinjen".

Anledningen till att jag vill putsa (eller fylla up med något annat) är att ha ett mothåll för skivorna.

Mvh
/Anders
 
Det går att regla upp precis hur ojämnt som helst. Klossa mellan eller såga till med sticksåg. OSB eller plywood och skruva rakt genom in i plankväggen.

Protte
 
prototypen skrev:
Det går att regla upp precis hur ojämnt som helst. Klossa mellan eller såga till med sticksåg. OSB eller plywood och skruva rakt genom in i plankväggen.

Protte
Precis. Det är en del pyssel att få det rakt, så långpass och en bra rätskiva är ett måste. Men att putsa inomhus är ju jättejobbigt om man inte är riktigt duktig. Och hur skall du fästa träskivan i putsen, limma?
 
Jag kanske skall prova att pussla lite med brädor...

Min tanke var att skruva upp OSBn mot putsen. Putsen skulle fungera som underlag mot OSBn. Själva skruven fäster i träbalkarna bakom putsen.
 
M
Inomhus och putsa med b- och c-bruk på träunderlag? Nja, jag hade på min höjd använt hydrauliskt kalkbruk, helst lerbruk. På någon typ av nät.
 
Vad är det som skiljer mellan B-, C-, Kalk- och Lerbruk?

Mvh
/Anders
 
Mitt hus som byggdes 1907 med en stubbe under grunden i ett hörn, och är därför snett och vint åt alla håll. En del har jag riktat i samband med renoveringar och ombyggnationer. Det finns en ganska enkel teknik för att "malla av" väggarna och formsåga reglar så väggarna bli raka. Räcker med en bra sticksåg och vanliga 45mm reglar (samt vattenpass och en lång rätskiva/rak bräda). Det är som jag nämnde en del pyssel för att få det helt plant, men antagligen lättare än att försöka putsa/spackla väggen plan...

Är du intresserad av en beskrivning så hojta till så försöker jag förklara. Blir antagligen en hel del text, så jag orkar inte skriva "i onödan"....
 
M
andersw skrev:
Vad är det som skiljer mellan B-, C-, Kalk- och Lerbruk?

Mvh
/Anders

Funktionsmässigt kan man förenklat säga att de är olika hårda i fallande skala B, C, Kalk, Ler. Det betyder också att de "flexar" olika mycket utan att spricka i motsatt skala, dvs lerbruk flexar mest utan att spricka. Och som bekant rör sig trä hela tiden och då kan lerbruk följa med mer i rörelsen utan att spricka i jämförelse med hårdare bruk.
 
@Larsa: Ja, jag är intresserad av hur du gjorde! Om du orkar skriva är jag tacksam :)

Mvh
/Anders
 
Kanske inte alls är vad du tänkt dig, men jag skriver ändå. Vi hade problem med väldigt ojämna väggar, så vi satte OSB och sedan gipsskivor och använde gipsputs på dessa.
Väldigt lättarbetat! Dock, det fäller så man måste måla.
Jag satte pappersremsa mellan skivorna (hörde att det skulle göra det mer stabilt) och vi har inte en enda spricka. Sammanlagt har vi ca 110 m2 gipsputsad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.