Snailman
finns ju färdiga innerhörn för 90 grader, men hur gör man vid 45 grader?

(problemet med att rita huset när bara rollat tätskikt fanns)
 
Plastmatta ?
 
Snailman
Wodie skrev:
Plastmatta ?
Kan tyvärr inte tänka mig det, ska vara kakel och klinker
 
Snailman
Vill helst använda någon metod som jag kan göra själv, annars hade det ju funkat
 
Okay. ja om man inte hitter några färdiga hörn så måste man väl ta en slät duk och göra ett snitt och måla över?
 
Snailman
ja, men det är ju kanske inte en godkänd metod (är ju i duschhörnan tyvärr) och vill i första hand använda en godkänd metod som jag kan göra själv

tänkte om jag kan få någon godkänd lösning på detta specifika problem så borde jag kunna klara resten av badrummet oxå
 
Jag hade nog mailat / ringt till någon av tätskiktstillverkarna. Antagligen räcker det med att vika folien i böjen och se till att den bottnar och fäster ordentligt?

Ring och kolla med dem!
Mvh
Thomas
 
Jag vet inte vilken tätskiktsleverantör du tänkt dig, men det jag jobbat med (Lip) så finns det inga "färdiga hörn" för vägg-vägg eller golv-vägg vinklar. Där överlappar man duken alternativt sätter kant i kant och sedan limmar en dukremsa över, kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda med ett 45-graders hörn än ett 90-graders.

Däremot finns det ju färdiga bitar för vägg-vägg-golv hörn och liknande, alltså där tre olika plana ytor möter varandra och inte bara 2.
 
vectrex skrev:
Däremot finns det ju färdiga bitar för vägg-vägg-golv hörn och liknande, alltså där tre olika plana ytor möter varandra och inte bara 2.
Jag antar att det är det TS menar, men ett hörn där väggarna möts i 45 graders vinkel (eller menar hen 135 grader?) istället för 90.
 
Carl_Elvis skrev:
Jag antar att det är det TS menar, men ett hörn där väggarna möts i 45 graders vinkel (eller menar hen 135 grader?) istället för 90.
Jo, jag kom på hur dumt det blev efter att jag skrev det. Har man 2 väggar som möts i annat än 90 grader så kommer man ju oundvikligen få ett hörn vid golvet som det inte finns färdiga foliehörn för.
 
Snailman
http://1.bp.blogspot.com/_2neRIGx7rWA/S9Bw5khgZ0I/AAAAAAAAAQI/L1k17W3JYKI/s1600/badrum+mm+001.JPG

bilden liknar hur jag tänkt göra


jag menar 180-45 = 135 graders hörn (det är alltså i duschhörnan, så det är två sådana vinklar, jag har inte valt tätningsduktillverkare ännu men fundrar på lip (från sigro) det ska ju vara prisvärt, bygghandeln jag anlitar har ardex, men det beror ju på vilken rabatt jag får isåfall...

hittade en tillverkare på nätet alfix som har ett papper från 2009 där de visar hur man skär til egna 90 graders innerhörn , så man kan ju använda samma princip för ett 135 graders (som Wodie föreslog)

jag har ett 110 mm luftningsrör inne i hörnet så jag kan tyvärr inte bara ta bort det...
 
Redigerat:
Snailman
Många bra synpunkter, ingen som har något att tillägga?
 
Jag antar att det dukbaserat tätskikt som ska användas.

Eftersom duk och remsor är samma material är det bara att ta från duken (att ta från själva remsan går inte eftersom den är för smal för att man ska kunna få till ett korrekt hörn) och göra egna ark och klippa och vika tills man får det hörn man behöver.
 
Inget nytt som dykt upp för 135 graders hörn i duschhörnan?
I vår duschhörna är det två 135 gradersvinklar istället för en 90 graders. Hörnskivan som täcker hörnet är 40 cm. I denna sitter duschblandare och väggdusch. Kändes symetriskt snyggt att ha duschen i hörnet. På golvet är det en väggnära 30cm unidrain. Dvs rak modell, ej hörnmodell. Följdaktligen blir det 2st 135 gradersvinklar där färdiga innerhörn inte passar om det inte finns någonstans? Kan man köra oldschool att skära ett snitt och vika omlott med massa gummimassa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.