Kofot x2
Hovtång
Spikutdragare
Spikdon
Kulhammare
Klohammare
Klubba
Tänger
Skiftnycklar
Nycklar
Bågfil
Filar, runda och platta
Rasp
Slipkloss
Vinkelhake
(...)

Ovanstående är en lista på sådant som du kan spara pengar på och är lämpligt att spara pengar på, typiskt innehåll i verktygslådor på Loppis och Auktioner. Visst kommer de rörliga delarna behöva lite smörj men det är ett litet pris att betala för besparingen.
 
Verktyg i butik i Tyskland är generellt inte så mycket billigare än i svedala. Så följ ovanstående kloka råd nätet.

Och begagnat är kul att handla. MEN köp inte gamla filar. Filar är förbrukningsvara. Om du vet hur man känner om en fil är bra så självklart.

Pär
 
Har inte Deiter Schmidt butik i Berlin?
 
Jovisst har han det. Var där för några år sedan. Träffade dock ej Dieter själv där. Det är därifrån all e-handel levereras. Man kan handla över disk också (med kort). Det underlättar om man har en lista med deras artikelnummer med om man skall handla.
 
Då har vi ju svar på TS båda frågor:

Var? Hos Deiter Schmid Feinwerkzeuge.

Vad? Minst en av allt.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
HaendigeHerrn skrev:
Jovisst har han det. Var där för några år sedan. Träffade dock ej Dieter själv där. Det är därifrån all e-handel levereras. Man kan handla över disk också (med kort). Det underlättar om man har en lista med deras artikelnummer med om man skall handla.
Jag var också och hälsade på Dieter för något år sedan. Hade en trevlig liten butik inte så långt ifrån centrum. Läste tyvärr för ett tag sedan att de flyttat, och nu håller till betydligt längre ut från centrum. Kräver nog lite mer planering för att få till en tur dit under en kort semester.
 
Butiken ligger ute mot Templehof. Han har lagt upp en riktigt bra vägbeskrivning både med bil o kommunalt.
http://www.fine-tools.com/laden.html

Däremot så avråder jag TS att åka dit då sortimentet inte har ett smack med första verktygsköpen till nya huset att göra.:)
Om det inte är så att TS har ett enormt intresse för finsnickeri.
 
  • Gilla
baljbalj
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Butiken ligger ute mot Templehof. Han har lagt upp en riktigt bra vägbeskrivning både med bil o kommunalt.
[länk]

Däremot så avråder jag TS att åka dit då sortimentet inte har ett smack med första verktygsköpen till nya huset att göra.:)
Om det inte är så att TS har ett enormt intresse för finsnickeri.
Jo, det blev lite OT. Jag håller med om att dieter Schmidt nog inte är rätt ställe för TS just nu
 
Varför skulle verktygen vara bättre i Berlin är min första fråga.
Jag skulle inte rekommendera att köpa en massa verktyg som man inte vet om man kommer att behöva. Särskilt inte om man har stram budget.
Du kanske upptäcker att tummen sitter mitt i handen vid första försöket och anlitar en hantverkare istället :).
Börja i ena änden och skaffa vad du saknar efter hand. Du lär dig vad som är bra för dina behov eftersom. Vissa verktyg kan man låna eller hyra om de bara behövs för t.ex. att borra ett hål genom husgrunden. Andra kommer du att slita ut flera av. Som sagt, börja lugnt är min rekommendation.

Och är det rivning du tänker börja med så rekommenderar jag att investera i (eller låna av snäll kompis) en riktigt bra kofot. Hultafors t.ex. är av bra stål så delarna kan hållas tunna och orsakar mindre skada.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.