Hej,

Vi är intresserad av ett hus där vi fått ta del av en förr- besikning(gjord av antisimex).

Huset är byggt 1972, 1 -plans med källare.
Taktyp : betongpannor på sadeltak med underlagstak av spontade brädor, papp och läkt. Grundkonstruktion : Källare/Betongplatta med mellanbjälkkag av trä.
Stomme : trä.
Ventelation : Självdrag
Fönster : 2 glas kopplade i fönsterbågar och 3 glas isoler
Fasad : Tegel och träpanel

Priset är 300 000 - 500 000 kr under vad andra hus har gått för i området och anledningen är troligen detta :

När man kommer in i entrén så möts man av en mikrobiell/kemisk lukt. Man hittar inga förhöjda fuktvärden men man stöter på mikrobiell tillväxt på vind och på källar väggar. Fönster för källarplan har röta och behöver bytas. I källare finns ex gummimatta limmad direkt på betong samt trägolv också direkt på betong. Uppe på vinden kan man se dålig täthet vid skorsten och det har givet fuktfläcker på innertaket. Flera paneler på utsidan av huset har rötskador. Det saknas plåtbitar och vissa plåtbitar har färgsläpp.

Dräneringen är troligen sen huset byggdes, det finns buskar intill väggen och marken lutar på sina stället mot huset.

Man uppmanar att ta ut golven i källaren och förbättra ventilationen på samtliga plan.

Som lekman ser jag två extrem scenarior :

Bästa fall : Riva ut golven i källaren, kanske är det dessa som bidrar med doften, byta ut fönster och fixa med ventilation.

Värsta : Fukten har kommit utifrån tack vare lutad mark och dålig dränering vilket gjort att husets väggare har fått fukt som sedan spridigt sig till så gott som allt i huset inkl stumme.

Vad tro ni? Vad är mest troligt? Att riva ut mattor och fixa ventilation kan man troligen själv göra men om hela huset har fukt, går det då ens att åtgärda för rimliga pengar?

Rimliga pengar är 200 000 - 400 000 kr
 
Problemet är att man aldrig kan säga att en viss åtgärd kommer att ta bort lukten. I många fall klarar man det med enkla medel, men det finns hus där man rivit ut och gjort om, fått riva ut allt och mer ytterligare några gånger. Och i många fall tar det väldigt lång tid att få bort lukten, man gör en åtgärd, hopps att kvarvarande lukt skall "vädras ut", efter ett år i mögel inser man att mer måste rivas ut osv.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett hus med mögelproblem.
 
Jag skulle efter att ha köpt ett hus med lukt vilja säga såhär
Ditt värsta scenario är inte så troligt med källare, mer en teori om man har platta på mark. Har du källare uppmurad (ofta runt halvmetern) suger inte grunden fukt så högt att det kommer åt trästommen på huset, särskilt inte om denna varit uppvärmd. Att fönsterna är dåliga talar inte emot detta då de sitter lägre.

Ditt värsta scenario är nog att fukt kommit in via tak och fasad och att stommen därmed blivit fuktig. Källaren är nog ett ganska litet problem (i teorin) och ganska "enkla" åtgärder även om de tar tid och/eller är dyra att leja bort: Riva ut allt organiskt och måla med färg som andas och kakel i badrum samt klinkers på alla golv. Märker du när du river att det är väldigt fuktigt kan man behöva dränera om (men fukt kan även komma underifrån plattan). Tänker du inte bo i källaren har du trevligt men rätt kalla golv, behöver man bo där finns lösningar för andra typer av golv.

Sen är det då bostadshuset, där är det som alla andra hus, fördelen är att man troligtvis inte har fukt underifrån eller syllproblem som är vanligt i 70-tals hus med platta på mark. Dock verkar tak och ytterpanel vara problemet. Där är det bara att undersöka undersöka undersöka.

Det svåra är att huset troligen har lukt från många olika källor och idag inte kan utvärdera om det är fukt-lukt från källaren eller fukt-lukt från trähuset.

