Hej
Precis monterat en Traryd par altandörr i vårt nya uterum. Nu ska det dit ett bleck i spåret i tröskeln.
Tröskeln är av glasfiberförstärkt komposit. Hur fästa blecket? Förborra och sen köra med vanlig bleckskruv/spik?
Tacksam för snabbt svar
 
Osäker på hur denna skåra ser ut, posta gärna bild.
Tyvärr har flera tillverkare ändrat konstruktion till det sämre när det handlar om att fästa bleck tyvärr.
 
När jag montera bleck på Traryd altandörr sist var det aluminium längst ner som man fick popnita blecket i.
 
Redigerat:
johan ivarsson skrev:
När jag montera bleck på Traryd altandörr sist var det aluminium längst ner som man fick popnita blecket i.
Nu hadlade detta inte om en alu profil utan glasfiber/komposit konstruktion.

Angående alu trösklar. Listen längst ned ska tydligen ej nitas fast i alla konstruktioner. Enligt vissa tillverkare ska blecket kilas fast med någon form av plast clip. Helt knasigt kan jag tycka men det är väl utvekling kanske :)
 
Goteborg skrev:
Nu hadlade detta inte om en alu profil utan glasfiber/komposit konstruktion.

Angående alu trösklar. Listen längst ned ska tydligen ej nitas fast i alla konstruktioner. Enligt vissa tillverkare ska blecket kilas fast med någon form av plast clip. Helt knasigt kan jag tycka men det är väl utvekling kanske :)
När jag monterat bleck på Traryd altandörr har det jämt var aluminium därför jag nämnde det.

Jo har monterat ganska många bleck på dörrar med dom plast clip och dom funkar inte blecket brukar ofta släppa om man inte kan få i någon skruv eller killa fast det med listerna så vi brukar jämt ta bort plast clip och popnita blecket. Diplomatdörrar brukar ha denna lösningen på sina dörrar.
 
johan ivarsson skrev:
När jag monterat bleck på Traryd altandörr har det jämt var aluminium därför jag nämnde det.

Jo har monterat ganska många bleck på dörrar med dom plast clip och dom funkar inte blecket brukar ofta släppa om man inte kan få i någon skruv eller killa fast det med listerna så vi brukar jämt ta bort plast clip och popnita blecket. Diplomatdörrar brukar ha denna lösningen på sina dörrar.
Jo tyvärr blir den vanligare den där alu tröskeln. Jag har testat med omslag tillplattat till 2-3 mm ungefär och slått in i skåran (elit dörrar), fungerar bättre än plast biten =) och man slipper göra hål i tröskeln. Tycker gamla skåran i trä biten var bättre. Iaf från en plåtslagares synvinkel. Likaså fönster som görs utan skåra.
 
Goteborg skrev:
Jo tyvärr blir den vanligare den där alu tröskeln. Jag har testat med omslag tillplattat till 2-3 mm ungefär och slått in i skåran (elit dörrar), fungerar bättre än plast biten =) och man slipper göra hål i tröskeln. Tycker gamla skåran i trä biten var bättre. Iaf från en plåtslagares synvinkel. Likaså fönster som görs utan skåra.
Jo fönster utan någon lösning att montera blecket i är ganska värdelösa. Alla plast fönster saknar en bra lösning för bleck sen finns det några som har aluminium längst ner istället för trä och det är väldigt svårt att komma åt att popnita oftast.
 
Traryd har nuförtiden trätröskel med Alu list framtill. Man fäster blecket med popnit i alu't.
Förra generationen av Traryd har komposittröskel med traditionellt spår.
Förborra i bleck och tröskel med 2,5 mm borr och fäst med RF bleckskruv.
Det går utan förborrning men kompositen är hård och bleckskruven går av lätt och är svår/omöjlig att få ur.
 
  • Gilla
Zoldot
  • Laddar…
Svarar i min egen tråd :) Löste det som verktygsgurun skrev, förborrade och körde med bleckskruv. Blev kanon :)
En stilla undran. Om man popnitar bleck i en aluminiumtröskel och man behöver ta loss blecket av någon anledning. Hur gör man då? Borrar ur nitarna?
 
Steff77 skrev:
Svarar i min egen tråd :) Löste det som verktygsgurun skrev, förborrade och körde med bleckskruv. Blev kanon :)
En stilla undran. Om man popnitar bleck i en aluminiumtröskel och man behöver ta loss blecket av någon anledning. Hur gör man då? Borrar ur nitarna?
Korrekt. Borrar med 3,3mm borr så har du plats att sätta ny nit i hålet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.