Jag hoppas alla som medverkar i tävlingar på Byggahus är medvetna om att vinstskatten ofta gör att vinsten i det närmaste blir värdelös, eller i värsta fall en förlust.

Den senaste tävlingen om en torktumlare ligger väl i gränslandet. Värdet enligt Samsung är 9000:- vilket med 50% marginalskatt (som många har) ger att vinnaren betalar 4500:- i vinstskatt. Maskinen går att köpa på Elgiganten för 8000:-. Har svårt att tro att man med lätthet skulle få 4500:- på Blocket vilket betyder att marknadsvärdet på denna vinst kan vara under kostnaden som vinnaren får betala.

Personligen tycker jag att dessa typer av tävlingar är ren kapitalförstöring iom det skattesystem vi har i Sverige. Men det viktigaste är ändå att de som är med i tävlingen vet vad de ger sig in i!
 
om man får betala 4500:- i vinstskatt för en maskin som är värderad av tillverkaren till 9000:-, skulle bli en förlust? Då har du betalt 50% av det totala värdet. Förstår inte problemet?

Vad elgiganten, media markt eller annan elektronikaffär väljer att sälja produkten för, och vad andra hands värdet på blocket är, är väl ganska oväsentligt eller?
 
Problemet blir ju att man får betala för en "vinst", vitsen försvinner ju då. De allra flesta som är med i en tävling och vinner något tror ju att de får prylen, inte som i det här faller betala 4500kr... För sin "vinst".
 
Mikael_L
Skickar skatteverket ut inbetalningskort eller så?
 
MB77 skrev:
Problemet blir ju att man får betala för en "vinst", vitsen försvinner ju då. De allra flesta som är med i en tävling och vinner något tror ju att de får prylen, inte som i det här faller betala 4500kr... För sin "vinst".
Jo visst, men du betalar ju ändå inte mer än vad värdet på vad produkten är. Och ingen tvingar dig till att ställa upp i en tävling.

De (3 eller 4) tävlingarna jag deltagit i har jag kunnat läsa "Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren". Så står det även i villa tidingarna som kommer ned i brevlådan. Bingolott osv osv osv... Förstår inte riktigt problemet. Vinstskatt är ju inte direkt en nyhet i sig. Eller?
 
Mikael_L skrev:
Skickar skatteverket ut inbetalningskort eller så?
Jag tror att det är den som anordnar tävlingen som ska skicka in uppgifter till Skatteverket. Därmed hamnar det i deklarationen för den som vunnit.
 
Hur är det med de "tävlingar" som har motprestation, som de verktyg som har recenserats av vinnarna? Sådana tävlingar tycker jag själv är bra, då kan även de som inte vann få nytta och nöje av resultatet.
 
Goteborg skrev:
Jo visst, men du betalar ju ändå inte mer än vad värdet på vad produkten är. Och ingen tvingar dig till att ställa upp i en tävling.

De (3 eller 4) tävlingarna jag deltagit i har jag kunnat läsa "Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren". Så står det även i villa tidingarna som kommer ned i brevlådan. Bingolott osv osv osv... Förstår inte riktigt problemet. Vinstskatt är ju inte direkt en nyhet i sig. Eller?
Nej, ingen tvingas vara med men "Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren" är inte så tydligt. Det finns inget som heter vinstskatt egentligen, det beskattas som inkomst om man "vinner" något där en prestation krävs. Och krävs ingen prestation är det lotteri och det måste man ha tillstånd för (och kraven är sådana att t ex Byggahus inte lär få några tillstånd).

Det där med värdet på produkten är kan man givetvis se på olika sätt, i fallet torktumlare är det inte så illa, men det förekommer tävlingar där priserna består av produkter som inte har något större kommersiellt värde men som ändå prissätts av arrangören till priser som knappast någon skulle vilja köpa varorna för.

i Det här fallet är det ganska givet att för den som ändå tänkte gå och köpa en likadan torktumlare så är det en ekonomisk vinst att vinna. Men är man bara ute efter en torktumlare i allmänhet är det mycket möjligt att göra en minst lika bra affär på andra sätt.
 
Om vinstskatt bealas eller ej beror på den som anordnar tävlingen. Om företaget som har delat ut vinsten inte registrera vinsten till skatteverket ja då slipper man betala vinstskatt.
Vintskatt betalas sedan som om det vore din inkomst. dvs vinner du någonting värt 9000 kr så skattas det som om att du fått 9000kr i lön.
Vilket innebär att jag som ex vann Le creusets grytorna värda ca 3600 kommer få skatta som om jag fått 3600 kr i lön men då jag är student och har så låg inkomst att den hamnar under för vad man behöver betala skatt på så betalar jag heller ingen vinstskatt på min vinst oavsett om den är på 3600 kr eller 9000 kr så länge jag håller mig inom ramen för vad inkomst beskattas som.
 
katten12 skrev:
Om vinstskatt bealas eller ej beror på den som anordnar tävlingen. Om företaget som har delat ut vinsten inte registrera vinsten till skatteverket ja då slipper man betala vinstskatt.
Nja, att inte betala skatt för vinsten är skattebrott. Den som vinner ska betala skatt, men om inte skatteverket får kännedom om det hela så finns det givetvis en möjlighet att illegalt komma undan...

I övrigt stämmer det du skriver! :)
 
injonil skrev:
Nja, att inte betala skatt för vinsten är skattebrott. Den som vinner ska betala skatt, men om inte skatteverket får kännedom om det hela så finns det givetvis en möjlighet att illegalt komma undan...

I övrigt stämmer det du skriver! :)
Ja man tycker ju att företag ska rapportera in men det kanske hamnar mellan stolarna om vinsten för företaget var liten och de inte delar ut vinster så ofta så glömmer de bort det. Och jag tror inte man kan rapportera in vinsten själv til skatteverket utan det måste företaget göra.
 
Jo, det är din skyldighet att rapportera in alla inkomster du fått under året! Alltså, jag säger inte att jag skulle gjort det, men så funkar det...
 
injonil skrev:
Jo, det är din skyldighet att rapportera in alla inkomster du fått under året! Alltså, jag säger inte att jag skulle gjort det, men så funkar det...
Nu har jag knappt tittat på deklarationerna utan mest bara godkänt dem då jag typ inte haft en inkomst mer än ett sommarjobb:p Men var kan man fylla i om typ egen inkomst som en vinst?:x
 
injonil skrev:
Vi är nog lite OT nu, men här står en antydan om vad man kan göra [länk]
Ja det var lite luddigt men skatteverket verkar inte vara kända för att skriva ut i mer vardagsvänligt språk vad som gäller :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.