Jaja mensan! Torr ved till folket ska det va...:)
 
Ska man tvångstorka ved så här års måste den vara kluven i fina bitar typ max 7-8 cm tjocka. Annars går det bara inte. Att lägga större bitar i pannan på eftervärmen resulterar endast i att du får ta ut den igen, tunga, sotiga och dana när du ska tända.
Att överhuvudtaget torka i pannrummet ger mycket hög luftfuktighet, och ofta mögel på allt som kan mögla. Men ska man absolut elda med fuktig ved är det iaf. en rätt stor vinst att veden är uppvärmd, vilket kan ta några dagar i pannrummet.
 
Redigerat:
Fuktig ved i IKEA-kassar framför luftvärmepumpen gör blöt ved torr på 2-3 dagar. Fukten gör luften bättre och jag har inte märkt av något på elräkningen. Men då bör man ha en luftvärmepump, förstås.
 
ArneTW skrev:
Jag är med på att det kostar energi om man eldar med färsk/våt ved i förbränning där vattnet måste förgasas...

Skulle veden som ligger och torkar på nåt sätt stjäla energi? till vilken process då?
Du sade det själv, den förgasas. Avdunstning är förgasning. Jämför om du tar lite vatten på huden en varm dag, det svalkar skönt när det avdunstar. Det går åt exakt samma mängd energi om det avdunstar i rumstemperatur som om det avdunstar/kokar bort i en brasa, tar bara lite längre tid.
 
ArneTW skrev:
Nja inte går det åt 3 ggr mer ved om den är fuktig. Men som sagts tidigare desto bättre ventilation och värme desto fortare torkar det.

ett mellanlager i pannrummet där det ofta kan finnas en del överskottsvärme kan göra en hel del för att torka veden.

/ATW
Klyv veden som vanligt. Tag grova underlägg tex rundvriken 10-20 cm placera några gamla pallar lava veden på dessa. Detta skall vara gjort senast 1 april. 1 maj kan det var läge att lägga på ett tak som helst går 50-60 cn utanför. Det bör vara luftspalt mellan ved och tak, ingenting på siderna. Innan du kokar potatisen och öppnar sillen till midsommar skall du ha buret in veden i vedboden gärna en dörr i varje ända. Lycka till vedgubben
 
Jag råkade elda rå fuktig ved får 2 år sedan, jag la ner det ganska kvickt. Gick åt kopiösa mängder och det låg bara och pyrde och tjärade, när jag kom på vad som var fel så tog jag av min andra hälft av veden som var torkad i 2 år och det blev en stor skillnad. TS försök få köpa några kubik ved istället, det är värt det om din ved är rå och fuktig. Anledningen till att jag fick fuktig ved var för att jag köpte 20kbm av en vednasare som inte hade torkat veden.

Det finns inga bra genvägar som inte kostar.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Tror faktiskt TS ved är torr nu efter 4 år ;)
 
  • Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
Man kanske skulle kollat när tråden var startad, tog för givet att den var ny! ;)
 
Tja, frågeställningen står sig än:cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.