Jag håller på och sågar ur för spotlights i min underliggande täcksida till överskåpet.

Det kärvar ganska rejält och det första hålet tog ett bra tag att såga ur och nu på det andra håller typ skruvdragaren på att brinna upp och det händer ingenting.

Ska man ha någon speciell håltagare? funkar det inte med en "vanlig" för trä?

/N
 
Brukar inte va några problem med en riktig hålsåg, billiga satser som denna brukar inte va nån höjdare dock.
SMOlbHPDpWctMQ2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd en borrmaskin i stället för en skruvdragare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
har bara en skruvdragare att välja tyvärr. Bara sågat i gips med hålsågen tidigare och det går ju som smör men blev en helt annan femma nu. Köpte visserligen hålsågen på jula..så antar att det är som vanligt att man får vad man betalar för.

hålsåg.jpg
 
Det är nog inte sågen som är problemet. Du behöver en riktig borrmaskin med högre vridmoment/varvtal/effekt. Eller en sticksåg och en rundad rasp.
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Det är nog inte sågen som är problemet. Du behöver en riktig borrmaskin med högre vridmoment/varvtal/effekt. Eller en sticksåg och en rundad rasp.
Gärna lågväxlad (lågvarvig och stark) eller tvåväxlad med lågväxeln.

Min skruvdragare har också extremt dålig ork med stora hålsågar. Men med den tvåväxlade gröna bosch 230V-maskinen går det som smör.

Men annars går det i alla fall bättre om du matar sakta och beskedligt samt "vobblar runt" lite med maskinen så hålet blir något större. (hålets sidor bromsar inte mot hålsågen så mycket då)
 
Redigerat:
får kanske göra ett försök med sticksågen och raspen då :) tack för tipset
 
Mikael_L skrev:
Gärna lågväxlad (lågvarvig och stark) eller tvåväxlad med lågväxeln.

Min skruvdragare har också extremt dålig ork med stora hålsågar. Men med den tvåväxlade gröna bosch 230V-maskinen går det som smör.

Men annars går det i alla fall bättre om du matar sakta och beskedligt samt "vobblar runt" lite med maskinen så hålet blir något större. (hålets sidor bromsar inte mot hålsågen så mycket då)
bra tips det med!

trodde ju min Hilti dragare var bra men detta e första gången som jag stöter på problem
 
ByggNiclas skrev:
bra tips det med! trodde ju min Hilti dragare var bra men detta e första gången som jag stöter på problem
När man läser på forumet så kan man ibland få intrycket att det nästan är förbjudet att äga en slagborrmaskin för att borrhammaren är överlägsen allt annat. Här är ett utmärkt exempel där man har nytta av slagborren med avstängt slag, tror du vinner mer på att köpa en billig borrmaskin framför att använda skruvdragaren. Typ http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cotech/40-7964
 
En liten tanke bara; du har inte råkat lägga i backen? :)
 
En fånig tankade till, den är inte full av tidigare hål, eller att du kört i spik/skruv tidigare för en riktig såg fungerar utmärkt till många hål så länge man inte kör i något hårt material som slöar sågen. En skruvdragare som är bra till att dra grövre skruv klarar lätt att köra genom ett hyllplan eller liknande.
 
Täcksidorna är väl av MDF, blir riktigt fint damm som gärna klumpar igen tänderna i hålsågen.
Borra, vinkla oh rotera hålsågen som Mikael_L skriver, ta ut den då och då för att kanske knacka till den med knivskaftet för att få bort allt spån från tänderna på hålsågen. Kör vidare.
Jag har samma modell på hålsågar, dock inte JULA's och upplever att det klumpar igen ganska ofta i MDF.
 
Det ordnade sig. Men som föreslogs ovan så får man rucka lite på hålsågen och göra rent emellanåt eftersom mdf'n korvade sig en hel del. Det är väl så att med tiden så märker man begränsningarna i sina verktyg och ser behov av nya.

Provade också överhandsfräsen för första gången för att spåra ur för eldragningen. Tänk att det kan vara så fascinerande med nya prylar.. :)
 
ByggNiclas skrev:
Det ordnade sig. Men som föreslogs ovan så får man rucka lite på hålsågen och göra rent emellanåt eftersom mdf'n korvade sig en hel del. Det är väl så att med tiden så märker man begränsningarna i sina verktyg och ser behov av nya.

Provade också överhandsfräsen för första gången för att spåra ur för eldragningen. Tänk att det kan vara så fascinerande med nya prylar.. :)
Tidigare körde även jag med handöverfräsen för kablaget men har nu insett att två snitt med sänksågen och skena blir brett spår nog för de flesta kablar - Snabbare och smidigare! ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.