PatWest skrev:
Enligt vår besiktningsman så är spindlar ett bra tecken för en torr grund, spindlar gillar inte fukt.
...med undantag för Källarspindeln ;)
 
Jag har vapenvila med spindlarna i källaren.
Jag ryser av dem,men tröstar mig med att de äter kryp som annars skulle bo där nere.
Vill man absolut få bort dem, så får man städa noga och ofta. De bor gärna i golvbrunnar, har jag märkt.
 
Vissa spindlar äter silverfiskar!

plexi ;D
 
Aha, kan det va i golvbrunnarna som de tar sin tillflykt !?
Då ska jag se om jag inte ska öppna dem då, och rensa bort tingestarna.
Men iofs, om de trivs där så är det udda djur, för det luktar rätt bra illa i golvbrunnen när man kört en desinficering på badkaret.

Finns det något som man kan locka fram dem med, katter äter fisk, kaniner äter sallad, hästar äter havre etc.
Men vad äter såna här små gynnare ?
 
haddirajan skrev:
Men vad äter såna här små gynnare ?
Det vet väl varenda människa! ??? De äter snygga tjejer, varför tror du annars vi skriker då vi ser de, vi utsätts ju bokstavligen för livsfara! ;D Däremot äter de INTE människor av manligt kön, ej heller barn, därför är dessa individer klart lämpade att avlägsna "såna där små individer" ur snygga tjejers åsyn. :D
 
  • Gilla
hemskapat
  • Laddar…
Sophia skrev:
Det vet väl varenda människa! ??? De äter snygga tjejer, varför tror du annars vi skriker då vi ser de, vi utsätts ju bokstavligen för livsfara! ;D Däremot äter de INTE människor av manligt kön, ej heller barn, därför är dessa individer klart lämpade att avlägsna "såna där små individer" ur snygga tjejers åsyn. :D
Aha, är det bara snygga tjejer som lver farligt för dessa, så kanske man skulle ta och bjuda hit lite otäcka släktingar till helgen då, så kanske de kan skrämma slag på djuren istället...
Sen så tror jag att ni skriker av förtjusning isåfall, när ni snygga tjejer ser alla deras ben/armar och förstår vad de kan göra med dem...
 
Nu har tjejen kommit hem, och hon identifierade genast en av dem på bilderna och sa "Där är han, han som bodde i vår källare"...
Ok, vi har alltså källarspindlar verkar det som, men trivs de bara i fuktiag utrymmen ?
Fuktmätaren gav onormalt låga utslag hemma hos oss?

Ok, jag får väl erkänna ytterligare en gång att jag kanske överdrev storleken på dem, nu är de ju bara pytte enligt era biologiböcker
 
Biologen Meijan tror sig veta att Källarspindeln föredrar fuktiga utrymmen. Det behöver i och för sig inte betyda att den inte klarar av att leva i torra källare.

Favoritfödan är dock sniglar, och de kräver som bekant fukt. Så det verkar som dina kompisar bara är på tillfälligt besök ;D

(om det nu är snustorrt i din källare vill säga...)
 
Haha, eller om det innebär att källaren är full av sniglar också, för det ger nog inte fuktmätare utslag på...
Säg mig bäste biolog, skulle vi gjuta igen hela källaren ?

Trevlig helg föresten, jag ska vara en god kamrat och offra helgen till Ullared, usch !
 
Om man nu inte gillar att skrika högt duger en källargolvtvätt med klorin 2 ggr/året utmärkt för att hålla spindlar (även de ännu inte uppätna silverfiskarna jämte gråsuggor) väck. Dessutom känns källaren ren och dålig luft försvinner i ett nafs.

Jag får nog varna mina husköpare om att husdjuren brukar komma fram vid första vårsolen - då sitter på mornarna en maffig, luden sak mitt på matsalsväggen & gonar sig. De senare åren har jag lärt mig blunda för otygen (det blir ju annars så fula fläckar på de nymålade väggarna). Eller så plockar jag bort alla ömtåliga pryttlar & bussar kissen på den. Bra terapi för att träna jaktinstinkten.

Har ni hört hur det krasar & knakar när en kisse äter upp en maffig spindel? ::) ::) ::)
 
yonna skrev:
Har ni hört hur det krasar & knakar när en kisse äter upp en maffig spindel? ::) ::) ::)
Uääähhhh nu ilar det längs ryggen på mig.

På den tiden jag bodde hemma hos föräldrarna kallade vi våra husdjur för källarspindlar, men de såg inte alls ut som på bilderna här i tråden. De var svarta, STORA (3-4 cm utan vidare), och hade raka kraftiga ben. Kroppen var mer centrerad och inte så stor. Jag duschade i källaren varje dag, och min tröst var att de satt så gott som alltid stilla när man fick syn på dem. De kunde sitta på samma fläck ett helt dygn, och när de försvann ville jag inte veta vart de gått....
 
Måste bara säga en sak om de STORA källarspindlarna.... dom bits..... :surprised:

Min karl skulle som vanligt orädd i hågen ta dom i ett ben för o ta död på dem när han grymtade till o släppte den på golvet o med en chockad o förvirrad min utbrast, Den bet mej den jäveln.... ???

Här har man alltså till trots spindel äckel, trott att dom iallafall inte bits o försökt bli lite mer cool, 8)
men det hade man inget för.... så nu e man på ruta ett igen.
 
när vi flyttade in hade vi mängder i källaren, sen slet jag ut alla skåp å skit som stod mot väggar och dränerade... efter det försvann de flesta, för att nu vara tillbaka då det ser förjävligt ut i källaren ;D

detta är en modell mellan som vi hade i vrummet i somras då vi renoverade... kissarna brukar leka ihjäl dem åt oss iallafall, men verkar tappa intresse mer å mer...
aai.sized.jpg
 
Aldrig i helvete att jag bygger källare efter att ha läst denna tråd. :surprised:

mvh
David
 
MWAHAHAHAHAHAHA david ;D

fsstår dig iof, men om du bygger nytt så bygger du rätt ju... isolering, golvvärme och ventilation tar livet av de rackarna...

har för tjyvens byggt mitt biorum där nere, och tro mig... jag HATAR spindlar, patetiskt... sure, men tål dem ändå inte...

de rackarna trivs helt klart bäst där det är "fuktigt/svalt/mörkt"... och tar man bort de skrymslena så emigrerar de till grannen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.