HEJ
Är det verkligen nödvändigt att grundmåla en bredspacklad vägg, innan den skall rollas med den fär man sedan vill att den skall ha?

Vad jag vet, grundmålar man för att färg skall sitta kvar, tex på blanka jämna ytor, plast, metall osv. Men en bredspacklad yta på en vägg är ju närmast att betrkata som en porös yta. Har mycket svårt att tänka mig att färgen bara "ramlar" av ??? sedan om man inte grundar först?? Eller??

tacksam för svar av kunniga

mvh
Nussen
 
I det här fallet grundar man väl snarare för att göra ytan mindre sugande med en enklare (och billigare) färg än färdigstrykningsfärgen.
Bredspacklade väggar suger mycket färg...
 

Precis vad jag också tror,

tack

mvh
Nussen
 
Jag har just rollat på färgen Milltex (brytbas A) på väggar som bredspacklats och klätts med armeringsduk. Det gick åt dubbelt så mycket färg som beräknat dvs jag måste köpa mer färg för att kunna måla en andra gång. Här borde det ha varit grundfärg först för det här blir dyrt.
 

Ja ja. Värt att tänka på alltså. Kan det vara så att armeringsduken i sig suger en hel del? Jag rollade en sommarstuga där väggarna hade 70-tals tapeter av säckväv. Det var en upplevelse :-/. Färgen "försvann" så fort man satte dit rollern. Slurp sa det, och bara en fläck syntes. Jag tror det gick åt 4 gånger så mycket färg som vanglit till de väggarna.

Är det stor prisskillnad på grundfärg och bruten väggfärg?

//Nussen
 
Man behöver inte grundmåla en bredspacklad vägg. Använder man en bra väggfärgfärg och målar flödigt så kan man klara sig på två strykningar. Dock går det lite mer färg första strykningen. Men inte lika mycket som på en armeringsväv eller sjögrästapet. Det kan ändå vara en vits att grunda om man är osäker på om spacklingen är helt jämn. Vill du grunda så köp en billig takfärg. Du kan säkert hitta 10 liter för runt 200 kr. Färdigstrykningsfärgen ska du dock inte snåla med. Räkna med 500-800 kronor för 10 liter kvalitetesfärg i önskad nyans.
 
Takfärg! Tack för tipset. Jag skall grunda allt väggspackel med takfärg först. :)

/Nussen
 
Okej, jag bör alltså vara försiktig med att grunda med takfärg, eftersom en eventuell tapet kan lossna om hundra år?? ::) Du skämtar va?? ;D

Låt se, jag målar för att få fina väggar i ca 10 år. Jag tror inte jag orkar planera för längre period än så när det gäller väggarna i min lägenhet. Vem vet, jag kanske inte ens bor där då? Andra tapetlagret, hmm det borde dröjja sissådär 20 år. :D
Många goda tips har jag fått, men just det där tror jag att jag tar ganska lätt på... ;)

Men jag antar att det var välmenat..

//Nussen
 
Jo du har rätt. Det lät bara väldigt roligt först - det där med tapetaspekten..

//Nussen
 
Citat" Är det stor prisskillnad på grundfärg och bruten väggfärg?"
Jag föredrar att köpa färg hos en fackhandel för då är det störst chans att få en bra produkt. Den brutna färgen kostade ca 750 kr för 10 l med "villarabatten" och en grundfärg ca 200 kr för 4 l, säkert billigare med större kvantitet.
Nåja nu är det färdigmålat och där jag började med bruten färg är det målat 2 ggr och där jag använde grundfärgen underst blev det 3 ggr sammanlagt. Vid de följande strykningarna blev färgåtgången mycket mindre, uppskattar den till en tredjedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.