Så var det i vårt hus, det luktade illa i källaren och vi fick huset för ett bra pris. Efter vi gjort oss av med allt organiskt material (tog ca 2 månader) så klingade lukten av. Nu är lukten i källaren nästan helt borta, vi har fortfarande öppna betongväggar i två rum där vi inte hunnit måla så lite rå lukt är kvar.
När huset började lukta bra i källaren gjorde vi en ozonbehandling men luften kom tillbaka och vi märkte att det även var problem på övervåningen i ytterväggarna och har nu kommit fram till att det saknas luftspalt mellan vindpapp och panel och att därmed har vindpappen tagit upp fukt och det luktar unket. Så nu får vi prioritera upp byte av fasad.
Inget vi inte tänkt hittills men saker har fått prioriterats om och upp.

Långt inlägg men det jag vill säga är att lägg inte för mycket oro på källaren, de flesta problem där går att lösa, men undersök "trähuset" så gott du kan. Se till att du får göra din utökade undersökning och ta det från där om huset intresserar dig.
 
hempularen skrev:
...
Vad jag förstår av besiktningen så menar besikningsmannen att tillväxten på vinden tyder på att fukten kommer inne ifrån huset och inte från utsidan, hur man nu kan se detta?

Vidare påpekar besikningsmannen flera gånger att det är bristande ventilation i källare, entré och vind.

Läser man igen hela beskrivningen så är det mycket rötskador i väldigt mycket trä runt om på huset.

Min bild är att huset fuktigt rakt igenom men efter som jag är lekman på detta så är det bara en vild gissning.

Jag förstår att ett hus som detta bör absolut inte vara ens första hus. Även om man känner att man åtgärdat allt möjligt med huset så kan problemen kvarstå och totala priset springer säkert snabbt iväg.

Tack för ditt råd!
 
Redigerat:
Lane skrev:
...
Riskerna med platta på mark känner vi till. Många av de hus som har intresserat oss har varit just platta på mark och där finns enorma risker.

När jag läser din beskrivning så förstår jag att ett hus som detta troligen inte är något bra val för oss. Visst vi kan göra en del själv, men att leta hela tiden efter var problem finns kan bli mycket påfrestande. Ska man ha folk som hjälper ex dränering och liknande så lär totala priset dessutom springa iväg snabbt.

Har man dessutom barn så måste man tänka en gång extra innan man tar steget in i ett projekt som detta.

Jag tackar för ditt inlägg, det var givande.
 
Platta på mark är absolut ingen riskkonstruktion om den är rätt utförd. Och det är den ofta inte på 70-talshus. Mitt hus är sutterräng från 1974 och luktade mögel i hela källarvåningen när jag köpte det för ett bra pris. JAg kollade innan köp själv att plattan var torr och speciellt i vinkeln vägg/golv mot baksidan. Besiktningsmannen hade samma åsikt. Så jag rev ut det gamla uppreglade golvet och la in ett nytt, denna gång med syllpapp under avvägningsklossarna och utan plastfolie under samt med rejäla glipor mot väggen och ventilerade socklar. Efter några veckor var lukten helt bort.

I ditt fall verkar det värre, troligen dålig dränering och fuskbyggt tak eller dåligt monterad skorstensbeslag.

Räkna med nytt tak (100 papp), ny dränering (150) samt att riva ut ALLT material i källaren och göra om. Mekanisk frånluft för kanske 10-.20 tusen beroende på hur mycket arbete du kan göra själv. Plus att reparera fasaden. Du är uppe i 300-400 tusen plus en hel del slit. Fast då är ditt hus i bra skick och håller länge.

Generellt skulle jag tänka så här: Är huset unikt? Är läget så enastående att vi tappar andan? Är det stort köptryck i området? Annars kanske vänta tills det kommer ett fixat hus, dom brukar inte kosta så mycket mer. Problemet är att de är svåra att få tag i.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Du har rätt, nu förtiden eller ska man säga efter 80-talet så är risken med platta på mark minimal. Större delen av de hus vi tittar på är dock byggt just runt 60-75 troligen beroende på att det är vad man får för priset vi vill ge och detta betyder att större delen av de husen ligger i riskzon.

Vi avstod från detta hus efter som det var för mycket jobb precis som ni sa.

Tack för informationen!
 
Hemmakatten
Klokt att leta efter annat hus. Min, något lekmannamässiga bedömning, är att hus från 60-talet generellt är bättre och mer gediget byggda än hus från 70- och 80-talet.
 
  • Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.