Är det någon som har koll på hur kommunen/staten vill ha kvitton etc redovisat för solcellsbidraget som man får på 35%?

Tex om man köper paneler etc från http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/

Går det bra att köpa panelerna utomlands eller blir det några problem?
 
Svaret är efter att ha fått tag på rätt person på kommunen:

Det ska inte vara några problem att köpa hårdvaran utomlands, det enda som krävs är att man har kvitto på hårdvaran man köper och kan redovisa sina kostnader för hårdvara och installation i slutändan.
 
Jag ska ha ett gäng solpaneler på ett papptak (kommer bygga en enkel ställning av alu-profiler som jag fäster panelerna på).

Tycker detta är en sak som jag kan ta från Kina och tjäna mycket pengar på, men:
www.sfinxsolar.com/ tar 15.000 kr ink moms per kW solel (4 moduler x 240 W). Ngt billigare om jag köper många. Detta är alltså en svensk aktör. Däremot säkert Kinatillverkade saker men det bryr jag mig inte om.

Från KIna hittar jag till exempel detta:
http://www.aliexpress.com/item/Hots...or-DIY-Panel-Manufacture-Grada/993901753.html
Alltså ca 1000 SEK för samma sak. Tillkommer kanske frakt och framför allt lite moms i tullen, frågan är om det då är värt skillnaden? Krävs också en inverter och kabel.

Måste finnas mycket billigare i Kina om det ska vara lönt. Någon som har bra länkar?
 
Någon som vet om det är straffskatt på kinaimport idag?
Har för mig det var drygt 35% som EU skulle införa i slutet av sommaren.
 
Solpaneler ifrån Kina är det i dagsläget allt ifrån 38% till 68% anti dumpnings tull på. Medel värdet ligger på 47%.
Beror på vilket märke solpanelen har.
Värd att märka sig är att det är på solpaneler med mer än 6 celler. Så om man köper lösa så skall det nog inte vara någon straff tull..
Men jag har lött ihop dom "martinradbo" länkar till, men SH** vad mycket jobb.. Tycker det absolut inte är värd det.
 
Redigerat av moderator:
Misstänkte att det var så illa. Hade funderat på att ta hem en del paneler från kina men kanske får leta lite bredare inom EU istället.
 
Den sidan har jag hittat och verkar ha rätt bra utbud.
Som det ser ut nu så blir det tillbygge och takbyte nästa år och då ska det i vilket fall förberedas både för solpaneler och solfångare på taket som är i söderläge.

Jag har 8 gamla 55w 12V paneler som jag funderat på att seriekoppla rätt in på en 110V elpatron i acctanken. Ingen större risk för att ens en 500L tanka ska stormkoka på bara 450W oreglerat tillskott. Inte mycket till anläggning men när det är nästan gratis så känns det dumt att låta bli:p
 
Raptor50 skrev:
Solpaneler ifrån Kina är det i dagsläget allt ifrån 38% till 68% anti dumpnings tull på. Medel värdet ligger på 47%.
Beror på vilket märke solpanelen har.
Värd att märka sig är att det är på solpaneler med mer än 6 celler. Så om man köper lösa så skall det nog inte vara någon straff tull..
Men jag har lött ihop dom "martinradbo" länkar till, men SH** vad mycket jobb.. Tycker det absolut inte är värd det.

Nyfiken på straffskatten på solceller från Kina. Hur mycket extra får man betala?
 
Redigerat av moderator:
Hej Hålta

På tullverkets hemsidor så hittar du Taric, som ger information om tullsatser.
http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagAntidump.cgi
taric.jpg
Varukod för solcellspanel är 8541 40 90 21
Skriver du in den i det fönstret som jag visar här så kommer det fram alla solcells producenter ifrån Kina och vad dom har för tullsats.
 
Redigerat av moderator:
orparn skrev:
Den sidan har jag hittat och verkar ha rätt bra utbud.
Kollade lite på den sidan i går igen när jag sökte upp länken.
När man läser "Trade Terms" så står det :

  1. Order must be fully paid in advanced. No goods reservations before payment.
  2. Prices are fixed and valid only for today. Shipping fees not included.
  3. All prices are without VAT (unless stated otherwise). VAT will be added according to the law.
  4. Only USD or EUR payments with "OUR" disposition are possible. All bank's fees must be paid by customer. The only exception is EU-payments in EUR which can be made with SHA disposition.
  5. Only TNT shipping service is possible. Other shipping methods accepted only when fully arranged by the customer.
  6. No responsibility for internal procedures of shipping companies or damage during transport!
  7. No refunds possible! Over-payments can be used only for next orders.
  8. Maximum 12 months limited warranty is provided.
  9. Factory's defects will be repaired free or exchanged for the same or similar goods. All shiping fees must be paid by the customer.

Så kom ihåg shipping försäkring och lägg till moms.
 
Fakta om EUs skyddstullar för import från Kina:

Enligt
Bloomberg innebär EUs överenskommelse med Kina om begränsning av importen av solcellsmoduler, att införandet av ett lägsta pris är 0,56 Euro/W och ett takvolym på max 7 GW solcellsmoduler per år till EU gäller till och med utgången av 2015. Import från Kina utöver taket kommer att drabbas av höga tullar.

Alltså: När importen till EU överstiger 7 GW, träder de höga skyddstullarna in, vilket innebär att alla importörer då troligen skjuter införandet till EU till nästa år..
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Maximum 12 months limited warranty is provided
Ett års garanti.
Det är ju strålande för en produkt som man kalkylerar skall hålla 10 - 20 år.
Är svenska företag lika snåla med garantierna?
 
Kan man generalisera att en importörer får betala runt en tusenlapp för en 200w panel? Nån som vet vad en sån kostar i konsumentledet? Förstår att det finns olika varianter som kostar olika mycket, men jag skulle tro priset inte påverkas med mer än 15-20 (?) beroende på utformning... Är mer intresserad av att se vad import/ÅF ungefär tjänar på panelerna...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.