Nu har jag letat och letat men jag använder tydligen fel sökord... men informationen måste ju finnas!
Hjälp mig ni kloka där ute.

Vi tänker oss att installera jordvärme men blir inte klok på vilken utrustning förutom värmepumpen som vi måste ha inne?

Detta är ju avgörande då vi planerar planlösningen i utbyggnade och behöver ha plats för nödvändig utrustning.
 
Vad har ni idag?
 
I huvudsak inte mer än pumpen och ett expansionskärl till köldbäraren.
 
Och några radiatorer/golvvärme.
 
Normalt har man vp expansions kärl till brine exp kärl till radiatorerna sen kan det tillkomma vv beredare om man väljer separat beredare vanligt vid tex bubbelbadkar sen kan det tillkomma volymtank eller arbetstank beroende på hur mycket vatten volym systemet innehåller och vilken effekt täckning ni väljer på vp fast nu finns ju några intressanta inverters som man kan titta på och då klarar man sig utan volymtank trots rejält med effekt
 
jensaro skrev:
Vad har ni idag?
Idag har vi direktverkande el :thumbdown:
och framöver kommer vi ha golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på ovanvåningen.
 
term skrev:
I huvudsak inte mer än pumpen och ett expansionskärl till köldbäraren.
Ursäkta min okunskap men var ju tvungen att googla expansionskärl... å de såg ju inte så stora ut :)
 
smurfen72 skrev:
Normalt har man vp expansions kärl till brine exp kärl till radiatorerna sen kan det tillkomma vv beredare om man väljer separat beredare vanligt vid tex bubbelbadkar sen kan det tillkomma volymtank eller arbetstank beroende på hur mycket vatten volym systemet innehåller och vilken effekt täckning ni väljer på vp fast nu finns ju några intressanta inverters som man kan titta på och då klarar man sig utan volymtank trots rejält med effekt
Något bubbelbadkar kommer vi inte att ha och han jag hittills pratat med säger att man behöver c.a 400m nedgrävd slang om det var den vattenvolymen som du avsåg?
Får nog googla lite på alla uttryck du nämner :-D
Toppen!!(y)
 
Volymen i marken är inget problem men kommer hamna på ca 400 liter. Det är volymen i radiator/golvvärmen man vill ha rätt anpassad till storleken på vp så att värmepumpen får lite volym att jobba mot så att när kompressorn går har lite extra vatten att värma och att när den stoppar så kallnar inte vattnet så snabbt det brukar rekomenderas ca 20-25 liter vatten per kw värmepump men mera volym är bara bra. En vanlig on/off värmepump har inte flera hastigheter det är full gas eller ingen gas som gäller och det funkar bra om man har tillräckligt med vatten volym men nu har det kommit några intressanta inverters som kan reglera ner effekten och som i princip kommer att gå hela vintern genom att reglera ner eller upp hastigheten efter värmebehovet så det kan vara värt att kolla på en Daikin eller Nibe inverter.
 
Så om jag har jag förstått rätt;
Man behöver en värmepump, ett expansionskärl och i det fall man inte har inbyggd varmvattenberedare i värmepumpen så böhöver man även en sådan. Så vitt jag förstått är en inverter inte någon större pryl utan en liten låda?:|
??
 
Inverter vp ser ut som en helt vanlig vp och du har förstått rätt.
 
  • Gilla
Rodkulla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.