Hej,

Jag ska lägga ett fribärande tak på innerväggar. Gips på ovansidan.
Vilka dimensioner och hållfasthet behöver jag på takreglarna vid tre lager 13 mm gips?
Det ska läggas på delvis sneda väggar så spännvidden är mellan 4,2 till 5 meter på sex-sju reglar och sedan ca 4,20 meter på ca 7 reglar. Då har jag tänkt cc600.

Ingen vikt ovanpå taket sedan, utan det enda som ska bäras upp är gipset.

Hoppas ni är med på vad jag menar med mitt svammel. :)
 
Trä bågnar lätt vid spännvidder på 5m pga den egna vikten. Vi kan nog bara gissa, men jag gissar på att 45x120 är lämpligt. Kanske t o m 45x145.
 
Gips i tak kräver c/c400mm sedan kan du sätta en fästpunkt på mitten så behöver du inte så grova reglar.
 
Matti_75 skrev:
Gips i tak kräver c/c400mm sedan kan du sätta en fästpunkt på mitten så behöver du inte så grova reglar.
Tack för era svar. Jag är inte med helt. Varför krävs cc400 och hur menar du med fästpunkt?
 
Gips bågnar vid högre cc än 400mm i tak. Nu tror jag iofs att det ändå blir bra eftersom du tänkt lägga 3 lager.
 
Jag antar att det är till ditt studiobygge (tänker på din andra tråd) och då är det bra om du kör med c/c 600 mm för att uppnå en så bra ljudreduktion som möjligt. Tänk dig att gipsen ska fungera som ett flexande membran. Jag skulle nog valt 45 x 195 mm med c/c 600 mm, alternativt klenare dimension med skruvlimmade plyfaremsor på sidan/sidorna.

Kom ihåg att taket sedan ska klara av lasten av akustikbehandling i tak. Bygger du ett kontrollrum / lyssningsrum bör du inte ha vinklade väggar. Är det däremot ett inspelningsrum så spelar det mindre roll.
 
Björn Melander skrev:
Jag antar att det är till ditt studiobygge (tänker på din andra tråd) och då är det bra om du kör med c/c 600 mm för att uppnå en så bra ljudreduktion som möjligt. Tänk dig att gipsen ska fungera som ett flexande membran. Jag skulle nog valt 45 x 195 mm med c/c 600 mm, alternativt klenare dimension med skruvlimmade plyfaremsor på sidan/sidorna.

Kom ihåg att taket sedan ska klara av lasten av akustikbehandling i tak. Bygger du ett kontrollrum / lyssningsrum bör du inte ha vinklade väggar. Är det däremot ett inspelningsrum så spelar det mindre roll.
Stämmer bra, Björn. Ville hålla det i olika trådar pga olika områden, kanske lite overkill.
Tack för svaret!

Lasten av akustikmaterial kommer ju hamna på det undre taket om jag bygger två tak som vilar på varsin vägg. Översta taket ska ju "bara" klara av tre lager gips. Eller tänker jag knasigt?
 
Studion skrev:
Stämmer bra, Björn. Ville hålla det i olika trådar pga olika områden, kanske lite overkill.
Tack för svaret!

Lasten av akustikmaterial kommer ju hamna på det undre taket om jag bygger två tak som vilar på varsin vägg. Översta taket ska ju "bara" klara av tre lager gips. Eller tänker jag knasigt?
Aha, då är jag med. Du tänker helt rätt.
 
Vad skönt :)

Men du rekommenderar fortsatt 45x195-reglar även i det fallet, eller?
Och vilken hållfasthet ska man satsa på. Jag tänker på C14, C18, C24 etc.
 
Det finns säkert konstruktörer här som kan detta bättre än mig. Jag brukar slå i tabeller och lathundar på sådana här laster (kg/m2). Är dock ej på kontoret just nu.
Av praktisk erfarenhet så kommer du ha både hängslen och livrem om du bygger med 45x195 och C-24. C-14 räcker nog gott och väl alternativt 45x170 C-24.
 
Jag har räknat med 45x170 C24, så jag kanske inte var så långt ifrån sanningen då :)
Det vore guld om fler har konkreta tankar och tips, jag är oerhört tacksam!
 
Björn, har du tips eller länkar till bra tabeller där jag kan hitta mer info om vilka vikter olika reglar klarar av (även för väggar)? Jag läser mycket i bl.a. Gyprocs handbok, men ibland behöver man lite mer konkret vägledning. :)
 
Ska du ha skivor på väggarna så behöver du ingen tabell. Du skulle, åtminstone i teorin, kunna bygga dem av 45x45 reglar. Nu tycker jag nog det är dumt att använda något klenare än 45x95, prismässigt skiljer det dessutom väldigt lite.

Detta förutsatt att det gäller den där studion du skrev om i en annan tråd? Alltså ingen, snö eller vindlast utan bara ett tak som skall bära sin egenvikt.

Jag tror 45x170 C24 är rätta vägen, klenare skulle jag inte ha. Nu är det ju som sagt bara till ett "innertak" men att gå ovanpå det där kommer vara rätt svajjigt med 5 meter spännvidd.
 
Tack! Dock ska taken vara fribärande/flygande och vila på väggarna, så det är mer än bara tre lager gips som ska bäras upp av väggarna. Sen kommer det hängas upp en del grejer som ska reglera akustiken t.ex. och det plockar på lite mer i vikt.

Min tanke är 45x70 eller 45x90-reglar i väggarna på cc600 (plus kortlingar på cc600). Men det här med hållfasthet i väggreglar, är det även där C24 som gäller...? Jag är med på de övergripande principerna, men skulle gärna komma in lite mer i detaljerna.
 
Studion skrev:
Tack! Dock ska taken vara fribärande/flygande och vila på väggarna, så det är mer än bara tre lager gips som ska bäras upp av väggarna. Sen kommer det hängas upp en del grejer som ska reglera akustiken t.ex. och det plockar på lite mer i vikt.

Min tanke är 45x70 eller 45x90-reglar i väggarna på cc600 (plus kortlingar på cc600). Men det här med hållfasthet i väggreglar, är det även där C24 som gäller...? Jag är med på de övergripande principerna, men skulle gärna komma in lite mer i detaljerna.
Jo jag förstod konstruktionen. Hävdar dock fortfarande att 45x45 skulle funka men det känns vekt. Kör du på 45x70 eller 45x95, enklare att bygga med 45x95. C14 räcker alla gånger till väggarna. Skippa kortlingarna dom behövs inte med tanke på alla skivor, gå hellre upp till 45x95 i så fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.