När vi skulle bygga hus för ca 5 år sedan valde vi att rita det själva tillsammans med en arkitekt. En sak som vi tog fasta på var att vi ville ha en rejältvättstuga där man har allt. Förutom tvättmaskin, torktumlare och torkmöjligheter, så ville vi ha våra kläder, sängkläder, handdukar, träningskläder, skor mm. Vi är nämligen väldigt dåliga på att vika in tvätt och vi ser ingen anledning att man ska bära omkring tvätten till garderober i olika rum i huset. Därför har vi allt samlat på ett och samma ställe. Vår tvättstuga är därför ritad för att vara funktionell och praktisk utifrån våra önskemål. Den är på 16 kvm och måttanpassad efter Ikeas garderober och skåp som vi ville ha.
Vi är jättenöjda med vårt beslut!
tvättstuga egen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga 16 kvm.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär så här ser ritningen ut över tvättstugan. Det här är en enklare skiss. Att ha mycket förvaring är aldrig fel.
Här är det lite piffat. Hus & Hem gjorde ett reportage om vår tvättstuga, så bilden är därifrån. Så här brukar det inte se ut:)
Tvättstuga.JPG

Tvättstuga reportage hus och hem...JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du läsa mer på vår blogg om livskvalité: www.wila.nu
 
  • Tvättstuga reportage Hus och Hem.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Granisen
  • Laddar…
Det där gillar jag, en tvättstuga på 16 kvm. Men blir det inte lite trångt framför maskinerna? Och hur långt har ni till sovrummet? Ni har ju alla kläder och linnen i tvättstugan.
Jag och tjejen går i husbyggartankar och vi är väldigt petiga med nästan allt, vi vill också ha en funktionell tvättstuga men placeringen av den är också viktig. Vi vill till exempel inte gå genom köket för att komma till och från tvättstugan.
 
Hej!
Nej, jag tycker inte att det är trångt framför maskinerna. Vi har ganska långt till sovrummet. Det ligger på övre plan. När det gäller sänglinnen så har vi dem i tvättstugan och sen behöver jag bara ta med dem till sovrummet när jag bäddar rent. Jag tycker det funkar jättebra. Vanliga kläder har vi också i tvättstugan, så går det smidigare när man ska vika in tvätten i garderober. Vi har skjutdörrar på nästan alla garderober och även en skjutdörr med spegel på, så jag klär mig oftast i tvättstugan. Jag är en sån som gör några klädbyten innan jag sticker iväg till jobbet på morgonen, så för mig är det praktiskt. :)
Jag tror det är en vanesak. Vår familj är vana vid att ha det så här och jag skulle göra likadant om jag byggde ett nytt hus. Tvättstugan ligger så till i huset att när man kliver in genom groventré eller garage så ligger tvättstugan bredvid. Det gör att väskor, skor, kläder, smutstvätt och annat som vi och barnen kommer hem med kan direkt läggas i tvättstugan. På så vis är "finingången" oftast i ett snyggt skick, även om det kan bli lite rörigt i tvättstugan med flera omgångar träningskläder, skolväskor mm.
Om du tittar i mitt andra album om vårt husbygge, så kan du se (tror jag) hur tvättstugan är placerad. För oss är det här kanon, men det är som sagt en smaksak och en vanesak.
 
Tänkte försöka lägga upp en bild på hur nedre plan av vårt hus ser ut för att placering av tvättstuga ska synas. Tog en bild med mobilen, vilket inte blir särskilt bra. Försökte lägga in lite tydligare texter över rummen, men jag vet inte om det hjälpte?:)
Vi flyttade om lite när vi byggde tvättstugan jämfört med ursprunget, så röd markering är tvättstuga. Det var från början tänkt att vara en del tvättstuga och en del klädkammare, men är nu ihopslaget.
Nedre plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gillar placeringen av tvättstugan och även resten av det planet. Det verkar vettigt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.