Hej,

Jag vill förbereda min garageplatta för en 2-pelars billyft. I teorin så ska det gå att skruva fast lyften efteråt direkt i betongen, men jag vill gärna göra en lite seriösare installation. Jag skulle vilja gjuta fast en metallplatta med rätt hålmönster och påsvetsade muttrar så att det blir en stark konstruktion där man enkelt kan skruva bort pelarlyften då den inte behövs. Frågan är då hur man bäst gjuter in något sådant och hur man får det att hålla?

Jag har tänkt på 2 alternativ men min erfarenhet och kunskap av betong är begränsad så alla kommentarer och tankar är välkomna.

1. Svetsa fast mina plattor på rätt avstånd på en I-balk som läggs ned i betongen, så att plattorna ligger helt plant i överkant.
+Riktigt stark konstruktion som inte direkt är beroende av betongen för att hålla.
-En I-balk är ganska tjock och jag vet inte riktigt hur tjock platta som normalt gjuts, kan det bli ett problem?
-Kan jag få problem med sprickor pga av olika värmeutvidgning på balken vs. betongen?

2. Svetsa på armeringsjärn i "krokar" som går nedåt direkt på plattorna, dvs gräva ett djupare hål just under plattorna och gjuta ned med betong för att få styrkan.
+billigare?
-Hur blir det med isoleringen som ska vara under plattan?
-Armeringsjärnen på den yttre sidan kommer att utsättas för dragspänningar, är det risk att betongen spricker?

Vad rekommenderar ni? Hur brukar man normalt lösa detta?
 
Jag tycker till att börja med inte du ska vara orolig för någon "värmeutvidgning" om du inte tänkt svetsa hemskt mycket i stålet efter att det gjutits in, koefficienterna är samma på stål och betong, annars hade man haft hemska problem med armerade betongkonstruktioner.

Vet du exakt hålbild och placering så fungerar dina idéer såklart, du borde få en ful sprickanvisning i plattan av I-balken och tvåan verkar lite besvärlig att få att hållas på exakt position under gjutningen.

Överlag så verkar det hemsk knöligt att sätta ingjutna plåtar i ytan på en platta som ska glättas/behandlas för att få jämn, även i området runt plåtarna. Jag hade tjockat på plattan lite i området runt där du vet att du ska ha lyft, dubbelarmerat och fäst lyften med slagankare typ http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-257689 när det väl blir aktuellt.
Den kommer inte att ramla därifrån.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tog bort en bit isolering under där pelaren skulle stå...dubbelarmerade och satte fast lyften med dom medföljande expanderbultarna......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.