Hej,
Ska ha golvvärme i uterummet och kommer att koppla in LK Systems värmeväxlarpaket för att få en fryssäker slinga.
Räcker effekten till för att värme upp rummet om jag ansluter till närmsta radiator?
Uterummet är på 15kvm och ligger i ett innerhörn av huset. Största delen av taket är takfot som kommer att få ordentlig isolering.
Det är 15mm rör i radiatorslingen (om jag inte minns fel) och i dagsläget är det 4 element samt 2,5kvm golvvärme som ligger på den (fjärrvärme)


Har inte tänkt att värma uterummet enbart med golvvärme, men det vore skönt att kunna dra på ibland så at golvet blir varmt och skönt även om det är några minusgrader ute.
Personligen tror jag inte att effekten kommer att räcka till, men är tacksam för att få höra andras åsikter.
Självklart är det bästa alternativet att ha uterummet på en egen slinga från värmecentralen men med gjuten platta och enplansvilla blir det komplicerat:(


tack på förhand
patrik
 
Svarar mig själv:D
Har varit i kontakt med LK Systems och kommer att sätta värmeväxlarpaketet så nära själva slingan som möjligt. Hoppas effekten räcker till för att ge en behaglig temperatur på golvet. Fick tipset att koppla in en extra cirkulationspump på radiatorslingan om värmen inte räcker till. Pumpen bör vara elektroniskt styrd
//patrik
 
Har du 4 radiatorer och golvvärmen på 1 15 rör?
 
Dr.L skrev:
Har du 4 radiatorer och golvvärmen på 1 15 rör?
Ja det stämmer. Från början var det 5 radiatorer men nu är det ena ersatt med golvvärme. Enrörs radiatorsystem.
Vardagsrum, toalett och förråd.

/patrik
 
Vore intressant att veta hur många m2 dom försörjer.
 
Dr.L skrev:
Vore intressant att veta hur många m2 dom försörjer.
Toan är på 2,5kvm, förrådet 12 kvm och vardagsrummet 45 kvm. Öppen planlösning mellan vardagsrum och kök.
//patrik
 
Låter svårt underdim med 15..
 
Jag håller med men uppenbarligen så funkar det. Kör dessutom fjärrvärmens cirkulationspump på lägsta varvtal och det funkar bra.
 
60m2 1 slinga. Låt oss säga så här.

Om du har en systemtemperatur på 60/45 " vanligt förekommande för fjärrvärme" så kan ett 15mm rör leverera Max 2300w

Men ligger du på en temperatur på 80/60 då kan man få ut 3000w

Enkelt räknat så bör man ha runt 50w/m2 för att klara dom kallaste dagarna på året, men med dina 60m2 så bör du klara behovet om du har en systemtemperatur. på 80/60
 
Redigerat:
Tack för beräkningarna!
Dr.L skrev:
85m2 på 1 slinga.
Total yta blir 45+12+2,5 ≈60kvm och då ca 40w/m2. Eller har jag tänkt fel?
Huset är från tidigt 80-tal så det är antagligen dimensionerat för 80/60? Då blir det 50w/m2.

Hur som helst så ligger rören gjutna i plattan längs ytterväggar. Förra ägaren hade väldigt hög framledningstemperatur, så i vissa rum hade plastmattan blivit brun längs ytterväggen.
Nu har jag installerat inomhusgivare och använder den för reglering (termostater är fullt öppna) och har fått en betydligt lägre framledningstemperatur, jämnare inomhustemperatur och lägre förbrukning.
//patrik
 
Ursäkta, jag får ta en kopp kaffe till... ;) men det ser ju ut att gå hem.
 
Jag får också ta en kopp kaffe till. Glömde räkna med uterummet... :D
Min uträkning är för befintlig yta. Kopplar man på uterummet får man 15m2 till och då bli det underdimensionerat.
Hur stor effektökning kan man tänkas få med en extra cirkulationspump?
//patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.