Huset är byggt 1966 och ligger i skåne (om det nu spelar ng roll..) Tycker detta känns som ett högt pris. Fundering: behöver man verkligen våtrumskivor på en gästtoalett ? Blir ju bara ett tvättställ och en WC, denna skall iofs vara vägghängd. Tvättställ, WC+fixtur, kran mm står jag för. Krypgrunden är enkel att nå. Avloppets anslutningen ligger direkt under utrymmet som skall renoveras.
Nedan texten från offerten:
Offererat pris baseras på: Golvyta 1,30kvm. Väggyta 10,00kvm
I offererat pris ingår:
- Utrivning av bef VVS och el
- Utrivning av bef tätskikt
- Ny matning av VV och KV vatten till inbyggnadswc samt vask från krypgrund
- Nytt avlopp från krypgrund till wc och handfat
- Läggning ny spånskiva på golv samt stålarmering, golvvärme, flytspackling och branschgodkänt
tätskikt.
- Nya våtrumsskivor på väggar samt branschgodkänt tätskikt
- Sänkning av tak, spackling och målning
- Byggnation av låda för fixtur till dold spolning wc som tillhadahålls av beställaren
- Montering av kakel och klinker för 350:-/kvm
- Montering och inkoppling av tillhandahållen wc, vask och inredning
Pris utan ROT-avdrag: 64 600:- Pris efter ROT-avdrag: 45 900:-

Rivning mm kan jag själv göra men frågan är om det påverkar priset så mycket...
 
Redigerat:
Lite i överkant är det nog.

Material för 27 200 kr och då ingår inte WC, fixtur, tvättställ eller kran?
Om jag minns rätt så behöver du bara ha tätskikt på golv och 10 cm upp på väggen. Känns onödigt att tätskikta väggarna för en gästtoa på 1,3

Har de specat hur många timmar de tror att jobbet går på? Enligt offerten borde det bli närmare 80 timmar, men där ligger nog lite marginal som sig bör vid fastprisanbud.
 
WC, fixtur, tvättställ o kran har jag redan så det ingår INTE. De har inte specat någon tid alls, kan ju tycka att 80 h känns i ganska mycket. Är händig själv med mkt renoveringsvana men saknar tiden att göra det själv. Riva o måla kan jag ju göra själv vilket ta bort några timmar.
 
T
Ring en annan firma för den här har säkert redan fullbelagt med jobb och vill inte ha ditt också och drar till med en fantasisumma.

Som sagt inga våtrumsskivor behövs och endast tätskikt på golvet och 50 mm upp på väggen.
 
  • Gilla
Flaggstång
  • Laddar…
Som referens kan jag säga att jag sitter och räknar på att bygga en gästtoalett själv på 1,2-1,3kvm.
Summan blir ca 17000:- INKL ALLT, dörr, toastol, handfat, vvs, el, tätskikt, klinker, bygga 3 väggar mm.
Då gör jag allt själv och det är bara golvet som klinkas skall tilläggas.
Man kan ju ha nytta av de resterande 20-30 tusen till annat.
 
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
Beroende på hur förutsättningarna runt fixturen ser ut så kan det vara ett satans meck och pet i omgångar för att få ihop det ordentligt med tätskikt, skvallerrör och inspektionsmöjlighet.
Att utrymmet är litet behöver inte heller innebära att det blir billigare att bygga -det går åt lite mindre material, men det kan gå fortare att utföra jobbet i ett större rum där man kan röra sig och få in skivorna utan att skära dom i tre delar, eller när man kan ha både stegbocken och gipsskivan till taket i rummet, samtidigt..
Därtill rör det sig om 5 olika yrkesgrupper med allt vad det innebär i ställkostnader, så jag tycker inte att det är anmärkningsvärt dyrt.
 
Det var nog inte 40000 i arbetskostnad som var problemet primärt, utan 27000 i materialkostnad.
 
Reagerade på både materiel och arbetskostnad om jag skall vara ärlig, Som "joflopp" säger så känns ca 80 timmar minst sagt i överkant och materielkosten var inte heller i närheten av vad jag räknat med. Har kontaktat firman för att reda ut hur de tänkt med tätskikt o våtrumsskivor men inte fått svar ännu (2 veckor sedan). Börjar tröttna på hantverkare som antingen drar till utav h...te eller bara låter bli att svara. Söker nu andra firmor som vill ta jobbet trots att det är litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.