Har ett hus från 1964 med självdrag och jag upplever problem med ventilationen. Som det är idag är det dålig cirkulation på luften, på övervåningen rör sig inte luften alls och är man några stycken där uppe blir luften snabbt dålig, det blir kvalmigt och varmt och man måste öppna fönster. Sommartid står luften still på övervåningen och det hjälper knappt med att ens öppna fönstren för att få korsdrag. I sovrummet på nedervåningen blir det fukt på insidan av fönstret efter en natt och dålig lukt, det är inte ens att tänka på att ha dörren stängd då det snabbt blir sämre.

Vi har vitmögel på vinden som sakta men säkert växer. Jag undrar kort vad jag kan göra själv för att förbättra kvaliteten på det här. Jag skulle vilja kunna sova i sovrummet nere med stängd dörr med bra luftkvalitet när man vaknar. Samtidigt undrar jag vad som enklast kan göras åt vitmöglet på vinden och vad som kan vara orsak till det.

Jag är medveten om att sånt här är svårt att svara på på rak arm, men indikationer och förslag är alltid en bra början.
 
Självdrag kräver rätt bra med INLUFT för att fungera. Det, och gärna långa (höga) rör på utluften. Dessutom stor skillnad i temperatur inne mot ute. Därför:

Självdragssystem fungerar i princip inte alls på sommarhalvåret. Då får man vädra istället.

Dåligt isolerade hus, får bättre drag, i och med massa tjuvlft in vid dåligt tätade fönster mm.

Er övervåning kommer aldrig att fungera med självdrag (för korta rör).

Lösningar:

Tillse att du har bra med inluft. Antingen spaltventiler vid fönstren (som skall vara öppna), eller så får du borra upp ny friskluftsventiler i väggarna, en i varje rum utom kök och bad.

Forcera utluften. Enkla kanalfläktar på taket på varje ut-rör gör en fantastisk och prisvärd skillnad.

Konsultera en ventilationstekniker för andra/mer komplexa och genomtänkta lösningar.
 
Tack Niclas för snabbt svar, har dock några frågor.

Du säger att ett självdragssystem inte funkar på sommaren, kan jag få det att fungera med dom förslag du kommer med?

Huset är inte direkt bra isolerat, däremot har vi satt in nya tätare fönster på framsidan på nedervåningen, jag tycker inte det är något skillnad, varken bättre eller sämre.

När du pratar om rörlängd, vad menar du då, vilka rör syftas det på? Jag har vid nocken på varje gavel på vinden ett ventilationshål som det sitter en metallfläns framför, thats it. År det dessa jag skall ersätta med kanalfläktar?
 
Angående vind, läs mer på t.ex. http://www.lfs-web.se/Vind.htm

För att ventilationen ska fungera i huset ska dörren till källaren/nedervåningen vara stängd med tätningslist så varje våningsplan blir ett eget ventilerat utrymme. I källaren ordnas tilluft via väggventiler eller spaltventiler i fönstren i normala rum och duschrum, tvättstuga etc ansluts till ventilationskanaler i skorstenen. Om huset ej längre eldas behövs kanalfläkt eller mostvarande för att få lagom drag i skorstenen. Håltagning + ventgaller kan behövas i innerdörrar för att luften ska kunna ta sig till duschrum, tvättstuga etc.

På övervåningen förses vissa eller samtliga rum med väggventiler/spaltventiler beroende på hur täta fönstren är. Hål tas upp i stängda innerdörrar så luften kan passera till badrum och kök där frånluftkanaler med fläktar installeras. På vintern krävs bara låg effekt/varvtal på fläktarna men på sommarhalvåret betydligt mer fart.
 
Josth, Jag har ingen källare utan två plan, markplan och övervåning, det är inte möjligt att separera dessa som det är nu och heller inget jag önksar göra. När jag ser på några grannars hus så har det varit en dörr som separerat de två planen förut. Men som sagt det är inget jag önskar göra.
 
Förutsatt att jag förstått dig rätt. Entréplan, övervåning, och vind?

