D09
Attityden är viktig

Vi hade en student ( 23år ) som skulle "sommarjobba"

Var nog den tyknaste, slappaste, slarvigaste idiot som fått på sig ett par skor.

Skulle lära veteranerna hur man gjorde redan efter några dagar, försov sig minst 5 ggr rejält på 1,5 månad och brydde sig inte ens över det. Kunde inte hålla rasttider, eller några andra tider heller.

Konstig kvinnosyn som han inte kunde hålla tyst om och oftast fick man avsätta personal för att reda ut vad denne ställt till med. Trots att man förklarade att " ta det lugnt, jobba i ditt tempo, kvalité först" men inte, fullt ös och allt fel.

Killen trodde på fullaste allvar att han var bäst, slutade med att hans uppdrag blev att skura tvätthallen istället... ;)

Sen sökte han jobb till koncernen...

Kan man ju gissa själv hur det gick när man följde upp hans historia.
Luktar fortfarande brännt!

Kontentan är att folk minns dåligt beteende 100 gånger bättre än ett bra.

Ett tips till är att man får bara en chans att göra ett första intryck så lägg dig i tid och var utvilad. Kom peppad och positiv till jobbet :)

Misslyckas du med första intrycket, deppa inte utan ny dag, nya tag. :)
 
Härligt med mer tips! Även kul att läsa om vad man inte ska göra(speciellt med exempel) :D

Har också hört att det blir mycket gipsning på större företag. Får väl försöka smyga in på nåt mindre företag efter första halvan av praktiken så kanske jag får chans att gör annat också.
 
MaxPax skrev:
I många sammanhang i byggbranchen gäller det att om du inte får någon respons (typ "bra gjort", "det blev fint" etc...) så har du gjort bra ifrån dig, medans om du gör fel så får du veta det.
Visdomsord som nog gäller i de flesta branscher och inte bara byggbranschen.
 
Alfredo skrev:
Visdomsord som nog gäller i de flesta branscher och inte bara byggbranschen.
Jag har sett många företag där man i tysthet fixar det praon/praktikanten gjort fel. Förmodligen för att det känns lättare än att berätta för en grön att denne gjort fel.

Om du ser det hända, var tydlig med att du åtminstone berättar för dig att det blev tokigt, varför och hur du skulle gjort i stället.
 
S
inte roligt att ni ej fått något av detta genomgånget på lektionerna.
vi fick ju göra/testa allt innan vi började med praktiken.

Skall du göra moment som du aldrig gjort innan, så säger du till direkt att detta är nytt för mig.
Är ju en APU(arbetsplatsutbildning) du gör, då skall ej byggarna tro att du kan allt, utan dom ska visa/utbilda dig.



mobil rör man bara på rasterna(förutom om det är något akut).
följ regler som finns på företaget. så som hjälm, varselklädsel och liknande.
 
D09
Återkoppling tack :)
 
När jag jobbat med nya rekryter så är det motivationen som varit nr1, ingen kan allt men med vilja kan man bli bra på alla jobb. Var framåt och positiv absolut inte ett par stora skor i hörnet. Så med andra ord en repetition av vad alla andra sagt. Lycka till med din praktik.
 
Härligt med mer tips och motivation! Har dock inte kommit ut än, men snart är det dags och det är väl bara att hoppas på det bästa antar jag ;) Men jag känner mig mycket säkrare efter all respons jag fått här iallafall!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Blev det en lyckad praktik?
 
Jodå, det blev allt bra! Då jag blev på ett serviceföretag så åker jag med gubbarna hela tiden och dom visar om det är något jag inte kan. Jag tippar på att jag gjorde ett bra intryck iallafall (y)
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Punchslap skrev:
Jodå, det blev allt bra! Då jag blev på ett serviceföretag så åker jag med gubbarna hela tiden och dom visar om det är något jag inte kan. Jag tippar på att jag gjorde ett bra intryck iallafall (y)
Låter kanon!
Grattis!

Kul att du hamnade på service och inte storbygge, det finns så mycket mer än plåtreglar och gips
 
I somras hade jag en sommarjobbare som inte lyckats få något jobb i sin blivande bransch (transport). Jag gjorde tidigt klart för honom om att tidspassningen är något som jag ställer höga krav på. I övrigt sade jag att det är viktigare att det blir bra än att det går fort, fråga om du är osäker och låt bli telefonen.

Angående telefonen så tog han det så allvarligt att han inte ens svarade när det ringde så efter någon dag så förklarade jag lite mer hur jag tänkte på den fronten.

Trots att killen inte hade några som helst snickarkunskaper så måste jag säga att han gjorde ett bra jobb under hela sommaren. Visst - det tar tid att lära upp en nybörjare och därför gäller det som praktikant att hitta ett företag som kan tänka sig att offra den tiden. Enmansföretag (*fåmans-) tror jag allmänt har svårt att avsätta en person som "håller koll" på lärlingen. Jag skulle tro att det är bra att satsa på ett företag som har kanske 10-40 anställda.

En "nackdel" med att hamna på ett serviceföretag kan vara att man hamnar på så många olika jobb att man inte hinner lära sig något av det riktigt bra. Som jag ser det så är det bättre att få stå och gipsa i några dagar för att sedan få montera reglar i några dagar, förborra för eldosor etc. Då hinner lärlingen börja tänka själv och kommer på små enkla genvägar såsom att om man ska skära en 1100 mm gips så är det enklare att kapa bort 100 mm än att sträcka sig över hela skivan.

My five cents...
 
P Punchslap skrev:
Jodå, det blev allt bra! Då jag blev på ett serviceföretag så åker jag med gubbarna hela tiden och dom visar om det är något jag inte kan. Jag tippar på att jag gjorde ett bra intryck iallafall (y)
Det vore spännande att veta vad som hänt sedan 2013. Fick du bra vitsord efter avslutad praktik? Fullföljde du utbildningen? Och om så är fallet, jobbar du i byggbranschen idag eller har du helt bytt inriktning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.