Halloj,
jag är ute efter en Gersåg som har teleskopskaft och kan luta såghuvudet åt båda hållen. Det är tänkt som en present, så helst ngt som har åtminstone OK kvalitet :)

Jag har tittat på Metabo modellerna, och fastnat för Metabo KGS 254 M. Men det är väl bara "plus" modellen som kan luta huvudet åt bägge håll om jag förstått saken rätt?
Plus modellen är tyvärr för dyr för min budget..

Är det någon som kan säga något om Hornbachs egna modell "MacAllister"? Har inte varit och tittat på den själv, men har hört att den ska ha ett såghuvud som går att vinkla åt båda hållen. Hur är kvaliteten på det märket?
Tacksam för era synpunkter:)
 
Kanske läge att köpa presentkort istället så den som får det kan välja nivå på sågen själv?
 
Remne: Tack, jo jag såg den tråden precis när jag hade postat denna.. men blev ändå inte klokare på den :screwy:

Stefan: Nja.. varje gång han har fått ett presentkort så har giltighetstiden hunnit gå ut, så det funkar inte hehe.. :p Jag har luskat i vad han önskar för specifikationer på sågen så har nog rätt så bra koll.. I värsta fall får han väl byta :)

Men inga som har något att säga om Hornbachs modell MacAllister? Jag har inte hittat mycket info alls om denna...
 
Om man jämför Meec varianten från Jula http://www.jula.se/kap-gersag-1050w-o190-mm-242127 (inte toppmärke direkt men som jag vet att han har sneglat på), med Hornbachs MacAllister modell http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produkte_se/psproduktdetail_se_44711.html, vilken har bäst kvalitet tror ni? Prismässigt så kostar Meec 799:- och MacAllister 1995:-. Undrar om det högre priset märks i kvaliteten (förutom spec skillnaderna)?
attans att plus-modellen från Metabo ska vara så mycket dyrare :sly:
 
Hornbachsågen har ju en större klinga, vilket är en fördel om man "snekapar" mycket......sen undrar man ju om "dubbelgeringen" verkligen är prio ett?
 
Om personen som skall få en kap och gersåg (turkille :)) så kan det vara bra och veta vilken nivå han snickrar på eller rättare sagt vad han har för tolerans referenser. Det kanske duger utmärkt bra med en enklare Meec. Men om han är en precisions kille och studerar fogarna med lupp kommer han att säga "tack det var snällt att ni köpte en såg till mig" och ställa den i ett hörn långt in i verkstan. För den skulle aldrig fungera för hans krav och det vore att slänga pengar i sjön.
Angående Meec kontra MacAllister så vill man gärna tro att den dyrare är lite bättre i inställningar och har högre kvalitet. Men i det pris segmentet behöver det inte alls vara så utan det kan verkligen vara tvärtom.

Pär
 
Meec:en har väl ingen dubbelgering...
Dubbelgering är trevligt när man sågar taklister speciellt inomhus, annars är det ju bara att vända på plankan.
 
largab skrev:
Denna meec har det, är nog väldigt prisvärd just nu
[länk]
endast 699:- , stor klinga, hö/vä, teleskop etc
Den kostade inte mycket pengar kan jag sträcka mig till iaf. :)
 
I detta tyska test fick MacAllister rätt schysst betyg iaf.
Åkte till Hornbach och klämde på den iaf.. enligt killen där så tillverkas MacAllistern i samma fabrik som blå Bosch... :cool: Men det är ingen kvalitetsgaranti bara för att de tillverkas i samma fabrik iofs. Men den kändes bra och jag gillar specifikationen, så slog till. Återkommer när födelsedagsbarnet har testkört :) Om han inte byter den dvs.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.