Ventilerna i vinden, är för att ventilera denna. Ger liten luftomsättning, funkar mest genom att det "drar igenom" när det blåser.

Om övervåningen är samma som vinden, och det är här du har gavelventilerna, så har du nästan ingen omsättning alls där på luft. Se Josth inlägg, han belyser detta bra.

Rörlängd är samma som skorstenen. Ju högre skorsten, desto bättre drag = effekt. Du ska sträva efter att ta ut utluften så högt upp som möjligt.

Vanligaste missen är ändå INLUFTEN. För att få luftomsättning, så krävs att ny luft kommer IN någonstans, och IN kommer ingen luft, om det inte går någon luft UT (eftersom då är ju huset "fullt"). Och UT måste du nog i ditt hus "tvinga" luften, med kanalfläktar eller liknande.

Om man har ett dåligt ventilerat hus (rum), och man på sommaren, när det är lika varmt ute som inne (samma tryck), och öppnar ett fönster, så kommer det inte in någon ny luft ändå, hur mycket man än vädrar. Det är därför man på sommaren ibland försöker åstadkomma KORSDRAG, så att det blåser IGENOM huset, och på så sätt ersätter man gammal med ny luft.
 
Ursäkta att jag stjäl tråden lite.. Men ger även min egen erfarenhet som kanske hjälper lite

Har själv ett hus med självdrag och nya täta fönster överallt. Jag har borrat upp tilluftshål med fresh 80 ventiler i alla rum utom kök, bad o tvätt. Sänkte luftfuktigheten från ca 65% till runt 40% i snitt och luften känns väldigt mycket fräschare. Fresch donen gick på 270kr st tror jag, jobbet gjorde jag själv.. så inte så stor kostnad med tanke på resultatet heller.

Nästa steg för mig är att åtminstone på toalett/dushrummet på övervåningen installera en pax eller intellivent fläkt.. Men nu ser jag att det rekommenderas kanalfläkt på taket.. Fungerar det bättre än tillexempel en intellivent på toan?
 
  • Gilla
mamma.maria
  • Laddar…
addo skrev:
Ursäkta att jag stjäl tråden lite.. Men ger även min egen erfarenhet som kanske hjälper lite

Har själv ett hus med självdrag och nya täta fönster överallt. Jag har borrat upp tilluftshål med fresh 80 ventiler i alla rum utom kök, bad o tvätt. Sänkte luftfuktigheten från ca 65% till runt 40% i snitt och luften känns väldigt mycket fräschare. Fresch donen gick på 270kr st tror jag, jobbet gjorde jag själv.. så inte så stor kostnad med tanke på resultatet heller.

Nästa steg för mig är att åtminstone på toalett/dushrummet på övervåningen installera en pax eller intellivent fläkt.. Men nu ser jag att det rekommenderas kanalfläkt på taket.. Fungerar det bättre än tillexempel en intellivent på toan?
- addo, blir det inte lite moment 22 att först täta fönster för att hindra kalluftsintag där, och sedan borra nya hål för att ta in samma kalluft igen? Det enda som händer är väl att man flyttar platsen för luftintag?
 
Jag lånar tråden lite... Bor i tilläggsisolerat 2 plans timmerhus från 1880 med självdrag via lucka i murstocken på nedervåningen i köket där i eldar med ved. Ingen källare, det är torpargrund. Vi saknar tilluftsventiler helt men jag funderar på att på övervåningen sätta tilluftsventiler i sovrummen samt badrumsfläkt av typ som går hela tiden (i badrum uppe).

Är jag på rätt väg? )

Följdfundering på detta: Röken vid eldning slår ofta ner på fasaden och ofta på platser där tilluftsventil skulle passa bra att sätta. Detta skulle tyvärr kunna medföra att rök dras in. Finns det några smidiga lösningar på detta? T ex tilluftsventiler som slår igen vid röklukt... Jag vill helst slippa massa rördragning.
 
Moderator får gärna ta bort mitt inlägg ovan tar det i annan tråd, lyckas inte själv hitta vare sig redigeringsverktyg eller möjlighet att radera posd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.