Tiger79 skrev:
Hej.

Går det inte bara att spika masonit på takstolarnas ovansida och sedan slå på en 25mm eller 45mm (beroende på önskad luftspalt). Sedan lägga råsponten överst. Då är det luftspalt mellan takfötterna.
Luften måste ju ut nånstans. Man kan ju bygga en huv längsmed hela nocken på utsidan som kläs in med plåt
 
  • Gilla
Lande
  • Laddar…
viktorj skrev:
Luften måste ju ut nånstans. Man kan ju bygga en huv längsmed hela nocken på utsidan som kläs in med plåt
Behövs det alltid nockventilation eller gavel ventiler? Räcker det inte med luftspalt mellan takfötterna?
 
Mikael_L
Tiger79 skrev:
Behövs det alltid nockventilation eller gavel ventiler? Räcker det inte med luftspalt mellan takfötterna?
Om det tvistar de lärde ... ;)

Men står huset i ett ganska blåsigt läge så brukar det nog fläkta ut ev fukt även med luftspalt bara mellan takfot -> takfot.
Gör man dessutom spalten inte onödigt smal, utan kanske klämmer i med 45mm, så underlättar det ju luftrörelsen.

Tillsammans med ett övernoga montage av den invändiga diffusionsspärren (plasten) så tror jag att man borde kunna sova ganska bra på nätterna.
Bara mina funderingar då, jag har inte speciellt mer belägg än så.

Nu är det kanske lite sent för TS då huset redan står rest, men saxtakstolar så det blir ett lite större vindsutrymme under nock än vid takfot tycker jag hade varit en utmärkt lösning.
 
Bortsett från att huset säkert redan är färdigbyggt är diskussionen lite intressant. Jag upprepar: Den önskade interiören fixar man lättast med hjälp av utanpåliggande isolering.

Men väljer man en inbyggd ventilation ska man vara medveten om att den givetvis är "inbyggd". Detta är i sig en riskkonstruktion, och det är just därför man utrustar byggnaden med ventiler i nock, alternativt gavelspets. Även om konstruktionen på ritbordet förefaller att funka så finns risken att damm, smuts och insekter med tiden spärrar luftflödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.