Håller som bäst på att bygga mig en friggebod som ska bli bastu. Är inte helt överens med hela familjen om vilken värmekälla som ska användas? Visst är det smidigt med el men jag tycker en riktig bastu ska vara vedeldad - spraket och lukten hör liksom till. Dock är vi mitt i ett villaområde och det vore synd att irritera grannar med alltför mycket rök - vi vet ju inte än hur mycket det kommer att bastas, det kanske blir så trevlig att det blir mer än en gång i veckan? Är det möjligt att ha två aggregat i bastun? Det finns ju elaggregat som man i princip bygger in i laven med minimala säkerhetsavstånd varvid enbart vedkaminen behöver mycket plats? Innermåtten är ca 2,7 x 4,6 m. Tanken är att dela stugan i två halvor (inte nödvändigtvis lika stora) där den andra blir en liten omkl./relax.

Har aldrig sett någon dubbelinstallation men det finns ju kombiaggregat till hutlösa pengar...

Idéer någon?
 
Ved...el har man bara om det inte går att ha ved.... ;)
 
bjud in grannarna till bastukvällar - då blir det mindre gnäll i framtiden.
 
De flesta hus har väl en öppen spis eller ugn i vardagsrummet, denna kan man ju elda i hur mycket man vill utan att grannar har ngt att säga till det. Värför skulle en bastu skapa mera trubbel om man för rökröret i jämförbar höjd?
Jag vet det har varit en sak i tidningarna nu, men det måste finnas massa annat i bakrunden där. Som sagt en bastu skapar inte mera rök än ngn annan ugn och använd dessutom mera sällan.
Fråga närmaste grannar om vad dom tycker ?

MVH
Sakke
 
Ja det går att ha dubbla aggregat i bastun. För 10 år sen installerade jag ett elaggregat i en kunds vedeldade bastu, han kör växelvis fortfarande.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Tack. Då ska vi bara hitta en vettig lösning med placeringar.. Har pratat med grannar, i alla fall dom närmaste, och det har inte varit några protester. Det räcker dock inte för att övertyga en tveksam fru. Visst eldar vi i kaminen i huset men den skorstenen är 10 meter upp och mitt på tomten, friggeboden står en meter från tomtgräns och hade nog tänkt mig ett kortare rör...

Kanske börjar med ved men planerar för möjligheten att komplettera med el så småningom. Så får man vara ensam ibland...
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jahaja.. dags att hitta en vettig spis då. Det verkar inte så svårt men värre med skyddsavstånd.. blir inte klok. Skyddsväggarna som säljs godkännes icke. Av den som bestämmer alltså - dom är säkert godkända för användning... Läst i ett par manualer att klinker inte är att föredra då fix o fog inte tål värmen, men i varenda katalog står brasan framför en liten fond av kakel.. Jaha? Läste någonstans (tror det var Harvia 26, ett tänkbart objekt) om att 110mm betong + 30 mm luft skulle motsvara dubbel barriär.. Alltså kamin - 50 mm luft - 110 mm betong - 30 mm luft - panel. Om jag bygger en "bur" i betong blir det hyfsat svårstädat i hörnet med 30 mm luftspalt? Finns speciella skivor att köpa som duger? Kan yttre luftspalt trollas bort på något sätt? Kan absolut tänka mig att gjuta en spilta men helst skulle jag ju klä den med kakel. Idéer?
 
Det är inga problem med att klä väggen med klinker. Det gäller bara att använda riktig fix och fog, ngt som tåler temperaturvariationer ( tror iaf Rescon Mapei har produkter som passar). Farsan har haft klinker bakom ugnen i 30 år utan att ngt har ramlat ned.
Mvh
Sakke
 
Är inte harvias skyddsväggar (och golvskydd) godkända? Jag trodde det iaf.
Mvh
Sakke
 
Sitter plattorna på någon särskild skiva? Räknas det som skydd av något slag så säkerhetsavstånden minskar?

Klart Harvias skydd är godkända. Men för att citera min fru - "dom är skitfula...".
 
Tegelsten :surprised:). Altså murat vägg. Limmar du dom på ngt brännbart så är ju poänget borta. Man kan nog använda betong/mineralbaserade byggnadsskivor på metallregel etc. men där är nog risken stor för värmerörelse pga metall och ev sprickor.
Det är stor variation på ugnarnas säkerhetsavstånd. T.ex iki-kiuas har 10cm till brännbart från stenmagasin

MVH
Sakke
 
Lekte med tanken att kapa bort ett hörn på boden och mura upp.. hehe.. Men nej.. Lite mycket jobb och fin köldbrygga. Ska läsa på mer. I var och varannan broschyr står brasan nära en kaklad vägg, kanske bara är för syns skull... 10 cm låter lagom. Google nästa..
 
Syns skull, hur då? Det är ofta pipan som står bakom ugnen, och det är den som är kaklad. så är det hos farsan,och så blir det hos meg. Har man stålpipa och vanliga väggar så ser jag knte ngt poäng i att kakla. Då är det färdigs brandskyddsväggar som gäller, eller så får man mura med leca runt etc.

Mvh
Sakke
 
4411_440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
921117-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P6050159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att man inte sparar bilder man hittar, nåja. Här kommer lite av vad jag menar. Bild 1 liknar det jag skulle önska. Någon form av kaklad avgränsning mot lavarna och klinker på golvet. Även väggarna är kaklade. Om man nu inte har betong/stenvägg kan man bygga kaklad vägg med åtgärder så att säkerhetsavstånden minskar? Bild 2 är enklast men det ser lite burkigt ut.. eller som hustru uttryckte det: Skitfult. Bild 3 tycker jag har nära till både lavar och vägg...

Beklagar eventuella intrång i bildrättigheter... Första bästa från google... :)
 
bastu v1_liten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde ett litet försök till att illustrera hur jag tänkt. Någon kanske kommer med briljanta idéer och förslag. Hörnet innanför dörren blir då vakant inför en eventuell installation av ett el-aggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.