Hej, jag har 5 st 10 W halogenlampor som matas av en transformator. Dessa ska monteras över köksbänken. Frågan är hur dessa ska monteras på ett rätt sätt.

Här är en schematisk bild på hur det ska se ut:

Schema.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet att 10 W spottar kan man sätta fast direkt under bänken. Transformator kan jag skruva fast. Men hur är det med sladdar? 230 V-sladden är inte avsedd för fastmontering (det är en vanlig platt sladd), måste den fästas ändå? Måste 12 V-sladdar fästas hela vägen? Räcker det att fästa de så att de inte syns och inte kan komma åt de varma delar (spottar och transformator)?

Tack på förhand :)
 
Jag antar att det sitter en stickpropp i änden, och att ni tänker mata drivdonet ifrån uttaget i den ordinarie bänkbelysningen?

Du bör fästa lampsladden trots att det är en anslutningsledning, men bara så mycket som behövs för att den inte ska trassla och för att man inte ska fastna i den etc. Det finns klammer avsedda för lampsladd. Det viktiga är att det ska gå att demontera sladden utan skruvmejsel och såg.

Detsamma gäller 12 V-ledningarna. Fäst dem tillräckligt. Det finns inget krav att varje decimeter måste vara klamrad.
 
Ja, det är en stickpropp som ska stoppas in i ett uttag ovanpå skåpet. Detta uttag är kopplad till en fastmonterad sladd som går till uttaget i taket.

Ok, det låter bra. En dum fråga.. kan man använda silvertejp för att fästa sladdar som hänger mellan skåpen (de vertikala sladdarna på bilden)? Det är jobbigt att komma åt där med verktyg för att sätta fast sladdklammer.. eller kommer man bli bannad från detta forum för en sån fråga? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.