Fast monterade gamla elelement 220 v~, en jord, nolla och en ledare. Trodde alla fast monterade element (med dosa i väggen) var 400 (380)v, men kan det här verkligen vara 230 (220)v? I så fall borde man väl kunna koppla elkablarna som går ut från väggen till en utanpåliggande elkontakt och ha ett nytt 230v element med stickkontakt? Någon som vet säkert - utan gissningar ;)?
 
Det ända sättet att vara säker är att mäta. Men om det nu sitter 230 element idag så låter det som att man kan göra som du säger, men som sagt mät först för att försäkra dej om att det är fas , nolla , jord.

sen gäller det att resterande uttag i rummet är jordade man får inte blanda jordat och ojordat i samma rum, så en dosa bakom är ju inte helt fel, ser nog snyggare ut om inte annat.
 
Fast monterade element för 230V är inget ovanligt. Om det gamla elementet är avsett för 220V får man hoppas att det inte är 400V i dosan. Givet att det är 230V i dosan är det inga problem att sätta dit ett vägguttag att koppla elementet i. Men som sagt. För att veta säkert måste du mäta.
 
Skall mäta för säkerhets skull.
 
Som påpekat så mät eller som min handledare sa "tro gör man bara i kyrkan".

Mitt föräldrahem hade enbart fast monterade 230V radiatorer så det var rätt vanligt förr i tiden och ärligt talat så föredrar jag det framför stickproppsmonterat
 
Utan att ha mätt ännu så låter det som om det vore 230V. Elementen är mkt stora gamla Eldon, troligtvis från mitten/slutet av -60 början av -70talet. Känns livsfarliga och fula är dom med, men skall som sagt mäta först...
 
Så speciellt livsfarliga är de nog inte, men de brukar knäppa och leva om. Byter du så montera dem fast, finns ingen anledning att sätta med stickpropp, blir bara trassel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.