Håller på med innertaket i min gamla friggebo. Har använt reglar och balkskor, men nu uppstår problem när jag skall fästa skivor under balkarna. Det är ju en liten nivåskillnad mellan regelns undersida och balkskornas undersida. Och därmed går det inte att lägga skivorna så att det blir plant.. :confused:

Jag måste spika på något under varje regel för att skivan inte ska ta emot i balkskon? Spikläkt eller hur kan jag lösa problemet??
 
Redigerat:
Balkskon är väl bara några mm tjock i godset så kanske en masonitremsa räcker för att jämna ut nivåskillnaden. :)
 
Du måste sätta gles på takstolarna.
 
  • Gilla
Elektriker08 och 1 till
  • Laddar…
Glespanel lät inte så dumt! :)

Funderade också på om jag kunde karva ut lite i skivorna just där balkskornas sitter, men det kan bli lite pilligt? Frågan är också om det blir lyckat? Det var detta jag tänkte på innan alternativet med glespanel dök upp.
 
Ja, man sätter ju inte skivorna direkt på takstolarna. Oftast krävs c/c 30 för att det ska fungera. Gles är rätta vägen att gå.
 
Även om TS skruvar glespanel så kvarstår ju ursprungsproblemet. Lättast är väl att karva ur några mm i glesen som hamnar vid balkskon.
 
L
Karva? Du mäter tjocklek på balksko och sedan hyvlar du glesen så mycket.
 
För att vända på problemet:

Vad gör det om skivorna böjer ner 2 mm de sista 300 millimetrarna?
Kommer det över huvud taget att synas?

Och om det syns, gör det något i en friggebod?
 
KnockOnWood skrev:
För att vända på problemet:

Vad gör det om skivorna böjer ner 2 mm de sista 300 millimetrarna?
Kommer det över huvud taget att synas?

Och om det syns, gör det något i en friggebod?
Fast det blir nog betydligt mer om balkskon är infäst i lod/på en bärlina och sedan med en takstol som lutar ett visst antal grader.
Det riktiga förfarandet hade varit att jacka takstolna lika mycket som balkskon är djup och sen med vinkeln som takstol faller. Men det är lätt att vara efterklok.
Som det är nu ligger takstolen an mot balkskon i balkskons framkant vilket gör att det blir problem med glesen.
 
istället för att kapa ur glesen för balkskon så kan man ju även flytta in glesen några cm så dom ligger bredvid balkskorna. för det är jobbigt att skruva/spika glesen igenom balkskorna!
 
verktygsgurun skrev:
Fast det blir nog betydligt mer om balkskon är infäst i lod/på en bärlina och sedan med en takstol som lutar ett visst antal grader. ...
Var läser du att det lutar?

Skivorna sätts ju mot takstolarnas horisontella underram.
 
KnockOnWood skrev:
Var läser du att det lutar?

Skivorna sätts ju mot takstolarnas horisontella underram.
Öhhh.....sant ! 😄 fick bara en bild framför mig att det var ett pulpettak...du har givetvis rätt.
 
Överhandsfräs, några drag tvärs glesen på respektive ställe, klart.
 
Vad är det för skivor?
Vad ska det bli i förrådet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.