Jag är på väg att bygga ut och bygga om fritidshuset, och vill passa på att installera ett system för att via GSM kontrollera diverse parametrar. Som värmekälla kommer en luftvärmepump att finnas, samt radiatorer som backup (om luftvärmepumpen stannar eller om det är så kallt ute att den inte klarar att leverera tillräckligt med värme). Under vintern, om vi inte är på plats i stugan, tänker jag mig att pumpen levererar underhållsvärme runt +10 grader, och radiatorerna slår på om temperaturen sjunker under ca +6 grader, för att undvika frostskador. En kamin kommer också att finnas, som vi eldar i när vi är på plats.

Jag vill få larm automatiskt via sms när följande detekteras:
- fukt
- temperaturavvikelser
- inbrott
- brand eller rök
- strömavbrott

Jag vill även själv kunna styra/påverka:
- värme
- vissa strömbrytare (t.ex. lampor på/av)

Jag har tittat på HEAT-LINK GSM A22+, och det verkar klara det mesta, men hur löser jag mitt önskemål om att kontrollera luftvärmepumpen med det systemet? Jag vill ju kunna höja temperaturen via distans från underhållsvärmen (ca +10 grader) till ca +20 grader en tid innan vi åker till stugan. Det känns ju mer ekonomiskt om jag då kan göra det på luftvärmepumpen, än att behöva styra elementen till att värma upp stugan.
 
Var/är i samma läge vad gäller fjärrstyrning och övervakning.

Började lite i fel ände, med belysning och övervakning. Skaffade därför lite z-wave-prylar även till fritidshuset, har det "hemma" och är grymt nöjd.

När nu hösten kom ville jag fjärrstyra pumpen och frågade på detta forum om möjligheten fanns med z-wave. Svaren lät vänta på sig.

Då jag har en IVT Nordic Inverter luftvärmepump och tittade jag lite på deras fjärrlösning Total Control
http://www.ivt.se/pages/products.asp?lngID=391&lngLangID=1&product=ivt-total-control
som har stora utbyggnadsmöjligheter.

Valde dock alternativet AirPatrol
http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/sms-styrning/airpatrol
då det var värmestyrningen jag saknade. Funkar kanonbra.

Sedan kom svaret som troligen funkar för z-wave-lösningen.
https://www.m.nu/zwave-to-ir-extender-remotec-p-1193.html

Fördelen för z-wave är att man inte behöver blanda in sms med vad det innebär i form av kostnad och komma ihåg att fylla på kontantkortet som sitter i Airpatrol. Nackdelen(?) med z-wave är att det kräver (mobilt) bredband.
 
Tack för ett bra svar!

Jag tror jag måste läsa på lite om z-wave. Det verkar ju smidigt och fler och fler som använder sig av den lösningen. Måste man ha mobilt bredband kopplat till den då?

Annars kan ju Total Control vara det jag söker, det mesta av det jag kravställt verkar finnas till den (dock inte larm vid inbrott, vad jag kan se).
 
Om du vill kunna övervaka och fjärrstyra med z-wave kräver det bredband i någon form. Jag har ett mobilt i fritidshuset och det lirar bra ihop med min Vera Lite som jag har som kontroller i z-wave-nätet. Vera är bra så till vida att man inte behöver ha någon dator igång utan Vera kopplas direkt till routern. Har sedan en app i telefonen där jag kan styra/övervaka såväl fritidshuset som villan.

Men man måste vara lite teknikintresserad och inte ha tummen mitt i handen om man ska ge sig på husautomation med z-wave. Sedan finns det hjälp att få på detta forum när man kör fast :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.